شناسهٔ خبر: 67256599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

هراس غرب از ائتلاف شرق

صاحب‌خبر -

سفر پوتین به کره شمالی با علامت سوال‌های بسیار و همچنین واهمه دولت‌های غربی مواجه شده است. پس از اعلام این خبر، چندین کشور از جمله آمریکا نگرانی خود را نسبت به نزدیکی این دو کشور اعلام کردند و کره جنوبی نیز اعلام کرد که اوضاع را به شدت زیر نظر دارد.
کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که پوتین به دعوت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به پیونگ سفر می‌کند و این سفر روزهای سه‌شنبه 18 و چهارشنبه 19 ژوئن انجام می‌شود، ایستگاه بعدی پوتین بعد از سفر به کره شمالی، ویتنام خواهد بود.
آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نسبت به نزدیکی روزافزون میان مسکو و پیونگ یانگ به شدت نگران هستند و کره شمالی را متهم می‌کنند که در مقابل کمک‌های تکنولوژیک، دیپلماتیک و غذایی تسلیحاتی به روسیه می‌دهد که به مسکو در جنگ اوکراین کمک می‌کند، لیکن پیونگ یانگ و مسکو بارها این اتهامات را رد کرده‌اند.
کاخ سفید در واکنش به این سفر، نگرانی خود را نسبت به تعمیق روزافزون روابط کره شمالی و روسیه ابراز کرد.
«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: «واشنگتن نگران سفر پوتین نیست، بلکه نگران تعمیق روابط میان دو کشور است.»
کربی افزود: «نگرانی فقط نسبت به موشک‌های بالستیک کره شمالی که برای حمله به اهدافی در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند نیست، بلکه آمریکا نگران آن است که شراکت این دو کشور بر امنیت شبه جزیره کره تأثیر بگذارد.»
در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز گفت: «سفر رئیس‌جمهور روسیه به کره شمالی نشان‌دهنده میزان تکیه پوتین و مسکو به برخی کشورها در سراسر  جهان است.»
وی مدعی شد: «نزدیک‌ترین و بزرگ‌ترین حامیان اقدامات جنگی روسیه، کره شمالی، ایران و چین هستند.»
وی در پاسخ به پرسشی درباره اقداماتی که ممکن است ناتو انجام دهد گفت: «تحریم‌های زیادی علیه کره شمالی اعمال شده است، ولی مشکل این‌جاست که روسیه این تحریم‌ها را اکنون نقض می‌کند.»

نگرانی کره جنوبی 
از سوی دیگر، کره جنوبی نیز اعلام کرد که سفر پوتین به کره شمالی را به شدت زیر نظر دارد و از مسکو خواست که در برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره سهم داشته باشد و به قطعنامه‌های بین‌المللی احترام بگذارد.
کره جنوبی کمک‌های نظامی گسترده‌ای به اوکراین ارائه کرد و «یون سوک یون» رئیس‌جمهور کره جنوبی ماه  گذشته به کی‌یف سفر کرد و به تحریم‌های غرب علیه مسکو پیوست.
از جهتی دیگر، دیمترو کولبا وزیر خارجه اوکراین گفت: «بهترین شیوه برای واکنش به سفر پوتین به کره شمالی، ادامه تقویت ائتلاف دیپلماتیک برای صلح عادل و همیشگی در اوکراین و تحویل موشک‌های پاتریوت و مهمات بیشتر به اوکراین است.»
این یک سفر خارجی نادر برای پوتین از زمان آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و لحظه کلیدی برای کیم جونگ اون، رئیس‌جمهور کره شمالی است که کشورش از زمان شیوع کووید تاکنون میزبان رهبر دیگری نبوده است. او قرار است از پوتین در پیونگ یانگ پذیرایی کند؛ شهری که یکی از منزوی‌ترین پایتخت‌های جهان از نظر سیاسی است.
انتظار می‌رود این دیدار که آمریکا آن را از نزدیک دنبال می‌کند، مشارکت رو به رشد بین دو کشور را که بر پایه خصومت مشترک آنها با غرب و نیاز پوتین به حمایت در جنگ جاری خود علیه اوکراین استوار است، تقویت کند.

