شناسهٔ خبر: 67250034 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

افزایش روابط اقتصادی و دیپلماتیک بین روسیه و کره شمالی

کره شمالی و روسیه در ماه‌های اخیر تبادلات اقتصادی و دیپلماتیک فی مابین را به شکل چشمگیری افزایش داده‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کره شمالی و روسیه در ماه های اخیر تبادلات اقتصادی و دیپلماتیک فی مابین را به شکل چشمگیری افزایش داده‌اند که این امر منجر به سفر امروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کره شمالی برای نخستین بار در 24 سال اخیر شده است.

وزارت اتحاد کره جنوبی که مسئول امور داخلی کره است، اعلام کرد از جولای 2023 تاکنون، دو کشور بیش از ده ها هیئت نمایندگی دولتی و پارلمانی عالی رتبه را اعزام کرده‌اند که بیشترین تعداد چنین بازدیدهایی بوده است.

براین اساس، 18 هیئت نمایندگی تنها در سال جاری بین دو کشور در رفت وآمد بوده‌اند.

در زیر به بیان برخی سوابق اعزام هیئت های نمایندگی بین روسیه و کره شمالی از جولای 2023 تاکنون می پردازیم:

جولای 2023: سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به پیونگ یانگ رفت و در کنار کیم جونگ اون رئیس کره شمالی، از یک نمایشگاه دفاعی بازدید کرد.

سپتامبر 2023: کیم جونگ اون به شرق دور روسیه سفر کرد و در بازدید از یک مرکز فضایی پوتین وعده کمک به او در ساخت ماهواره را داد.

اکتبر 2023: یک هیئت نمایندگی به سرپرستی وزیر ورزش کره شمالی در یک اجلاس در شهر پرم روسیه شرکت کرد.

همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از پیونگ یانگ بازدید و با کیم جونگ اون دیدار کرد.

نوامبر2023: یک هیئت نمایندگی به سرپرستی وزیر فرهنگ کره شمالی در یک اجلاس در سن پترزبورگ روسیه شرکت کرد.

دسامبر 2023: فرماندار شرق دور منطقه پریمورسکی روسیه به پیونگ یانگ رفت.

ژانویه 2024: وزیر امور خارجه کره شمالی با لاوروف دیدار و گفتگوهای بی سابقه ای را با ولادیمیر پوتین در کرملین انجام داد.

فوریه 2024: مقامات کشاورزی کره شمالی به روسیه رفتند. سپس هیئت های نمایندگی شیلات، ورزشی، صنعت تکنولوژی و جوانان کره شمالی به ترتیب عازم روسیه شدند.

مارس 2024: هیئت فرهنگی روسیه به کره شمالی رفت. وزیر ارتباطات اقتصادی خارجی کره شمالی بار دیگر عازم روسیه شد.

آوریل 2024: هیئت های نمایندگی آموزش، سلامت، کشاورزی و جوانان کره شمالی به ترتیب به روسیه رفتند.

همچنین هیئتی از باغ وحش مسکو به پیونگ یانگ رفته و وعده اهدای بیش از 40 حیوان شامل عقاب، خفاش میوه، طوطی و پیتون را دادند.

مه 2024: رئیس کمیسیون علوم و تکنولوژی کره شمالی به روسیه رفت. رئیس کمیته بحران کره شمالی نیز در یک اجلاس امنیتی بین المللی در مسکو شرکت کرد.

ژوئن 2024: گروهی از مقامات امنیتی کره شمالی به روسیه رفتند.

و در نهایت قرار است ولادیمیر پوتین امروز برای نخستین بار از سال 2000 عازم کره شمالی شود.   

این در حالی است که چند روز پیش خبرگزاری رسمی کره شمالی خبر داد کیم جونگ اون رئیس کره شمالی در پیامی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اظهار کرد کشورش دوست شکست ناپذیر روسیه است.

علاوه بر این، رئیس کره شمالی روسیه را برای کسب نتیجه در تلاش برای ساخت یک کشور قدرتمند به رغم سرکوب تمام چالش ها و تحریم ها و فشارهای کشورهای متخاصم، تحسین کرد.

رئیس کیم این پیام را پس از آن برای پوتین ارسال کرد که چند روز پیش یک نشریه روسی، از سفر ولادیمیر پوتین به کره شمالی و ویتنام  خبر داد.

چند روز پیش یک مقام رسمی در ویتنام در گفتگو با رویترز خبر داد این سفر برای 19 و 20 ژوئن برنامه ریزی شده اما تاکنون به طور رسمی تایید نشده است. کرملین نیز اعلام کرد روسیه به دنبال تقویت همکاری ها با کره شمالی در تمام زمینه هاست.

پیونگ یانگ و مسکو اخیرا روابط دیپلماتیک و امنیتی خود را افزایش داده و در ماه های اخیر، میزبان سران دولت، اعضای پارلمان و دیگر هیئت های نمایندگی یکدیگر بوده‌اند.

مقامات واشنگتن و سئول، از زمان آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، کره شمالی را به ارسال سلاح به روسیه برای حمایت از این کشور در مقابل اوکراین، در ازای دریافت کمک های تکنولوژیک با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود، متهم کرد.

 

نظر شما