شناسهٔ خبر: 67260291 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرماندار اعلام کرد

امکان تامین کل برق کشاورزی رفسنجان با انرژی خورشیدی

حسین میرزا اسدی

فرماندار رفسنجان گفت: امکان تامین کل مصرف برق بخش کشاورزی شهرستان که عمدتاً تولید محصول پسته است، از طریق انرژی خورشیدی در قالب یک برنامه بلند ‌مدت وجود دارد. در فاز نخست در این زمینه ۱۰ چاه‌موتورکشاورزی در این شهرستان به طور نمونه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده تا بعد از اجرا، کشاورزان دیگر با دیدن این طرح و آگاهی از مزایای آن با ترغیب بیشتری امکان سرمایه‌گذاری را جهت نصب پنل‌های خورشیدی در اراضی کشاورزی فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

خسارت‌های ناشی از کمبود و خاموشی‌های برق دامن‌گیر همه بخش‌ها از جمله بخش کشاورزی شهرستان رفسنجان شده و اساتید و محققان دانشگاه ولی‌عصر(عج) با مطالعات اولیه به این نتیجه رسیدند که یکی از راه‌های تأمین برق مورد نیاز مشترکان کشاورزی، استفاده از پنل‌های خورشیدی در باغ‌های پسته است.

قطعی برق چاه‌موتورهای کشاورزی شهرستان رفسنجان و در مجموع استان کرمان در تابستان از دغدغه‌های کشاورزان و مسئولان است که در این راستا در محل اراضی و محل چاه‌های کشاورزی می‌توان طرح پنل‌های خورشیدی را اجرا و از مزایای آن بهره گیری کرد.

سه‌ماهه تابستان زمانی است که محصولِ نشسته بر روی شاخه‌های درختان پسته به آب نیاز دارد و خاموشی و نبود برق، موجب از بین رفتن محصول می‌شود.

سال گذشته فرماندار رفسنجان برای پیدا کردن راه نجات کشاورزان از این معضل؛ چندین جلسه با حضور دستگاه‌های اجرایی مربوطه و نیز جمعی از کشاورزان برگزار کرد و با مطرح کردن استفاده از ظرفیت پنل‌های خورشیدی در جهت تولید برق؛ مقدمات مکاتبه با وزارت نیرو فراهم شد و در نتیجه این وزارتخانه هم با اجرای پنل‌های خورشیدی در اراضی کشاورزی موافقت کرد و طبق ابلاغیه از سوی این وزارتخانه اجرای این طرح به نفع کشاورزان است. زیرا آنها می‌توانند از معافیت خاموشی موتورپمپ چاه‌های کشاورزی در تابستان و کاهش پوکی محصول و نیز درآمدزایی از ناحیه فروش تضمینی برق تولیدی، در طول هشت ماه دیگر سال بهره‌مند شوند.

چندی پیش نیز نخستین نیروگاه خورشیدی استان کرمان برای تامین برق چاه‌های کشاورزی در شهر جوادیه الهیه فلاح رفسنجان از توابع استان کرمان نصب شد و با حضور مسئولان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
 
۱۰ چاه‌موتورکشاورزی رفسنجان پایلوت اجرای طرح پنل خورشیدی
 
حالا مسئولین شهرستان از جمله فرماندار، معاونان سیاسی و امنیتی و معاون توسعه و برنامه‌ریزی، عضو هیئت علمی دانشگاه ولیعصر، نمایندگانی از اداره برق و منابع طبیعی و نیز جهاد کشاورزی شهرستان برای نجات کشاورزان و منفعت رسانی به این قشر جلسه‌ای در محل فرمانداری رفسنجان تشکیل دادند.

فرماندار رفسنجان صبح امروز ۳۰ خردادماه در این جلسه گفت: کشاورزان می‌توانند با اجرای سیستم پنل‌های خورشیدی هم میزان برق مورد مصرف برای آبیاری باغ‌ها را از این طریق تامین کنند هم علاوه بر کمک به تولید برق کشور از کل خاموشی‌های چهار ماهه تابستانه برق معاف شوند و در کنار آن درآمد پایداری برای هشت ماه(سه فصل پاییز، زمستان و بهار) در سال است.

حسین رضایی افزود: پارسال با چاره‌اندیشی و تشکیل تیم متخصص از اساتید دانشگاه ولی‌عصر، محققان پژوهشکده پسته ایران، کارشناسان جهادکشاورزی و نیز جمعی از کشاورزان، نتایج علمی حاصل و به وزارت نیرو ارسال شد که دستورالعملی از سوی این وزارتخانه آمد و مقرر شد ۱۰ تا ۱۲ چاه موتور کشاورزی شهرستان به صورت پایلوت به پنل خورشیدی مجهز و کشاورزان از مزایای طرح برخوردار شوند.

دکتر مجتبی رحیمی عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان هم اظهار کرد: فاز نخست اجرای ۱۰ پنل خورشیدی ویژه چاه‌های کشاورزی در مناطق مختلف شهرستان توسط این دانشگاه در دستور کار است و مباحث آموزش، مشاوره، طراحی، نصب و اجرای پنل‌های خورشیدی را اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام

نظر شما