شناسهٔ خبر: 67258434 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شکستی تلخ در انتخابات پارلمانی زودهنگام در انتظار ماکرون

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی جدید حزب ماکرون با ریزش قابل توجه آراء مواجه شده و در رتبه سوم بعد از ناسیونالیست‌های راست‌گرا و ائتلاف چپ‌گرا قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه می خواهد جناح سیاسی مرکزی خود را با برگزاری انتخابات پارلمانی جدید تقویت کند. اما طبق یک بررسی اولیه، جناح لیبرال ها با شکستی تلخ در این انتخابات تهدید می شوند.

به این ترتیب اردوگاه سیاسی اطراف "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه باید دو هفته دیگر برای ریزش قابل توجه آراء در انتخابات پارلمانی آماده شود.

یک نظرسنجی موسسه ایفوپ نشان می دهد که دولت میانه رو او قبل از دور اول انتخابات پیش رو تنها در رتبه سوم قرار دارد و بر اساس این نظر سنجی در حال حاضر حدود 18 درصد آرا را به دست خواهد آورد.

بر این اساس حزب اجتماع ملی جناح راست حول "مارین لوپن"، نیز می تواند با 33 درصد به قوی ترین نیرو تبدیل شود. برخی از محافظه‌کاران جمهوری‌خواه از او حمایت می‌کنند. بر اساس این نظرسنجی، اتحاد چپ‌گرای جدید Nouveau Front Populaire - که سوسیالیست‌ها، پوپولیست‌های چپ‌گرا، کمونیست‌ها و سبزها در مدت زمان کوتاهی در آن به هم پیوسته‌اند - 28 درصد آرا را دریافت خواهد کرد.

"ماکرون" در واکنش به شکست اخیر در انتخابات اروپا و پیروزی ناسیونالیست‌های راست‌گرا، مجلس ملی را منحل کرد و انتخابات جدید مجلس پارلمان فرانسه را در دو دور برای 30 ژوئن و 7 ژوئیه تعیین کرد. با انجام این کار، او امیدوار است که اکثریت اردوگاه میانه رو خود را گسترش دهد. در این انتخابات البته مسئله انتخاب رئیس جمهور مطرح نیست.

با این حال، اگر قرار بود نتایج نظرسنجی در دور اول انتخابات تایید شود، این بدان معنا نیست که پوپولیست های دست راستی لوپن قطعا به قوی ترین نیرو در اتاق پارلمان تبدیل خواهند شد. در فرانسه، مجلس ملی با رای اکثریت انتخاب می شود. اگر نامزدی بیش از نیمی از کل آرا را در حوزه انتخابیه خود کسب کند، در صورتی که حداقل با یک چهارم رای دهندگان ثبت نام شده در آن منطقه مطابقت داشته باشد، یک کرسی پارلمانی خواهد داشت. با این حال، از آنجایی که تعداد بسیار کمی از افراد موفق به انجام این کار در دور اول رأی گیری می شوند، اکثریت تصمیمات تنها در دور دوم اتخاذ می شود. فردی که بیشترین آرا را داشته باشد کرسی مربوطه را دریافت می کند.

اتحادهای سیاسی اغلب در این دور دوم مهم شکل می گیرد. ماکرون احتمالا امیدوار است که پس از آن همه نیروهای دموکراتیک علیه نامزدهای ملی گرای راست رای دهند.

نظرسنجی موسسه ایفوپ همچنین بیان می‌کند که مشارکت در رای‌دهندگان به ویژه بالا و 62 درصد است. در انتخابات پارلمانی دو سال پیش این رقم تنها 47.5 درصد بود. در این نظر سنجی با 1131 رای دهنده واجد شرایط مصاحبه شده است.

راست فرانسه امیدوار است با اکثریت مطلق در انتخابات پارلمانی آتی پیروز شود. در همین حال، ماکرون قصد دارد آنها را افسون کند. با این حال، هر دو پروژه شانس کمی برای موفقیت دارند.

جردن باردلا، رهبر حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه ، خواهان کسب اکثریت مطلق برای حزب خود در انتخابات زودهنگام آینده است. باردلا از رای دهندگان درخواست کرد تا به حزب او و متحدانش پیروزی آشکاری بدهند تا سکان سیاست را در دست بگیرند. این مطلب توسط بلومبرگ گزارش شده است.

نظرسنجی های انتخاباتی نشان می دهد که حزب متفکر مارین لوپن در موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به بزرگترین جناح در مجلس ملی قرار دارد. با این حال، بعید به نظر می رسد که بیش از نیمی از 577 کرسی را از آن خود کند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هنوز سه سال از قدرتش باقی مانده است، به این معنی که پیروزی RN در مجلس قانونگذاری بدون اکثریت مطلق، توانایی این حزب را برای عمل پیچیده می‌کند. این می تواند اجرای دستور کار لوپن را کند یا حتی به طور کامل متوقف کند.

باردلا در مصاحبه‌ای با روزنامه لو پاریزین گفت: برای حکومت به اکثریت مطلق نیاز دارم. چه کسی می تواند باور کند که ما می توانیم زندگی روزمره فرانسوی ها را با اکثریت نسبی تغییر دهیم؟ هیچکس. من به فرانسوی ها می گویم: برای آزمایش خودمان به اکثریت مطلق نیاز داریم.

جردن باردلا"، رهبر حزب راستگرای پوپولیست اجتماعی ملی فرانسه نامزد اصلی حزب خود در انتخابات جدید فرانسه خواهد بود که قرار است در چند روز آینده برگزار شود.

قرار است دور اول انتخابات پارلمانی در 30 ژوئن (10 تیر ماه) برگزار شود. اگر حزب افراطی فرانسه در این انتخابات پارلمانی پیروز شود، باردلا 28 ساله بیشترین شانس را برای تصاحب نخست وزیری خواهد داشت.

بهر حال ماکرون امیدوار است از این مانور مخاطره آمیز انتخابات جدید برای ایجاد اکثریت با ثبات تر برای باقی مانده دوره ریاست جمهوری خود استفاده کند.

اردوگاه حکومتی او دو سال است که اکثریت مطلق مجلس شورای ملی را ندارد. از آن زمان تاکنون، حکومت داری برای ماکرون دشوار شده است. انتخابات بعدی ریاست جمهوری در فرانسه تا سال 2027 برنامه ریزی نشده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما