شناسهٔ خبر: 67281832 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کره جنوبی از معاهده جدید بین روسیه و کره شمالی ابراز تاسف کرد

تهران- ایرنا- کره جنوبی از معاهده شکل گرفته بین روسیه و کره شمالی که در صورت وقوع جنگ یک طرف را متعهد به کمک به دیگری می‌کند، ابراز تاسف کرد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، لیم سو-سوک سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد: ابراز تاسف می‌کنیم که برغم هشدارهای مکرر از سوی جامعه بین‌المللی، روسیه و کره شمالی یک معاهده شراکت راهبردی جامع امضا کردند و این معاهده به طور علنی به همکاری فناوری- نظامی که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند، اشاره دارد.

سو سوک گفت که کره جنوبی با همکاری با جامعه بین المللی، از جمله متحدان و کشورهای دوست، به هر اقدامی که امنیتش را تهدید کند، به شدت پاسخ خواهد داد.

انتظار می‌رود که دولت سئول اواخر امروز، جلسه شورای امنیت ملی را برای بررسی نتایج نشست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برگزار کند.

براساس این گزارش، پوتین روز چهارشنبه به دنبال امضای توافق مشارکت راهبردی جامع با کره شمالی اعلام کرد که مسکو و پیونگ یانگ متعهد شدند که در صورت حمله به یک طرف، طرف دیگر به کمک آید.

وی در پایان مذاکرات با رهبر کره شمالی در پیونگ‌یانگ تاکید کرد: مسائل امنیتی و بین المللی بخش بزرگی از مذاکرات را به خود اختصاص داد. روسیه توسعه همکاری‌های نظامی-فنی با کره شمالی را بر اساس این توافق رد نمی‌کند.

در همین حال، یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی در مورد روابط این کشور با روسیه، موضع سئول را مبنی بر اینکه نباید هیچ اقدام تهدیدزا علیه امنیت کره جنوبی انجام داد، تکرار کرد.

این مقام کره جنوبی گفت: موضع ما این است که در صورت وجود هر گونه اقدامی، اقدام متقابلی انجام دهیم.

وی افزود که چو تائه یول، وزیر خارجه کره جنوبی، که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، ممکن است از این فرصت برای اظهار نظر درباره دیدار پوتین و اون استفاده کند.

خبرگزاری یونهاپ روز چهارشنبه هم اعلام کرد: شین وون سیک وزیر دفاع کره‌ جنوبی همزمان با سفر ولادیمیر پوتین به کره‌شمالی، با آنجل تیلوار وزیر دفاع رومانی دیدار و گفت وگو کرد، دو طرف در این دیدار، همکاری نظامی بین روسیه و کره شمالی را تهدیدی امنیتی برای آسیا و اروپا خواندند و بر لزوم همکاری نزدیک و واکنش جامعه بین المللی برای مقابله با آن تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر خبر سفر رئیس جمهوری روسیه به کره شمالی و ویتنام، توجه بسیاری از تحلیل‌ران را به خود جلب کرده است. این سفرها که اعتراض مقامات دولت آمریکا را از یک سو و انتقادات مقامات آسیای شرقی به ویژه کره جنوبی و ژاپن را در پی داشته، تبدیل به یک موضوع پیچیده شده است. با این حال روند سفرهای پوتین پس از مدتی سکون در مسکو یا به قول کرملین «تمرکز بر مسائل داخلی» دوباره آغاز شده است.

نظر شما