شناسهٔ خبر: 67240895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

فرانسه در آستانه یک انقلاب | مکرون در یک قدمی سقوط

در صورت پیروزی راست های افراطی در انتخابات پارلمانی، احتمال پیروزی آنان در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه زیاد است. "مارین لوپن" یکی از چهره‌های برجسته حزب راست افراطی اجتماع ملی در فرانسه، گفته که در صورت موفقیت حزبش در انتخابات آتی، او رئیس جمهور و جردن باردلا نخست وزیر خواهد شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فرانسه در آستانه یک زلزله سیاسی – اجتماعی است و این برای کشوری که خود را طلایه دار ارزش های اروپایی می داند خوب نیست. فرانسه بیش از گذشته در حال سقوط به ورطه راست افراطی است.

این در حالی است که پاریس همواره بر دموکراسی، برابری، آزادی های اجتماعی وسیع و ... تاکید کرده و محل رشد احزاب و گروه های چپ گرای مختلف بوده است. در کشوری که روزگاری انقلاب دانشجویی وسیع دهه 60 را به خود دیده و روشنفکران پست مدرن و چپ گرای بزرگی مانند آلن بدیو و میشیل فوکو را در خود پرورش داده، اسیر شدن در دست تندروهای ضد مهاجری مانند راست افراطی بسیار سخت است.

با این حال، راست افراطی بیش از هر زمان دیگری به دروازه های پاریس نزدیک شده است. هفته پیش و در انتخابات پارلمان اروپا، حزب ملی گرای ضد مهاجرت مارین لوپن حدود ۳۱ تا ۳۲ درصد آرا را به دست آورد که یک نتیجه تاریخی و بیش از دو برابر آرای حزب «رنسانس» هوادار ماکرون است.

بعد از این اتفاق و پس از شکست در انتخابات پارلمان اروپا، مکرون مجلس ملی را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی شد. مکرون اعلام کرد که از طریق این کار، قصد اتحاد همه احزاب مخالف راست افراطی را دارد. انتخابات پارلمانی در ۲ مرحله، در تاریخ ۳۰ ژوئن و هفت ژوئیه برگزار خواهد شد. اگر حزب مکرون در انتخابات شکست بخورد مکرون تا سال ۲۰۲۷ رئیس‌جمهور باقی می‌ ماند، اما در اجرای سیاست های داخلی اش به شدت ضعیف می ‌شود.

در پی انحلال پارلمان فرانسه از سوی امانوئل مکرون و اعلام برگزاری انتخابات زود هنگام، احزاب چپ ‌گرای فرانسه اعلام کردند که برای شرکت در این انتخابات با هم متحد می ‌شوند. از سوی دیگر، رهبر جمهوری‌خواهان در واکنش به این خبر از اتحاد حزب راست‌گرای خود با راستگرایان افراطی خبر داد.

در حالیکه احزاب مختلف آماده اتحاد با هم می شوند، خیابان های پاریس و شهرهای دیگر فرانسه هر روز شاهد تظاهرات عده ای از طرفداران مکرون و مخالفانش هستند. جو فرانسه به حدی سیاسی شده که حتی فوتبالیست های مشهور نیز حین برگزاری یورو 2024 به اظهارنظرهای سیاسی می پردازند.

کیلیان امباپه، فوتبالیست مشهور فرانسه، در نشست خبری خود قبل از بازی با اتریش، از مکرون حمایت کرده و از مردم فرانسه خواست جلوی قدرت گرفتن راست افراطی را بگیرند. او گفت: «ما در برهه حساسی از تاریخ کشورمان قرار داریم. یورو 2024 برای فوتبال ‌مان مهم است، اما ما شهروند فرانسه هستیم و نمی ‌توانیم نسبت به اتفاقات آن بی ‌تفاوت باشیم. در حال حاضر سیاست مهم ‌تر از ورزش است. در یک موقعیت بی ‌سابقه و مقطعی سرنوشت ‌ساز برای کشورمان به سر می ‌بریم. ما نسلی هستیم که می ‌توانیم تاریخ‌سازی کنیم. می ‌دانیم که راست افراطی در آستانه رسیدن به قدرت قرار دارد. برای درک این وضعیت، باید آگاه شویم. من از همه جوانان م ی‌خواهم که با رای خود، به وضعیت موجود پی ببرند. امیدوارم صدای من تا حد امکان اثرگذار باشد. در چنین شرایطی، سیاست مهم‌ترین مسئله است. »

او ادامه داد: «مارکوس تورام گفته است که باید علیه جناح راست رای دهیم؟ من هم با مارکوس موافق هستم. به نظرم او از حدش خارج نشد و فقط نظرش را داد. من به دنبال تفرقه نیستم، ارزش‌های من «احترام و مدارا» هستند.»

 در این وضعیت فرانسه با مشکلات متعددی روبه رو است. فرانسه الگوی بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی است. بسیاری پیروزی راست افراطی در فرانسه را با اشغال پاریس به دست نازی ها در جنگ جهانی دوم مقایسه می کنند. بعد از اشغال پاریس، اروپا و جهان با بهت بزرگی روبه رو شد و خاطره این اشغال تا سالها در ذهن اروپاییان ماند. در صورت پیروزی راست های افراطی در انتخابات پارلمانی، احتمال پیروزی آنان در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه زیاد است. "مارین لوپن" یکی از چهره‌های برجسته حزب راست افراطی اجتماع ملی در فرانسه، گفته که در صورت موفقیت حزبش در انتخابات آتی، او رئیس جمهور و جردن باردلا (از اعضاء برجسته راست افراطی) نخست وزیر خواهد شد. در این شرایط، همه چیز بستگی به انتخابات آخر ژوئن دارد.

منبع: خبر فوری

نظر شما