کره شمالی برای یک رژه بزرگ آماده می‌شود
پوتین پس از سفر خود به کره شمالی، چهارشنبه برای یک سفر دو روزه دیگر به هانوی خواهد رفت تا روابط ویتنام تحت حاکمیت کمونیست با روسیه را به نمایش بگذارد، سفری که آن هم بی‌تردید سبب رنجش آمریکا خواهد شد.
تصاویر ماهواره‌ای آماده‌سازی دولت کره شمالی برای رژه بزرگ در میدان مرکزی پیونگ یانگ را نشان می‌دهد. در یکی از تصاویر دیده می‌شود که یک جایگاه عظیم در ضلع شرقی میدان کیم ایل سونگ، مکانی که همه رژه‌های بزرگ در کره شمالی در آن برگزار می‌شود، ساخته شده است. در تصویر قبلی که در ۵ ژوئن گرفته شده، افراد در حال تمرین رژه و راهپیمایی مشاهده می‌شوند.
جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دولت بایدن «نگران نفس این سفر» نیست و افزود: «آنچه ما نگران آن هستیم، تعمیق روابط بین این دو کشور است.»
ایالات متحده، کره جنوبی و سایر کشورها، کره شمالی را به ارائه کمک‌های نظامی چشمگیر به روسیه در ماه‌های اخیر متهم کرده‌اند و ناظران می‌گویند ممکن است مسکو تحریم‌های بین‌المللی را برای کمک به توسعه برنامه ماهواره‌ای نظامی نوپای پیونگ یانگ نقض کند. هر دو کشور موضوع صادرات تسلیحات کره شمالی را رد کرده‌اند.
سفر پوتین بازدید سفری است که کیم در سپتامبر گذشته انجام داد. در آن زمان رهبر کره شمالی برای بازدیدی شامل توقف‌هایی در کارخانه تولید جت‌های جنگنده و تأسیسات پرتاب موشک، با قطار زرهی خود به منطقه خاور دور روسیه سفر کرده بود.

روابط معنادار و رفاقت نزدیک؟
کیم هفته گذشته در پیامی به پوتین به مناسبت روز ملی روسیه در ۱۲ ژوئن از آینده «روابط معنادار و رفاقت نزدیک» دو کشور استقبال کرد.
بر اساس گزارش روزنامه رودونگ سینمون که ارگان کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی است، کیم گفت: «مردم ما از کار موفق ارتش و مردم روسیه حمایت کامل و با آن اعلام همبستگی می‌کنند.»
پوتین در مقاله‌ای برای همین روزنامه که اوایل روز سه‌شنبه به وقت محلی هم‌زمان با آغاز این سفر منتشر شد، از پیونگ یانگ برای نشان دادن «حمایت بی‌دریغ» از جنگ روسیه در اوکراین تشکر کرد و گفت: «دو کشور آماده مقابله با جاه‌طلبی دسته‌جمعی غرب هستند.»
ثاو گفت: «دو کشور به‌طور فعال مشارکت چندجانبه خود را پیش می‌برند و مکانیسم‌های تجارت جایگزین و حل و فصل متقابل را که توسط غرب کنترل نمی‌شود، توسعه می‌دهند، به‌طور مشترک با محدودیت‌های یک‌جانبه غیرقانونی مخالفت می‌کنند و بنای امنیت برابر در اوراسیا را شکل می‌دهند.»
این نشست تنها چند روز پس از اجلاس سران گروه هفت در ایتالیا با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برگزار می‌شود که در آن رهبران غربی حمایت همیشگی خود از اوکراین را تکرار کردند. آنها موافقت کردند که از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای حمایت از اوکراین استفاده کرده و به این کشور جنگ‌زده ۵۰ میلیارد دلار وام بدهند.
این رویداد همچنین پس از نشست صلح بین‌المللی برای اوکراین در آخر هفته گذشته در سوئیس با حضور بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان انجام شد. شرکت‌کنندگان در این نشست قرار بود از دیدگاه زلنسکی برای صلح حمایت کنند که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین است.
پوتین یک روز قبل از گردهمایی سوئیس با ارائه شرایط صلح خود، از جمله خروج نیروهای اوکراینی از چهار منطقه نیمه اشغالی و اینکه کی‌یف از تلاش خود برای پیوستن به ناتو دست بردارد، این تلاش‌ها را رد کرد. اوکراین و متحدانش می‌گویند این درخواست‌های روسیه تحقق‌یافتنی نیست.
سفر پوتین به کره شمالی فرصت مهمی برای او در جهت تقویت حمایت کیم از جنگ روسیه در اوکراین است، هدفی که ممکن است با تأخیر طولانی کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین محقق شود.
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده ماه گذشته به قانونگذاران آمریکایی گفت: «دریافت مهمات و موشک‌های کره شمالی و همچنین پهپادهای ایرانی به نیروهای روسیه اجازه داده است که روی پای خودش بایستد.»
وزارت دفاع کره جنوبی در اوایل سال جاری اعلام کرد: «پیونگ یانگ بین ماه آگوست و فوریه حدود ۶ هزار و ۷۰۰ کانتینر به روسیه ارسال کرده است که می‌توانند بیش از ۳ میلیون گلوله توپ ۱۵۲ میلی‌متری یا بیش از ۵۰۰ هزار گلوله موشک‌انداز چندگانه ۱۲۲ میلی‌متری را در خود جای دهند.»
هم مسکو و هم پیونگ‌یانگ چنین انتقال تسلیحاتی را رد کرده‌اند و یک مقام ارشد کره شمالی ماه گذشته این اتهامات را «مغالطه پوچ» خواند.
سخنگوی کرملین هفته گذشته در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی‌‌های بین‌المللی از انتقال فناوری‌های حساس روسیه به پیونگ‌ یانگ در ازای کالاهای دریافتی از کره شمالی، گفت که ظرفیت دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه «عمیق» است و «نباید کسی را نگران کند» و افزود: «نباید و نمی‌توان این موضوع را به چالش کشید.»

