شناسهٔ خبر: 67248165 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پوتین حکم پیمان همکاری با کره‌شمالی را امضا کرد+سند

ايسنا : رئیس‌جمهور روسیه امروز (سه‌شنبه) پیش از سفر به کره‌شمالی، دستوری را درباره پیمان همکاری استراتژیک با پیونگ‌یانگ امضا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بر اساس فرمان مربوطه که امروز در پرتال رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شد، ولادیمیر پوتین پیشنهاد وزارت خارجه روسیه برای امضای توافقنامه مشارکت راهبردی با کره‌شمالی را پذیرفت.

خبر مرتبط
پوتین جنجال به پا کرد/ حمایت قاطعانه از کره شمالی

پوتین در مقاله‌ای نوشت:روسیه به طور مداوم از کره شمالی و مردم قهرمان کره در مبارزه با دشمن خائن، خطرناک و متجاوز و مبارزه برای استقلال، هویت و حق انتخاب آزادانه مسیر توسعه حمایت کرده و خواهد کرد.

در این حکم آمده است: به منظور پذیرش پیشنهاد وزارت امور خارجه روسیه، توافق با نهادها و سازمان‌های دولتی فدرال ذی‌نفع، مبنی بر امضای توافقنامه مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره‌شمالی انجام شد.

این به وزارت امور خارجه روسیه اجازه می‌دهد در جریان مذاکرات امضای معاهده مذکور، تغییراتی در پیش‌نویس خود ایجاد کند که ماهیت اساسی نداشته باشد.

63071536

روز دوشنبه یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه گفت که این سند ممکن است در سفر پوتین به پیونگ‌یانگ امضا شود و از جمله مسائل امنیتی را مورد توجه قرار دهد.

براساس گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد وزارت خارجه روسیه برای امضای توافقنامه مشارکت راهبردی با کره‌شمالی را پذیرفت.

دستیار رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به سفر این هفته پوتین به کره‌شمالی و ویتنام گفته بود، توافقنامه ارتباط بین روسیه و کره‌شمالی علیه کشورهای ثالث نخواهد بود.

اوشاکوف با اشاره به این سفر که سه‌شنبه و چهارشنبه انجام می‌شود، تاکید کرد: پوتین و کیم جونگ اون (رهبر کره‌شمالی) در این مذاکرات درباره مسائل امنیتی و همکاری در زمینه اقتصاد، انرژی و حمل و نقل گفتگو خواهند کرد.

دستیار رئیس‌جمهور روسیه همچنین در آستانه سفر پوتین به پیونگ‌یانگ تاکید کرد که مسکو از بازنگری در تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی حمایت می‌کند. به گفته او توافقنامه مشارکت روسیه و کره‌شمالی که احتمالا در سفر پوتین به پیونگ‌یانگ امضا خواهد شد، بر مسائل امنیتی متمرکز خواهد بود.

اوشاکوف در ادامه گفت: روسیه برای درک کره‌شمالی از علل و ماهیت بحران اوکراین ارزش قائل است و از حمایت آن از عملیات ویژه نظامی ابراز قدردانی می‌کند. همچنین مذاکرات گسترده و گفت‌وگوهای غیررسمی بین پوتین و کیم در جریان سفر رئیس‌جمهور به کره‌شمالی برنامه‌ریزی شده است.

 

نظر شما