شناسهٔ خبر: 67285180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باخت تاریخی در انتظار سوناک/احتمال تغییر آرایش مجلس انگلیس

لندن- ایرنا- کمتر از دو هفته مانده به برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس، نتایج یک نظرسنجی‌ نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار ممکن است حتی فراتر از شکست در انتخابات، جایگاه دومین حزب سیاسی (اپوزیسیون) در مجلس عوام را نیز از دست بدهد و «ریشی سوناک» رهبر آن از ورود به مجلس باز بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یافته‌های موسسه نظرسنجی «ساوانتا» که امروز (پنجشنبه) به شدت خبرساز شده است، حاکی از آن ست که حزب محافظه‌کار تنها ۵۳ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام انگلیس را تصاحب خواهد کرد و به احتمال زیاد سوناک اولین نخست وزیری خواهد بود که در انتخابات به مجلس راه نیابد.

نخست وزیر انگلیس پیشتر گفته بود که اگر حزب او در انتخابات شکست خورد، قصد کناره‌گیری از پارلمان را ندارد و به‌عنوان عضو عادی مجلس عوام فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد. با این حال مطالعات «ساوانتا» نشان می‌دهد که علاوه بر سقوط چشمگیر کرسی‌های پارلمانی حزب محافظه‌کار، سوناک ممکن است شانس نشست بر کرسی رهبر حزب مخالف را نداشته باشد.

در واقع اگر نتایج این نظرسنجی به واقعیت نزدیک باشد، رقابت در سطح محافظه‌کاران و لیبرال دموکرات‌ها تنزل خواهد یافت و حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمانی را کسب کند، جایگاه حزب مخالف (اپوزیسیون) را که فرصت پاسخگویی بیشتری از دولت دارد، از آن خود خواهد کرد.

نظرسنجی «ساوانتا» پیش‌بینی کرده است که حزب کارگر به‌ عنوان پیشتاز انتخابات آتی، ۵۱۶ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام انگلیس را تصاحب خواهد کرد که چنین برتری در تاریخ حزب کارگر بی‌سابقه است.

نظرسنجی موسسه «یوگاو» هم نشان می‌دهد که حزب کارگر با تصاحب ۴۲۵ کرسی در انتخابات، رکورد تونی بلر در انتخابات سال ۱۹۹۷ را که با ۴۱۸ کرسی به دولت راه یافت، جابه‌جا خواهد کرد.

نتایج این دو نظرسنجی با تحقیقات پیشین که پیروزی حزب کارگر را پیش‌بینی می‌کرد، تطابق دارد اما نتایج اخیر نشان می‌دهد که ابعاد شکست محافظه‌کاران عمیق‌تر از چیزی است که تصور می‌شد. نظرسنجی دو هفته پیش «یوگاو» پیش‌بینی می‌کرد محافظه‌کاران ۱۴۰ کرسی را به دست می‌آورند اما این رقم اکنون ۳۲ پله کاهش یافته و به ۱۰۸ کرسی رسیده است.

از سویی، نایجل فاراژ رهبر پیشین احزاب راستگرای یوکیپ و برگزیت که اکنون سکان حزب اصلاح را در دست دارد، برای پیروزی در انتخابات رقابت می‌کند. طبق مطالعات صورت گرفته هیچ‌یک از نمایندگان حزب اصلاح در انتخابات پیروز نخواهند شد. البته موسسه یوگاو پیش‌بینی کرده است که پنج تن از نمایندگان این حزب از جمله رهبر آن به مجلس راه خواهند یافت.

فاراژ که برای هشتمین بار در سودای تصاحب کرسی مجلس عوام در انتخابات شرکت کرده، در تلاش است تا آرای آن دسته از حامیان حزب محافظه‌کار را که از عملکرد این حزب به ویژه در زمینه برگزیت سرخورده‌ شده‌اند، جلب کند. نخست وزیر انگلیس هم فاراژ را به تخریب اعتبار حزب محافظه‌کار متهم کرده است.

به هر روی مردم انگلیس دو هفته دیگر پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد تا حزبی را که قرار است به مدت پنج سال سکان دولت در این کشور را به دست بگیرد، انتخاب کنند. بر اساس نظرسنجی‌ها به نظر می‌رسد که محافظه‌کاران روزهای آخر قدرت را سپری می‌کنند و شمارش معکوس برای روی کار آمدن دولت حزب کارگر آغاز شده است.

بر اساس برنامه اعلام شده، انتخابات سراسری در انگلیس ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود. حزبی که اکثریت کرسی‌های مجلس عوام (۳۲۶ کرسی به بالا) را کسب کند تا سال ۲۰۲۹ قدرت را در دست خواهد داشت.

نظر شما