پوتین در عرصه جهانی 
پوتین آخرین بار در سال ۲۰۰۰ در سفر به کره شمالی با کیم جونگ ایل، سلف و پدر کیم دیدار کرد.
سفر امروز رهبر روسیه نشان می‌دهد که او می‌کوشد تا حضور خود را در صحنه جهانی بار دیگر تثبیت کند و با جذب شرکای همفکر، تصویر انزوای خود به دلیل تهاجم گسترده به اوکراین را از بین ببرد.
ماه گذشته پوتین به پکن سفر کرد و در آنجا با شی جین پینگ، رهبر چین، مخالفت مشترک خود را با آنچه به‌عنوان نظم جهانی به رهبری ایالات متحده می‌دانند، تأیید کردند.
مسکو هفته گذشته میزبان وزرای خارجه اقتصادهای بزرگ و در حال توسعه گروه بریکس، یعنی چین، ایران، آفریقای جنوبی و برزیل بود.
اقدام پوتین برای تقویت روابط با کره شمالی نیز برای کیم که سال‌ها مشمول تحریم‌های بین‌المللی به‌خاطر برنامه غیرقانونی تسلیحات هسته‌ای است، مفید بوده است.
روسیه قبلا از تحریم‌های بین‌المللی و تحقیقات تحت حمایت سازمان ملل در مورد برنامه تسلیحاتی غیرقانونی کره شمالی حمایت می‌کرد، تحقیقاتی که شامل آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای دوربرد است که روی کاغذ می‌توانند به سرزمین اصلی آمریکا برسند.
اما به نظر می‌رسد اتکای آشکار روسیه به کره شمالی و افزایش اصطکاک با غرب، این پویایی را تغییر داده است. در ماه مارس، مسکو قطعنامه سازمان ملل برای تجدید نظارت مستقل بر نقض تحریم‌های شورای امنیت توسط کره شمالی را وتو کرد.
تنها سفر پوتین به کره شمالی در سال 2000، اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش انجام شد. روزنامه روسی در گزارش خود درباره این سفر افزود: «پوتین و کیم ممکن است در مورد حضور کارگران کره شمالی در روسیه صحبت کنند.»

نظر شما