شناسهٔ خبر: 67304629 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رشد تیراندازی‌های جمعی در آمریکا؛ شکایت‌های حقوقی ناکام علیه نقش شبکه‌های اجتماعی

روند افزایشی تیراندازی‌های جمعی در آمریکا دلایل مهم و متعددی از جمله نقش شبکه‌ها اجتماعی در این روند مرگ‌بار را بیش از همیشه زیر ذره‌بین آورده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – تیراندازی‌های جمعی و مرگ‌بار در آمریکا با فرا رسیدن فصل گرما موج مرگی را به راه انداخته‌اند که به موازات رشد قربانیان تشدید نگرانی‌ها را در پی داشته است.

در جدیدترین مورد مرگ‌بار از این دست تیراندازی‌های جمعی، خشونت مسلحانه در یک فروشگاه مواد غذایی در ایالت آرکانزاس به وقوع تراژدی با کشته شدن ۳ و زخمی شدن ۱۰ نفر منجر شد.

حال برخی از زخمی‌های این حادثه وخیم گزارش شده است؛ ضمن اینکه ۲ نفر از زخمی‌ها افسران پلیس هستند.

براساس اعلام مقام‌های ایالت آرکانزاس، مظنون تیراندازی که مردی ۴۴ ساله است، نیز زخمی شده و اکنون در بازداشت است؛ پلیس آرکانزاس نیز اعلام کرد که احتمالا این فرد به سه فقره قتل متهم شده و اتهام‌های دیگری نیز در انتظارش باشد.

در عین حال، گان ویلونس آرشیو اعلام کرد که از جمعه گذشته تا شب گذشته به مدت یک هفته ۲۱ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داد.

براساس جدیدترین داده‌های این پایگاه رصدکننده خشونت‌های مسلحانه در آمریکا، از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون ۷ هزار و ۹۳۳ آمریکایی بر اثر خشونت مسلحانه جان خود را از دست دادند.

 

آیا شکایت‌های حقوقی درباره تیراندازی‌های جمعی در آمریکا به نتیجه می‌رسند؟
ضمن اینکه ۲۳۴ تیراندازی جمعی در این کشور به وقوع پیوست که ۱۱ مورد از آن‌ها کشتار جمعی بودند.

رشد خشونت‌های مسلحانه در آمریکا دلایل متعددی دارند؛ به‌عنوان مثال، کارشناسان دلایل انفجار تیراندازی‌های مسلحانه در فصل گرما را حضور بیشتر مردم در فضا‌های آزاد و در نتیجه درگیری بیشتر می‌دانند؛ آن‌ها همچنین مصرف میزان بالاتر الکل در فصل تابستان را دلیل بروز درگیری‌های منجر به تیراندازی‌های جمعی می‌دانند؛ نژادپرستی، مشکلات سلامت روان و قانون حمل سلاح از دیگر دلایلی هستند که در موضوع رشد تیراندازی‌های جمعی در آمریکا مورد توجه قرار می‌گیرند.

گذشته از دلایلی مانند تغییر فصل، نژادپرستی، ... در رشد انفجاری تیراندازی‌های مرگ‌بار در آمریکا، دلایل مهم‌تری نیز برای این امر وجود دارند که به طرح شکایت‌هایی نیز منجر شده‌اند.

خانواده‌های قربانیان شماری از مرگ‌بارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا مانند اوالد و بوفالو با تنظیم شکایت‌هایی شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله متا و گوگل را مسئول اعمال خشونت‌های مرگ‌بار خواندند؛ به گفته شاکیان، عاملان جوان این تیراندازی‌ها، ساعت‌های طولانی در فضای مجازی با سلاح‌های نظامی و ایدئولوژی‌های نفرت‌محور آشنا شدند و درپی آن دست به خشونت‌های مسلحانه زدند.

در عین حال کارشناسان می‌گویند که اینستاگرام عامدانه خط‌مشی ضعیفی درباره تبلیغات اسلحه دارد؛ اثربخشی اینستاگرام برای بازاریابی اسلحه آشکارا در محافل صنعت اسلحه مورد بحث قرار می‌گیرد.

در حال حاضر دو شکایت یادشده بخشی از یک تلاش گسترده‌تر جهت مقابله با گسترش تیراندازی‌های دسته‌جمعی در آمریکا هستند که در صورت موفقیت می‌توانند پیامد‌های گسترده‌ای برای شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی داشته باشند و الگویی را برای مسئولیت‌پذیری قانونی طیف وسیعی از آسیب‌های اجتماعی برای غول‌های سیلیکون، ولی رقم بزنند.

مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند تحت تاثیر موفقیت شکایت‌های یادشده قرار بگیرد، بخش ۲۳۰ قانون ارتباطات مصوب کنگره آمریکا است؛ کنگره آمریکا بخش ۲۳۰ را برای محافظت از مشاغل آنلاین نوپا در میانه رشد و گسترش تجارت اینترنتی در اواسط دهه ۱۹۹۰ تصویب کرد.

این قانون به شکل گسترده از سوی دادگاه‌های آمریکا تفسیر می‌شود و مزیت‌های مهمی را به برخی از تاثیرگذارترین و پرسودترین شرکت‌های صنعت فناوری اعطا کرده است.

یک دانشیار حقوق دانشگاه مینه سوتا در مورد بخش ۲۳۰ می‌گوید: در سال‌های اخیر، دادگاه‌های ایالتی و فدرال شروع به استدلال‌هایی کرده‌اند که بخش ۲۳۰ را محدود می‌کنند و ادعا‌های خود را به‌عنوان مسئولیت یا سهل‌انگاری محصول محدود می‌کنند، چیزی که ۱۰ سال پیش اتفاق نمی‌افتاد.

اثرهای موجی موفقیت شکایت‌های یادشده می‌تواند تلاش‌های مشابه دیگر برای مسئول خواندن و دانستن صنعت رسانه‌های اجتماعی را پیش ببرد؛ احتمالا فوری‌ترین تاثیر‌های یادشده را می‌توان در پرونده‌های قضایی در جریان که نقش تسهیل‌کننده صنعت رسانه‌های اجتماعی به دلیل طراحی پلتفرم‌هایی که ظاهرا نوجوانان را معتاد می‌کنند و سپس قرار گرفتن آن‌ها در معرض محتوایی را که تمایلات افسردگی و حتی خودکشی را مورد تاکید قرار می‌دهد، مشاهده کرد.

انتهای پیام/

نظر شما