شناسهٔ خبر: 67265069 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

لرزه به اندام آمریکا افتاد ؛ هراس غرب از سفر پوتین به کره‌شمالی

سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به کره‌شمالی، موجی از نگرانی و هراس را در میان کشورهای غربی موجب شده و تاکنون واکنش دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید را نسبت به این سفر و تعمیق روابط بین مسکو و پیونگ‌یانگ به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، غرب به سرکردگی آمریکا درحالی نگران تعمیق روابط بین پیونگ یانگ و مسکو است و نسبت به این دیدار، کره شمالی را در کنار چین متهم به کمک های نظامی به روسیه و ادامه جنگ در اوکراین و ناامنی جهانی می کند که حمایت های هنگفت مالی و نظامی خود ازجمله کشورهای اروپایی عضو ناتو به همراه آمریکا از «کی‌یف» و درخواست های مکرر برقراری صلح و دغدغه های امنیتی روسیه در مورد اوکراین را نادیده گرفته است و خود بر آتش این جنگ می دمد.

تارنمای خبری خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی درباره واکنش واشنگتن به سفر پوتین به کره شمالی نوشت: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش نسبت به این دیدار وعده داد که هر اقدامی برای ممانعت از حمایت کره شمالی را از روسیه به عمل آورد.

بنابراین گزارش بلینکن روز سه شنبه (روز گذشته به وقت محلی) در جریان کنفرانس خبری مشترک ینس استلتنبرگ (Jens Stoltenberg) دبیرکل ناتو در واشنگتن در مورد این دیدار گفت: ما بر انجام هر اقدامی برای قطع حمایت از روسیه که بخواهد مانند کشوری همچون کره شمالی صورت گیرد، ادامه خواهیم داد.

یونهاپ گزارش داد: واشنگتن مدعی است که کره شمالی بیش از ۱۱ هزار کانتینر شامل مهمات و ده‌ها موشک بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، ارسال کرده است.

بنابراین گزارش بلینکن همچنین در این کنفرانس خبری از حمایت های چین از روسیه در جنگ اوکراین انتقاد کرد و بدون اشاره به کمک های هنگفت نظامی و مالی غرب به سرکردگی آمریکا به کی‌یف، مدعی شد: این (حمایت ها) آن چیزی است که بسیار مایه نگرانی است چراکه باعث ادامه این جنگ (اوکراین) می شود.

دبیرکل ناتو: آنچه در آسیا روی دهد برای اروپا مهم است

یونهاپ در ادامه این گزارش نوشت: استولتنبرگ نیز به این نکته اشاره کرد که سفر پوتین به کره شمالی تاییدی است بر همسویی هرچه بیشتر این دو کشور و تاکیدی است بر اینکه «امنیت» یک امر جهانی است.

دبیرکل ناتو در این کنفرانس خبری مشترک بدون اشاره به کمک های چندین میلیارد یورویی مالی و نظامی کشورهای اروپایی عضو این پیمان نظامی به اوکراین گفت: آنچه در اروپا روی دهد برای آسیا مهم است و (برعکس) آنچه در آسیا رخ دهد برای ما (اروپا – غرب) مهم است و این امر به وضوح در مورد اوکراین خود را بروز داده است؛ جایی که کره شمالی و چین با حمایت های خود «هیمه» بر آتش جنگی که روسیه علیه اوکراین داشته، می گذارند.

وی اضافه کرد: بنابراین، اینکه خواسته باشیم مساله امنیت را به صورت منطقه ای تقسیم بندی کنیم، جواب نخواهد داد، چراکه هرچیزی متاثر از عوامل دیگر است و بنابراین نیاز داریم تا با یکدیگر با این چالش برخورد کنیم.

کاخ سفید نگران همکاری‌های نظامی کره شمالی و روسیه

این گزارش در دامه می افزاید: کاخ سفید نیز نسبت به این سفر واکنش نشان داد و در مورد همکاری های نظامی بین دو کشور روسیه و کره شمالی ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی کاخ سفید در مورد این سفر گفت: تعمیق همکاری بین روسیه و کره شمالی روندی است که باید برای آنانی که علاقه مند به حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره کره، حمایت از رژیم جهانی منع گسترش سلاح های هسته ای، پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و حمایت از مردم اوکراین هستند؛ نگران کننده باشد.

کارین جین پیره (Karine Jean-Pierre) اضافه کرد: این همان چیزی است که مدتها در مورد تامین تسلیحات روسیه توسط کره شمالی درجنگ اوکراین بدان هشدار داده بودیم.

ادعای پنتاگون: حمایت‌های کره‌شمالی تداوم بخش جنگ اوکراین

پت رایدر سخنگوی پنتاگون نیز در یک نشست خبری جداگانه، بدون اشاره مستقیم به این ملاقات با انتقاد از حمایت تسلیحاتی کره شمالی از روسیه، مدعی شد که پیونگ یانگ توانسته به روسیه کمک کند تا جنگ در اوکراین را تداوم بخشد.

وی در این کنفرانس خبری با شاره به کره شمالی گفت: تمرکز ما همچنان بر ارتقای امنیت و ثبات منطقه‌ای در منطقه و همچنین تلاش‌های بازدارنده گسترده‌مان برای حمایت از کره جنوبی و متحدان ژاپنی است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بامداد امروز (چهارشنبه) برای انجام سفر رسمی ۲ روزه وارد پیونگ یانگ شد و از سوی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

برنامه سفر پوتین به کره شمالی فشرده و بخش اصلی آن امروز (چهارشنبه / ۱۹ ژوئن / ۳۰ خرداد) برگزار می‌شود. مذاکرات در قالب‌های مختلف و همچنین دیدارهای رسمی و غیررسمی رئیس جمهوری روسیه و رهبر کره شمالی برای امروز برنامه‌ریزی شده است.

رئیس جمهوری روسیه را در این سفر افرادی از جمله سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، آندری بلوسوف وزیر دفاع، دنیس مانتوروف معاون اول نخست‌وزیر، الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر، الکساندر کوزلوف رئیس وزارت منابع طبیعی، میخائیل موراشکو وزیر بهداشت و رومن استاروویت وزیر حمل و نقل همراهی می‌کنند.

نظر شما