شناسهٔ خبر: 67258843 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ایروانی: ایران در مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک پیشرفت داشته است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن اشاره به پیشرفت‌های قابل‌توجه ایران در مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک و مسائل مرتبط، به‌ویژه قاچاق مواد مخدر، از آمادگی کشور جهت حمایت از کنفرانس بازنگری پیشرفت‌های حاصل در اجرای برنامه اقدام علیه سلاح‌های کوچک و سبک خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، در چهارمین کنفرانس بازنگری پیشرفت‌های حاصل در اجرای برنامه اقدام برای جلوگیری، مبارزه و ریشه‌کن کردن تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنان خود با تبریک به ریاست چهارمین کنفرانس بازنگری و قدردانی از تلاش‌های تیم‌ها و دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل در سال گذشته، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در مسیر دستیابی به یک سند اجماعی از این کنفرانس از رئیس و تیم وی حمایت کند.

ایروانی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تعهد خود به اجرای کامل برنامه اقدام سازمان ملل برای تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را مجددا تایید می‌کند، تصریح کرد که ایران به‌عنوان قربانی تروریست‌های تحت حمایت خارجی و مواجهه مداوم با تهدیدهای جنایت‌های سازمان‌یافته و قاچاق مواد مخدر مرتبط با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک، اهمیت زیادی برای این برنامه قائل است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران قوانین و سازوکارهای لازم را برای ارائه راهنمایی‌های سیاستی و تسهیل هماهنگی میان نهادهای ملی مرتبط برقرار کرده و پیشرفت‌های قابل‌توجهی در مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک و مسائل مرتبط، به‌ویژه قاچاق مواد مخدر، داشته است؛ ایران توافق‌نامه‌های دو‌جانبه و سه‌جانبه با چندین کشور منطقه برای جلوگیری، مبارزه و ریشه‌کن کردن تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک برقرار کرده است.

وی همچنین به مشکلاتی که محدودیت‌های غیرقانونی اعمال‌شده بر ایران ایجاد کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: این محدودیت‌ها دسترسی ایران به کمک‌های فنی و فناوری لازم برای مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک را محدود کرده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل همچنین تاکید کرد: برای مقابله با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک باید رویکرد جامعی اتخاذ شود که به هر دو دیدگاه عرضه و تقاضا بپردازد؛ به گفته وی، کشورهای بزرگ تولیدکننده باید تولید سلاح را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که عرضه سلاح‌های کوچک و سبک محدود به دولت‌ها یا نهادهای مجاز باشد.

ایروانی در پایان گفت: هیئت ایران آماده همکاری سازنده با ریاست و تمامی هیئت‌ها برای دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز این کنفرانس بازنگری است؛ ایران همواره از حل بحران یمن از طریق راه‌حل‌های سیاسی حمایت کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما