شناسهٔ خبر: 67275838 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پوتین در هانوی

مهران ثنایی نورانی

ولادیمیر پوتین پس از پایان سفرش به کره شمالی به ویتنام رفت و موضع «متعادل» این کشور در قبال جنگ اوکراین را ستود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از سفر به کره شمالی و دیدار با کیم جونگ اون، رهبر این کشور که به انعقاد پیمان مشارکت راهبردی با این کشور منجر شد، به دومین مقصد سفر خود یعنی ویتنام وارد شد و در آنجا از این کشور کمونیست جنوب شرقی آسیا به دلیل حمایت از «یک روش عملی برای حل بحران» در اوکراین تقدیر کرد.

 ویتنام که رسماً سیاست خارجی بی‌طرف را در روابط خود با قدرتهای بزرگ جهانی دنبال می‌کند، از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین خودداری کرده است؛ موضعی که کشورهای غربی آن را خیلی نزدیک به کرملین می‌دانند.

به گزارش رویترز،‌ پوتین قرار است در هانوی با رهبران ویتنامی صبح پنجشنبه به وقت محلی دیدار کند. رهبر روسیه که اولین بازدیدش از ویتنام از سال ۲۰۱۷ و هنگام حضور در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک APEC) را انجام می‌دهد، گفته روسیه و ویتنام «ارزیابی‌های مشابهی از اوضاع در منطقه آسیا و اقیانوسیه» دارند.

موضع‌گیری ویتنام در دریای چین جنوبی با موضع چین که تمام این آبراه استراتژیک را از آن خود می‌داند، متفاوت است. ویتنام دارای میادین گاز و نفت در منطقه اقتصادی منحصر به خود در این منطقه است که شرکت‌های روسی در کار استخراج آن فعال هستند.

انرژی و شیوه پرداخت

پوتین گفته انرژی، «حوزه‌ای با اهمیت استراتژیک در همکاری‌های دو جانبه» با ویتنام است و به سرمایه‌گذاری‌های مشترک روسیه و ویتنام در مورد سوخت‌های فسیلی در دریای چین جنوبی و در شمال روسیه اشاره کرده است.

به طور مثال پوتین به شرکت گازپروم روسیه اشاره کرده که حوزه‌های گازی در ویتنام را اداره می‌کند. رئیس جمهور روسیه در مطلبی که در روزنامه «نان دان»، ارگان حزب کمونیست ویتنام منتشر شده، عنوان داشته شرکت انرژی روسی «نواتک» در نظر دارد تا پروژه‌های گاز طبیعی مایع (LNG) را در ویتنام راه اندازی کند.

وی همچنین به طرحی «برای ایجاد مرکز علوم و فناوری هسته‌ای در ویتنام» با همکاری شرکت روس‌اتم اشاره کرده است.

حدود یک دهه پیش، ویتنام طرحی را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای خود به حالت تعلیق درآورد و هنوز مشخص نیست که آیا قصد تجدید نظر در این موضع را دارد یا خیر. کره جنوبی و کانادا از جمله کشورهایی هستند که به گفته افراد مطلع، گزینه‌هایی را در رابطه با انرژی هسته‌ای به ویتنام پیشنهاد داده‌اند.

پوتین همچنین از پیشرفت در امور مالی و تجارت بین دو کشور تمجید کرد. مقامات گفتند که پرداخت هزینه‌های بین دو کشور با تحریم‌های غربی بر روی بانک‌های روسیه پیچیده شده است و این مسئله مدتهاست که در جلسات دو جانبه در اولویت بوده است.

ویتنام از نظر تاریخی وارد کننده بزرگی از سلاح‌های روسی بوده است.

پوتین گفت، معاملات با روبل و دونگ ویتنامی ۶۰ درصد از پرداخت‌های دوجانبه در سه ماهه اول سال جاری را به خود اختصاص داده است، که بیش از ۴۰ درصد از سال گذشته بیشتر است.

رئیس جمهور روسیه هم‌چنین با اشاره به یک سیستم وام دهی مستقر در هانوی که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد، نوشت: بانک سرمایه گذاری مشترک ویتنام-روسیه نقش مهمی در تضمین معاملات مالی قابل اعتماد دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تجارت دو جانبه در حال افزایش است.

با این حال تجارت ویتنام با روسیه تاکنون محدود بوده است و ایالات متحده و چین شرکای اصلی تجاری هانوی هستند.

انتهای پیام

نظر شما