شناسهٔ خبر: 67275794 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ناتو نگران حمایت‌های روسیه از برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی

ائتلاف ناتو همزمان با سفر رئیس‌جمهور روسیه به کره‌شمالی نسبت به حمایت مسکو از برنامه هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ ابراز نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو همزمان با اینکه ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه اولین سفر خود را در ۲۴ سال گذشته به کره‌شمالی آغاز کرد، گفت ناتو نگران حمایت روسیه از برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی است.

پوتین در جریان سفر رسمی خود به پیونگ‌یانگ که مجهز به تسلیحات هسته‌ای است، در گفت‌وگو با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی متعهد شد که روابط تجاری و امنیتی را میان 2 کشور تعمیق و از کره‌شمالی در برابر دشمن آن، یعنی آمریکا و کره‌جنوبی، حمایت کند.

آمریکا، کره‌شمالی را متهم کرده است که ده‌ها موشک بالستیک و بیش از ۱۱۰۰۰ کانتینر مهمات به روسیه برای استفاده علیه اوکراین داده است.

دبیرکل ناتو پس از گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با تکیه بر ادعای بی‌اساس حمایت نظامی تهران از مسکو در جریان جنگ اوکراین گفت جنگ روسیه در اوکراین توسط چین، کره‌شمالی و ایران پشتیبانی می‌شود که همگی خواهان شکست اتحاد غربی بودند.

استولتنبرگ افزود: البته ما همچنین نگران حمایت بالقوه‌ای هستیم که روسیه از کره‌شمالی در رابطه با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای آنها می‌کند.

او گفت: این مساله و حمایت چین از اقتصاد جنگی روسیه نشان می‌دهد که چگونه چالش‌های امنیتی در اروپا با آسیا مرتبط است. نشست ماه آینده ناتو در واشنگتن، شاهد تقویت بیشتر مشارکت‌های این ائتلاف با استرالیا، نیوزیلند، کره‌جنوبی و ژاپن خواهد بود.

ینس استولتنبرگ با تاکید بر اینکه «بعضی اوقات باید عواقبی برای چین وجود داشته باشد» افزود: هنوز خیلی زود است که بگوییم این عواقب چه می‌تواند باشد، اما این موضوعی است که باید به آن بپردازیم، زیرا ادامه دادن به آنچه امروز انجام می‌دهیم، دیگر عملی نیست.

در همین حال جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت واشنگتن روابط کره‌شمالی و روسیه را با دقت بسیار بسیار زیاد زیر نظر دارد، زیرا ممکن است رفتار متقابلی وجود داشته باشد که می‌تواند بر امنیت شبه‌جزیره کره تاثیر بگذارد.

ناتو نگران حمایت‌های روسیه از برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی است

آنتونی بلینکن هم در کنفرانس خبری مشترک خود با دبیرکل ناتو، سفر پوتین به پیونگ‌یانگ را نشانه‌ای از تلاش‌های او برای تقویت روابط با کشورهایی دانست که می‌توانند از جنگ او با اوکراین حمایت کنند. وی مدعی شد که حمایت چین، روسیه را قادر ساخته تا پایگاه صنعتی دفاعی خود را حفظ و ۷۰ درصد واردات ماشین‌ابزار مسکو و ۹۰ درصد میکروالکترونیک مورد نیازش را تامین کند. او تاکید کرد: این روند باید متوقف شود.

این در حالیست که چین این اتهام‌زنی‌ها را رد کرده و تاکید دارد که طرفی در این جنگ نیست. پس از آنکه دبیرکل ناتو، پکن را به بدتر شدن درگیری اوکراین از طریق حمایت از روسیه متهم کرد، چین به ناتو تاکید کرد که از مقصر جلوه دادن دیگران در جنگ اوکراین دست بردارد.

 

نظر شما