شناسهٔ خبر: 67266890 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پوتین:

روسیه و کره شمالی در صورت وقوع جنگ به هم کمک می‌کنند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دنبال امضای توافق مشارکت راهبردی جامع با کره شمالی اعلام کرد که مسکو و پیونگ یانگ متعهد شدند که در صورت حمله به یک طرف، دیگری به کمک بیاید.

صاحب‌خبر -

 ولادیمیر پوتین امروز چهارشنبه در پایان مذاکرات با کیم جونگ اون  رهبر کره شمالی در پیونگ‌یانگ تاکید کرد: مسائل امنیتی و بین المللی بخش بزرگی از مذاکرات با کیم را به خود اختصاص داد. روسیه توسعه همکاری‌های نظامی-فنی با کره شمالی را بر اساس این توافق رد نمی‌کند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین تصریح کرد که مسکو و پیونگ یانگ هر دو سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کنند و زبان باج‌خواهی و دیکته کردن را نمی پذیرند.

وی خاطر نشان کرد که دو طرف مقابله با رفع تحریم‌ها به عنوان ابزار غرب در راستای حفظ هژمونی، را ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه رزمایش‌های آمریکا و شرکایش در آسیا مشخصا گامی خصمانه علیه کره شمالی است، افزود: چنین اقدام‌هایی صلح و ثبات در شبه جزیره کره را تضعیف کرده و امنیت تمام کشورها در جنوب شرقی آسیا را به خطر می‌اندازد.

کیم جونگ اون هم توافق روسیه و کره شمالی را نشان دهنده یک جهان چند قطبی جدید توصیف کرد که عاری از هژمونی، سلطه و خشونت خواهد بود. وی تاکید کرد که دوستی بین مسکو و پیونگ یانگ احساسات واقعا عمیقی را در او ایجاد می‌کند.

کیم بر این باور است که توافق مشارکت راهبردی جامع بین دو کشور، ماهیت صلح‌آمیز و دفاعی دارد.

وی اظهار داشت: من شک ندارم که این (توافق) به یک نیروی محرکه برای تسریع ایجاد یک جهان چند قطبی جدید تبدیل خواهد شد.

روسیه و کره شمالی در صورت وقوع جنگ به هم کمک می‌کنند

رئیس‌جمهوری روسیه و رهبر کره شمالی امروز (چهارشنبه)، توافق‌نامه‌ مشارکت راهبردی جامع را که جایگزین اسناد مشابه در سال‌های ۱۹۶۱ و ۲۰۰۰ می‌شود، امضا کردند.

 رسانه‌های دو کشور سفر پوتین به کره شمالی را پس از ۲۴ سال «سفری تاریخی، رسمی و دوستانه» ارزیابی می‌کنند.

کیم ۹ ماه پیش در سفری به شرق دور روسیه با پوتین دیدار کرده بود.

سفر پوتین در حالی صورت می‌گیرد که روسیه و کره شمالی تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

غرب مدعی است که کره شمالی به روسیه سلاح ارسال و مسکو از آن در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است اما مسکو و پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده‌اند.

در همین حال، تنش‌ها در شبه جزیره کره در بالاترین حد خود در سال‌های اخیر قرار دارد و سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ و رزمایش‌های ترکیبی با حضور ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن افزایش یافته است.

دو کره همچنین درگیر جنگ روانی به سبک جنگ سرد شده‌اند که پرتاب هزاران بالن زباله توسط کره شمالی به جنوب و پخش تبلیغات ضد کره شمالی با بلندگوها از سوی کره‌جنوبی را شامل می‌شود.

 

نظر شما