شناسهٔ خبر: 67265257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پوتین: توافق با کره شمالی شامل کمک متقابل در صورت تجاوز است

رئیس جمهور روسیه بعد از مذاکرات مفصل خود با رئیس کره شمالی، توضیح داد که توافقنامه مشارکت راهبردی جامع که امروز امضا و جایگزین اسناد قبلی بین دو کشور شده، کمک‌های متقابل در صورت تجاوز خارجی به یکی از طرف‌های این توافقنامه را نیز شامل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز، چهارشنبه، پس از مذاکرات مفصل خود با کیم جونگ اون، رئیس امور دولتی کره شمالی اعلام کرد که توافقنامه مربوط به مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره شمالی، موضوع کمک‌های متقابل در صورت تجاوز به یکی از  دو طرف توافق را در نظر گرفته است.

 پوتین توضیح داد: توافقنامه مشارکت جامع که امروز امضا شد در کنار سایر موارد، کمک‌های متقابل در صورت تجاوز  خارجی به یکی از طرف های این توافقنامه را نیز  شامل می شود. علاوه بر این، طرف روسی همکاری نظامی-فنی با جمهوری خلق کره را طبق این توافقنامه مستثنی نمی‌کند.

رئیس کره شمالی نیز به نوبه خود تاکید کرد که این سند ماهیت صلح آمیز و دفاعی دارد و در خدمت ایجاد یک جهان چند قطبی است و با وضعیت تغییر یافته روسیه و کره شمالی در عرصه بین‌المللی مطابقت دارد.

علاوه بر این، پوتین اظهارات کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، در مورد تامین سیستم‌های تسلیحاتی دوربرد با دقت بالا، هواپیماهای اف-16 و سایر تسلیحات پیشرفته برای حملات ارتش اوکراین به خاک روسیه را مورد توجه قرار داد و یادآور شد:  این فقط یک بیانیه نیست، بلکه این مسئله در حال حاضر هم  اتفاق می‌افتد و تمامی اینها نقض فاحش محدودیت‌هایی است که کشورهای غربی در چارچوب انواع تعهدات بین المللی به عهده گرفته بودند.

توافقنامه جدید بین روسیه و کره شمالی درباره مشارکت استراتژیک جامع امروز در پیونگ یانگ و در چارچوب سفر ولادیمیر پوتین به کره شمالی امضا شد. این توافقنامه جایگزین اسناد اساسی قبلی امضا شده بین مسکو و پیونگ یانگ: پیمان دوستی و کمک متقابل در سال 1961، معاهده دوستی، همسایگی خوب و همکاری سال 2000 و بیانیه‌های مشترک مسکو و پیونگ یانگ مصوب 2000 و 2001 خواهد شد.

پوتین و کیم جونگ اون، شخصاً این توافقنامه را امضا کردند. رئیس جمهور روسیه این توافقنامه را یک "سند بنیادی" نامید که اصول روابط دو کشور در دراز مدت را مشخص می‌کند.

مذاکرات پوتین و کیم جونگ اون که رهبران ابتدا به صورت خصوصی و سپس در ترکیب گسترده برگزار شد. این نشست قرار بود یک ساعت طول بکشد، اما در نهایت دو و نیم به طول انجامید.

انتهای پیام/ 

نظر شما