شناسهٔ خبر: 67275839 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پولیتیکو: تردید دولت بایدن درباره حصول توافق آتش‌بس در غزه افزایش یافته است

تهران- ایرنا- تارنمای پولیتیکو چهارشنبه شب به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داد که تردید مسئولان دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده درباره رسیدن حماس و رژیم صهیونیستی به یک توافق جامع آتش‌بس در چارچوب فعلی افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پولیتیکو نوشت که توافق مورد بحث شامل سه مرحل است: مرحل اول، توقف درگیری‌ها به مدت ۶ هفته و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه و آزادی اسرای اسرائیلی و همچنین آزادی زندانیان فلسطینی. مرحل دوم، مذاکره میان حماس و اسرائیل برای پایان همه خصومت‌ها و آزادی سایر اسرا. در مرحله سوم نیز بازسازی غزه انجام خواهد شد.

به گفته ۲ مقام آگاه که پولیتیکو با آنها گفت‌وگو کرده است، حماس و اسرائیل بطور کلی با شرایط مندرج در مرحله اول موافق هستند اما در مورد اینکه چگونه بطور رسمی به جنگ پایان دهند، اختلاف دارند.

به رغم خوشبینی‌های اولیه، اکنون مقام‌های آمریکایی معتقدند که این اختلافات ممکن است که تمام بسته مورد مذاکره را ناکام کند.

حماس خواستار آن است که اسرائیل با عقب‌نشینی کامل از غزه موافقت کند اما مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند تا زمانی که حماس را بطور کامل منحل نکنند با عقب‌نشینی از این باریکه موافقت نخواهند کرد.

بر اساس این گزارش، اگر اسرائیل با خواسته های حماس موافقت نکند، حماس با هیچ بخشی از این توافق – حتی آتش‌بس اولیه – موافقت نخواهد کرد. در واقع، حماس یک ضرب‌الاجل همه یا هیچ تعیین کرده که غیرمحتمل است اسرائیل با آن موافقت کند. هیچ یک از طرفین تمایلی برای مصالحه نشان نداده‌اند و همین مساله مقام‌های دولت بایدن را نسبت به احتمال ادامه جنگ در ماه‌های آینده نگران کرده است.

یکی از مقام‌های آمریکایی که همانند سایر مسئولان خواست نامش فاش نشود، به پولیتیکو گفت: فکر می‌کنم که این وضعیت دستکم تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

یک مقام دیگر اظهار کرد: هیچ کسی مطمئن نیست که این توافق در جهتی حرکت کند که دولت آمریکا به آن امیدوار بود. چیزهای مجهول زیادی وجود دارد.

نظر شما