شناسهٔ خبر: 67260571 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمایت ایران از طرح مقابله با تجارت غیرقانونی سلاح‌های سبک

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران از اجرای کامل برنامه اقدام سازمان ملل برای مقابله با تجارت غیرقانونی سلاح‌های سبک در همه سطوح حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از نیویورک؛ نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران از اجرای کامل برنامه اقدام سازمان ملل برای تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را حمایت می‌کند. 
امیرسعید ایروانی در سخنان خود در چهارمین کنفرانس بازنگری پیشرفت‌های حاصل در اجرای برنامه اقدام برای جلوگیری، مبارزه و ریشه‌کن کردن تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک، با قدردانی از تلاش‌های تیم‌ها و دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل در سال گذشته تأکید کرد: ایران آماده است تا در مسیر دستیابی به یک سند اجماعی از این کنفرانس از رئیس و تیم وی حمایت کند.
وی گفت: ایران به عنوان قربانی تروریست‌های تحت حمایت خارجی و مواجهه مداوم با تهدیدات جنایات سازمان‌یافته و قاچاق مواد مخدر مرتبط با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک، اهمیت زیادی برای این برنامه قائل است.
ایروانی افزود: ایران قوانین و ساز وکار‌های لازم را برای ارائه راهنمایی‌های سیاستی و تسهیل هماهنگی میان نهاد‌های ملی مرتبط برقرار کرده و پیشرفت‌های قابل‌توجهی در مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک و مسائل مرتبط، به‌ویژه قاچاق مواد مخدر، داشته است.

وی همچنین تأکید کرد: ایران توافق‌نامه‌های دو‌جانبه و سه‌جانبه با چندین کشور منطقه برای جلوگیری، مبارزه و ریشه‌کن کردن تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک برقرار کرده است.
وی همچنین به مشکلاتی که محدودیت‌های غیرقانونی اعمال‌شده بر ایران ایجاد کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: این محدودیت‌ها دسترسی ایران به کمک‌های فنی و فناوری لازم برای مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک را محدود کرده است.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد همچنین تأکید کرد: برای مقابله با تجارت غیرقانونی سلاح‌های کوچک و سبک باید رویکرد جامعی اتخاذ شود که به هر دو دیدگاه عرضه و تقاضا بپردازد.

<div id="video-display-embed-code_11230621"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4263256/11230621?width=600&height=350"></script></div>

وی افزود: کشور‌های بزرگ تولیدکننده باید تولید سلاح را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که عرضه سلاح‌های کوچک و سبک محدود به دولت‌ها یا نهاد‌های مجاز باشد.
در پایان، آقای ایروانی گفت: هیئت ایران آماده همکاری سازنده با ریاست و تمامی هیئت‌ها برای دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز این کنفرانس بازنگری است و ایران همواره از حل بحران یمن از طریق راه‌حل‌های سیاسی حمایت کرده است.

نظر شما