شناسهٔ خبر: 67138990 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مهار ناترازی گاز

مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور، سعید عقلی گفت: درمجموع هزار روز فعالیت دولت سیزدهم، ۸۱۵‌میلیارد مترمکعب گاز به مشترکان رسید‌که نسبت به‌‌‌‌ دوره مشابه دولت گذشته، ۴درصد افزایش یافته، درحالی‌که عدد ناترازی هم افزایش نیافته‌است. به گزارش «شانا» واحد دیسپچینگ یا راهبری شبکه گاز مجموعه‌‌‌‌ای است که باید زنجیره بزرگی از فرآیند-از بیرون‌‌‌‌آوردن گاز از منابع گازی، پالایش و فرآورش، انتقال، توزیع و مصرف-را مدیریت کند. عقلی تصریح کرد: همه این اقدام‌ها به‌منظور تامین گاز طبیعی برای مصرف‌کنندگان به‌صورت دائم و متناسب با نوع مصرف انجام می‌شود و درعین‌‌‌‌حال باید شبکه را در حالت پایدار نگه داشت و گاز را بدون قطعی در هیچ نقطه‌‌‌‌ای از کشور، تحویل مبادی مصرف و مشترکان داد.

صاحب‌خبر -

مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور گفت: اکنون ما از محل سکوهای گازی این کار را انجام می‌دهیم؛ یعنی هماهنگی با مدیریت نظارت بر شرکت ملی نفت و گاز هم با مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران است و باید هماهنگی لازم را داشته باشیم که اتفاقی نیفتد؛ زیرا آنها هم به‌‌‌‌نوعی بر شبکه تاثیرگذارند. در بسیاری موارد، مرکز دیسپچینگ اجازه خروج از تولید را به آنها می‌دهد، این مسوولیت چند سال‌است به این مرکز واگذار شده‌است. عقلی با تاکید بر اینکه اکنون همه انرژی‌های دیگر در کشور به شبکه گاز وابستگی دارند، ادامه‌داد: برای مثال، تولید برق که یک انرژی پاک است، به‌‌‌‌طور کامل به گاز طبیعی وابسته است. اینکه کلمه «ملی» در کنار واحد دیسپچینگ گذاشته‌‌‌‌ شده، برای این است که باید با بخش‌های دیگر هم هماهنگ باشد.

ما با مدیریت شبکه برق، مدیریت شبکه پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی، توزیع نفت و گاز و شرکت ملی نفت هم هماهنگ هستیم. وی با اشاره به‌عملکرد این مجموعه در سه سال‌فعالیت دولت سیزدهم توضیح داد: سال‌۱۴۰۰، زمانی‌که فعالیت این دولت آغاز شد، با «ناترازی گاز» روبه‌رو بودیم؛ یعنی مصرف از تولید با سرعت بسیار زیادی پیشی‌گرفته بود، بنابراین سیاست اولیه شرکت ملی گاز ایران به‌ویژه مرکز دیسپچینگ این بود که آن شرایط را مهار کنیم و «مدیریت مصرف» در دستور کار قرارگرفت تا فرصتی برای افزایش تولید فراهم شود.

عقلی ادامه‌داد: حجم ناترازی در سال‌۱۴۰۲ مهار شد و به‌‌‌‌ اندازه سال‌۱۴۰۰ یعنی سالانه ۲۱‌میلیارد مترمکعب رسید، درحالی‌که در سال‌۱۴۰۱ این مقدار به بیش از ۲۴‌میلیارد مترمکعب رسیده بود. عقلی تاکید کرد: مدیریت مصرف و نتیجه سیاست‌های اعمال‌‌‌‌شده، اکنون قابل‌مشاهده است. مدیریت مصرف بیشتر هم مربوط به صنایع بزرگ بود (در این زمینه به ایجادکننده محدودیت در صنایع بزرگ هم‌‌‌‌ مشهور شدیم)، اما بیشترین نتیجه مطلوب را داشت. البته در بخش‌های دیگر هم مدیریت مصرف را اعمال می‌کردیم که نتایج آن در آمارها مشهود است و می‌توان دید چه کمکی به اقتصاد و رشد اقتصادی کشور در سال‌۱۴۰۲ کرده‌است.

بالاترین حجم ذخیره‌سازی

وی توضیح داد: گاز بخش‌هایی از مشترکان عمده را که در فصل سرما نامناسب مصرف می‌کردند، از مدار خارج کردیم و به بخش‌هایی که کارآیی بهتری دارند، تخصیص دادیم. برای نمونه سیاستی اعمال کردیم که آجر به روش‌های نو تولید شود و در زمستان به‌صورت سنتی تولید آجر نداشته باشیم که هم تولید آسیب نبیند و هم این کار را با ذخیره گاز انجام دهند. سیاست دیگر که سال‌۱۴۰۲ اجرایی شد، حجم ذخیره‌سازی بیشتر بود که ۳‌میلیارد و ۳۰‌میلیون مترمکعب در دو مخزن شوریجه و سراجه ذخیره و بالاترین رکورد ذخیره‌سازی گاز طی ۱۰سال‌اخیر نیز ثبت شد. مدیر مرکز راهبری گاز کشور  ادامه‌داد: ۷۵درصد گاز کشور در جنوب تولید می‌شود، اما بیش از ۸۰درصد مصرف در مرکز و شمال کشور به‌ویژه شمال‌شرق و استان‌هایی مانند اصفهان، تهران و خراسان‌رضوی است.

نظر شما