شناسهٔ خبر: 67257510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سفیر ایران در سازمان ملل متحد:

برای مقابله با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک باید رویکرد جامعی اتخاذ شود

ایروانی گفت:ایران تعهد خود به اجرای کامل برنامه اقدام سازمان ملل برای تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را تایید می‌کند.

صاحب‌خبر -

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در چهارمین کنفرانس بازنگری پیشرفت‌های حاصل در اجرای برنامه اقدام برای جلوگیری، مبارزه و ریشه‌کن کردن تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک، با تبریک به ریاست چهارمین کنفرانس بازنگری و قدردانی از تلاش‌های تیم‌ها و دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل در سال گذشته، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در مسیر دستیابی به یک سند اجماعی از این کنفرانس از رئیس و تیم وی حمایت کند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تعهد خود به اجرای کامل برنامه اقدام سازمان ملل برای تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را مجددا تایید می‌کند.

ایروانی افزود: ایران به عنوان قربانی تروریست‌های تحت حمایت خارجی و مواجهه مداوم با تهدیدات جنایات سازمان‌یافته و قاچاق مواد مخدر مرتبط با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک، اهمیت زیادی برای این برنامه قائل است.

او گفت که ایران قوانین و سازوکار‌های لازم را برای ارائه راهنمایی‌های سیاستی و تسهیل هماهنگی میان نهاد‌های ملی مرتبط برقرار کرده و پیشرفت‌های قابل‌توجهی در مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک و مسائل مرتبط، به‌ویژه قاچاق مواد مخدر، داشته است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد که ایران توافق‌نامه‌های دوجانبه و سه‌جانبه با چندین کشور منطقه برای جلوگیری، مبارزه و ریشه‌کن کردن تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک برقرار کرده است.

او همچنین به مشکلاتی که محدودیت‌های غیرقانونی اعمال‌شده بر ایران ایجاد کرده‌اند، اشاره کرد و گفت که این محدودیت‌ها دسترسی ایران به کمک‌های فنی و فناوری لازم برای مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک را محدود کرده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که برای مقابله با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک باید رویکرد جامعی اتخاذ شود که به هر دو دیدگاه عرضه و تقاضا بپردازد.

او اضافه کرد که کشور‌های بزرگ تولیدکننده باید تولید سلاح را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که عرضه سلاح‌های کوچک و سبک محدود به دولت‌ها یا نهاد‌های مجاز باشد.

ایروانی ادامه داد هیات ایران آماده همکاری سازنده با ریاست و تمامی هیات‌ها برای دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز این کنفرانس بازنگری است.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد که ایران همواره از حل بحران یمن از طریق راه‌حل‌های سیاسی حمایت کرده است.

نظر شما