شناسهٔ خبر: 67277738 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

غافلگیری واشنگتن از سرعت گسترش روابط روسیه با «دشمنان آمریکا»

امیرمحمد سهرابی

منابع اطلاعاتی می‌گویند مشارکت امنیتی روسیه با چین، کره شمالی و دیگر «دشمنان آمریکا»، واشنگتن را غافلگیر کرده و چنین چیزی را پیش‌بینی نکرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه پیش از سفر به ویتنام، پس از ۲۴ سال به کره شمالی رفت و با «کیم جونگ اون» رهبر این کشور دیدار و گفت‌وگوهایی را برگزار کرد. او هم‌چنین یک پیمان همکاری راهبردی و دفاع متقابل را با پیونگ‌یانگ امضا کرد.

علاوه بر این، سفر ماه گذشته رئیس‌جمهور پوتین به چین باعث شد تا یکی از سیاستمداران آمریکایی اذعان کند که دهه‌ها تلاش واشنگتن جهت دور نگه‌داشتن مسکو از پکن ناکام مانده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابعی ناشناس می‌نویسد: «سرعت و عمق گسترش روابط امنیتی میان دشمنان ایالات متحده، تحلیلگران اطلاعاتی این کشور را غافلگیر کرده است. روسیه و سایر کشورها شکاف‌های تاریخی را کنار گذاشته‌اند تا به طور جمعی با آنچه که سیستم جهانی تحت سلطه ایالات متحده تلقی می‌شود، مقابله کنند.»

واشنگتن، پیونگ‌یانگ را به «اعزام کارگران به روسیه جهت کمک به خطوط تولید تسلیحات» و هم‌چنین فروش موشک و گلوله‌های توپخانه به مسکو برای «استفاده علیه اوکراین» متهم کرده است.

آمریکا هم‌چنین ادعا می‌کند که چین با ارائه مقادیر زیادی از تجهیزات با کاربردهای دوگانه و قطعاتی برای تانک‌ها و خودروهای زرهی به صنعت نظامی روسیه کمک کرده تا تحریم‌های غرب را دور بزند. این درحالیست که پکن، ادعاهای واشنگتن را رد و در عین حال تحریم‌ها را «یک‌جانبه و نامشروع» تلقی می‌کند.

منابع اطلاعاتی ناشناسی از آمریکا به وال استریت ژورنال گفتند: «گسترش روابط امنیتی روسیه با کره شمالی، چین و ایران به منزله ایجاد ائتلاف نظامی مانند ناتو نیست اما ظاهرا یک سری از تبادل‌های دوجانبه انجام می‌شود. این نوع از فناوری‌هایی که تبادل می‌شوند، توسعه ظرفیت‌های بلندمدت تمامی کشورهای درگیر را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه ایالات متحده را تهدید می‌کند.»

انتهای پیام

نظر شما