شناسهٔ خبر: 67269110 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در نخستین سفر پوتین به کره شمالی بعد از 44 سال چه گذشت؟

هنگامی که ولادیمیر پوتین در اولین ساعات روز چهارشنبه در یک سفر نادر، وارد فرودگاه پیونگ یانگ شد، کیم جونگ اون او را در آغوش گرفت و از او به گرمی استقبال کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از همان ساعات اولیه روز چهارشنبه رویدادهای رسمی خود را از میدان کیم ایل سونگ در پیونگ یانگ آغاز کردند و متعهد شدند تا روابط فی‌مابین خود را توسعه دهند.

هنگامی که ولادیمیر پوتین در اولین ساعات روز چهارشنبه در یک سفر نادر، وارد فرودگاه پیونگ یانگ شد، کیم جونگ اون او را در آغوش گرفت و از او به گرمی استقبال کرد.

رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که این دو رهبر در مسیر رسیدن به مهمانسرای دولتی در پیونگ یانگ با یکدیگر یک گفتگوی صمیمی داشتند و «عمدتا افکار باطنی» خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

عکس‌های منتشر شده توسط رسانه‌های روسی نشان می‌دهد که جمعیت زیادی از سربازان و شماری از مردم در میدان کیم ایل سونگ در حاشیه رودخانه تادونگ در پیونگ‌یانگ جمع شده بودند. برخی کودکان نیز بالن‌ها و پرتره‌های بزرگی از دو رهبر در دست داشتند و «سالن بزرگ مطالعه خلق» نیز به پرچم‌های این دو کشور مزین شده بود.

پوتین که برای اولین بار پس از ۲۴ سال به کره شمالی سفر می‌کند، قبل از طلوع آفتاب وارد پیونگ یانگ شد.

 

آیا سفر پوتین کمکی به خروج از انزوای دو کشور می‌کند؟

انتظار می‌رود که این سفر به طور قابل توجهی روابط چندین ساله بین روسیه و کره شمالی را تغییر دهد، به ویژه که هر دو کشور با انزوای بین المللی روبرو هستند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی، مشارکت بین دو کشور را به عنوان نیروی محرکه‌ای برای ایجاد یک «جهان چند قطبی جدید» توصیف و اعلام کرد که سفر پوتین، شکست ناپذیری و تداوم دوستی و اتحاد این دو کشور را برجسته می‌کند.

روسیه از بهبود روابط خود با کره شمالی برای به چالش کشیدن واشنگتن استفاده کرده است. در مقابل، کره شمالی که به شدت تحت تحریم است، حمایت سیاسی و همچنین وعده کمک اقتصادی و تجارت از مسکو را به دست آورده است.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش نگران آن هستند که مبادا روسیه قصد این را داشته باشد که برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، بخواهد به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی کمک کند.

آمریکا و متحدانش همچنین پیونگ یانگ را متهم کرده‌اند که موشک‌های بالستیک و گلوله‌های توپخانه‌ای را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین می‌دهد.

مسکو و پیونگ یانگ انتقال هرگونه تسلیحات را رد کرده‌اند.

 

استقبال از پوتین

کیم با دست دادن، در آغوش گرفتن و احوالپرسی از پوتین در پای هواپیما، از رئیس جمهوری روسیه استقبال کرد. این دو رهبر سپس سوار بر لیموزین لوکس ساخت روسیه شدند و به مهمانخانه دولتی کوم‌سوسان رفتند.

احتمالا با توجه به اینکه در زمان رسیدن پوتین هنوز صبح نشده بود، مراسم استقبال از او هم نسبتا متوسط برگزار شد و خوش آمدگویی کیم از رهبر روسیه تنها با یک فرش قرمز و بدون تشریفات مفصلی که در سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در سال ۲۰۱۹ شاهد بودیم، صورت گرفت.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد: «این دو رهبر عالی‌مقام با عبور از خیابان‌های نورانی پیونگ‌یانگ در دل شب، افکار باطنی خود را با یکدیگر در میان گذاشتند و تعهد خود را برای توسعه بیشتر روابط کره شمالی و روسیه ابراز کردند.»

ساز و کار جایگزین برای تجارت

خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین گزارش داد :«دستور کار روز چهارشنبه شامل گفتگوهای تک به تک دو رهبر و همچنین جشن کنسرت، پذیرایی دولتی، گارد افتخار، امضای اسناد و بیانیه رسانه‌‌ای است.»

تمجید پوتین از پیونگ‌یانگ پیش از ورودش نشان می‌دهد که روسیه به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل که دارای حق وتو است، رویکرد خود در قبال کره شمالی را مورد ارزیابی مجدد قرار داده است.

پوتین از پیونگ یانگ به دلیل مقاومت در برابر آنچه که او به عنوان فشار اقتصادی، باج‌خواهی و تهدید ایالات متحده توصیف می‌کند، تحسین کرده است.

او در مقاله‌ای در صفحه اول روزنامه اصلی حزب حاکم کره شمالی، وعده داد که «تجارت جایگزین و مکانیسم‌های حل و فصل متقابل را که توسط غرب کنترل نمی‌شود» توسعه دهد و «معماری امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم» در اوراسیا ایجاد کند.

 

مذاکره بر سر «پیمان مشارکت جامع استراتژیک»

یکی از تحلیلگران مقیم در واشنگتن به نام راشل مینیونگ لی در این باره نوشت: «مقاله پوتین حاکی از آن است که فرصتی برای رشد اقتصادی کره شمالی در یک بلوک اقتصادی ضد غربی به رهبری روسیه وجود دارد، و این پیامی است که احتمالاً برای کیم جونگ اون جذاب باشد.»

او در این باره توضیح داد که «اگر پیونگ یانگ روسیه را به عنوان یک شریک بلندمدت قابل دوام برای بهبود اقتصاد خود بداند - هر چند که ممکن است به نظر برخی غیرمنطقی به نظر برسد – در نتیجه انگیزه کمتری برای تلاش برای بهبود روابط با ایالات متحده پیدا خواهد کرد.»

پوتین در آستانه این سفر دستوری صادر کرد که نشان دهنده قصد مسکو برای مذاکره بر سر «پیمان مشارکت جامع استراتژیک» با کره شمالی است. به گفته اوشاکوف، این معاهده شامل مسائل امنیتی نیز می‌شود.

اوشاکوف گفت که این توافق علیه هیچ کشور دیگری نخواهد بود، اما «چشم انداز همکاری بیشتر را ترسیم می‌کند.»

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما