شناسهٔ خبر: 67134632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفر استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق چه دستاوردهایی داشت؟

محبوبه علی آقایی

استاندار کرمانشاه ۱۶ خرداد امسال به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای اربیل (نشست استان‌های هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق) در راس هیاتی به اقلیم کردستان عراق سفر کرد.

صاحب‌خبر -

این سفر سه روزه اما به این نشست منتهی نشد و استاندار کرمانشاه طی این سفر دیدارها و ملاقات‌های متعددی با مسئولین اقلیم کردستان داشت و توانست به توافقات خوبی برای افزایش همکاری‌های طرفین دست پیدا کند.

این توافقات که در حوزه‌های مختلف تجاری، مرزی، کشاورزی، گردشگری، صنعتی و ... صورت گرفته، دستاوردهای خوبی برای استان کرمانشاه به همراه داشت، دستاوردهایی که امروز استاندار کرمانشاه در نشستی خبری به تشریح بخش‌هایی از آن پرداخت.

محمدطیب صحرایی در نشست خبری امروز (۲۲ خرداد) با بیان اینکه روابط میان همسایگان همواره در تمام نقاط جهان یک عرف و یک ضرورت بوده است، گفت: این روابط و این ارتباطات منجر به بهره گیری هر دو طرف از مزایای یکدیگر شده و موجب پیشرفت طرفین می شود و در همین راستا ایران هم همواره به دنبال تقویت روابط خود با همسایگان بوده است.

وی با اشاره به همسایگی استان کرمانشاه با کشور عراق، گفت: این همسایگی فرصت‌های بی‌نظیری برای استان خلق کرده که با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان از آن بهره‌های زیادی گرفت.

وی با اشاره به هم مرزی استان کرمانشاه با دو بخش اقلیم و بخش مرکزی کشور عراق، گفت: اقلیم کردستان با سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه هم مرز بوده و بخش مرکزی عراق هم با استانهای کرمانشاه، ایلام و خوزستان هم مرز است، بنابراین تنها استان کشور که با هر دو بخش اقلیم و مرکزی عراق مرز مشترک دارد استان کرمانشاه است و همین امر ظرفیت‌های بسیاری برای استان فراهم کرده است.

صحرایی با اشاره به اشتراکات مذهبی، قومی، زبانی، سیاسی، اجتماعی و ... کرمانشاه با مردمان این اقلیم اشاره و تصریح کرد: دو نکته در این همسایگی حائز اهمیت است و آن اینکه تقسیمات مرزی موجود قدمت چندانی ندارد و ما مردمانی هستیم که در گذشته در کنار هم زندگی می‌کرده‌ایم و از طرفی هر دو آسیب های بسیاری از تحریکات و تحمیل‌های بیرون منطقه دیده‌ایم که مهمترین آن هشت سال جنگ تحمیلی بوده که با حضور یک عنصر دست نشانده صورت گرفته و هم مردم ایران و بویژه کرمانشاه آسیب دیده و هم مردم اقلیم کردستان متضرر شده و از صدام و حزب بعث آسیب های جانی و مالی فراوان دیده‌اند.

وی افزود: با توجه به این شرایط باید سعی کنیم با سرعت هرچه بیشتر مشکلات را پشت سر گذاشته و با تقویت روابط، خرابی‌ها را رفع کنیم و بتوانیم با هم افزایی زمینه پیشرفت هرچه بیشتر دو طرف را فراهم کنیم. تاکید شهید رییسی و دولت سیزدهم هم تقویت این همکاری ها بوده است.

صحرایی با اشاره به جلسات، دیدارها و نشست‌های متعدد در این سفر، گفت: در این سفر هشت دیدار با مسئولین اقلیم کردستان از جمله رییس، نخست وزیر، وزیر داخلی و رییس گمرکات اقلیم و نیز استانداران اربیل، حلبچه و سلیمانیه عراق داشته و در چهار نشست از جمله نشست اصلی استانداران استان های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی با استانداران اقلیم کردستان حضور یافتیم که خوشبختانه این دیدارها و نشست‌ها با دستاوردهای خوبی برای استان همراه بود.

وی افزود: محور عمده بحث در دیدارها و نشست‌های مختلف عمدتا حول مباحث ترانزیتی، مرزی و تجاری بود و توانستیم با توافقات خوبی با مسئولین اقلیم برسیم.

صحرایی گفت: در این نشست‌ها پیشنهادهایی در قالب چندین بسته ارائه شد که مورد استقبال مسئولین اقلیم قرار گرفت و قرار شد توسط نمایندگان دو طرف که مدیران کل حوزه های کاری مطرح شده هستند، پیگیری شود.

وی با بیان اینکه یکی از بسته‌های مطرح شده بسته «تجاری و ترانزیتی» بود، گفت: مرز «پرویزخان» که مرز مشترک کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق است در دو ماهه امسال توانسته به مرز اول ترانزیتی کشور تبدیل شود و همین امر نشان دهنده ظرفیت‌های بینظیر این مرز است که باید برای تقویت و توسعه آن تلاش شود و این امر مستلزم همکاری دو طرف است.

صحرایی گفت: در این بسته پیشنهاد ساماندهی، تسهیل و تسریع تردد در مرز را ارائه کرده و با قول مساعد مسئولین اقلیم قرار شد بهره‌مندی بخش خصوصی از این مرز بیشتر شود.

استاندار کرمانشاه گفت: کف سازی هر دو طرف مرز که وسعت چند هکتاری داشته هم مورد تاکید قرار گرفت، از طرفی جاده‌های اقلیم که به مرز پرویزخان منتهی می‌شود وضعیت مناسبی نداشته و مسئولین اقلیم قول مساعد دادند که با قید فوریت بحث بهسازی این محورها را انجام دهند.

صحرایی گفت: همچنین توافقاتی درخصوص جلوگیری از قاچاق سوخت صورت گرفت که از جمله آن ممنوعیت ورود کامیون‌های بدون بارنامه از سمت اقلیم به مرز است.

سفر استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق چه دستاوردهایی داشت؟

پیشنهاد راه‌اندازی «منطقه آزاد» و «شهرک صنعتی» مشترک کرمانشاه و اقلیم کردستان

استاندار کرمانشاه گفت: بسته و محور دیگر بحث در دیدار با مسئولان اقلیم، حوزه «کشاورزی، دامداری و باغبانی» بود که استان از ظرفیت‌های بسیاری در آن برخوردار است و طبق توافقات و گفت و گوهای صورت گرفته قرار است رییس اقلیم در آینده‌ای نزدیک به کرمانشاه سفر کرده و برخی توافقات در این حوزه را قطعی کنیم.

وی افزود: یکی از مواردی که مورد بحث قرار گرفت، بهره مندی اقلیم از سیلوها و صنایع تبدیلی استان در حوزه گندم و تولید آرد بود. اقلیم کردستان تولید گندم بسیاری دارد که به دلیل نداشتن سیلو و محدودیت صنایع تبدیلی نمی‌تواند بهره کامل را از آن داشته باشد و پیشنهاد شد این گندم ها به کرمانشاه آورده شده و در صنایع تبدیلی ما به آرد تبدیل شده و به اقلیم برگردانده شود.

صحرایی گفت: همچنین کرمانشاه محصولاتی دارد که می‌تواند به اقلیم صادر شود که از جمله آن زعفران است که ۲.۵ تن در سال از ۶۰۰ هکتار اراضی استان به دست می آید و مورد مطلوب مردمان اقلیم است و می‌تواند به این منطقه صادر شود.

استاندار کرمانشاه گفت: بسته دیگر مباحث «صنعتی، تجاری و بخش خصوصی» بود و راه اندازی منطقه آزاد مشترک و شهرک های صنعتی مشترک از جمله پیشنهادات جذاب استان در قالب این بسته بود که قرار است پیگیری شود.

پیگیر ثبت جهانی «اسب کُرد» به‌صورت مشترک با اقلیم هستیم

به گزارش ایسنا، استاندار کرمانشاه بسته دیگر استان در این سفر را حوزه «گردشگری و صنایع دستی» عنوان و تصریح کرد: بیش از سه هزار دانشجو مهمان خارجی در استان داریم که همین تعداد می‌توانند مشوق خوبی برای برقراری خط هوایی بین کرمانشاه- سلیمانیه و اربیل باشد و راه اندازی آن علاوه بر تسهیل تردد این تعداد دانشجو، میتواند کمک موثری در بحث تقویت گردشگری سلامت باشد و خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال مسئولان اقلیم همراه بود.

وی افزود: در راستای تقویت گردشگری سلامت، همچنین یکی از پیشنهادهای ما شناسایی، نوبت دهی و تریاژ بود که هم می‌تواند از سرگردانی بیماران اقلیم در استان جلوگیری کرده و هم دست دلالان را از این حوزه کوتاه کند.

استاندار کرمانشاه گفت: در این طرح پیشنهاد شد که بیماران اقلیم شناسایی و نوبت دهی شده و سپس در بیمارستان‌های استان پذیرش شوند تا هر بیمار بداند دقیقا در چه تاریخی و کجا پذیرش می شود.

وی افزود: در این حوزه همچنین بحث برپایی نمایشگاه‌ها، بازارچه‌ها و برگزاری هفته‌های فرهنگی در اقلیم هم مطرح شد.

صحرایی از تلاش دو طرف برای ثبت جهانی «اسب کُرد» هم خبر داد و گفت: این نژاد اصیل باید در اقلیم کردستان هم ثبت اولیه شود تا بتوانیم برای ثبت جهانی آن اقدام کنیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به درآمدزایی این طرح گفت: ثبت جهانی اسب کُرد یک اقدام فانتزی نیست، بلکه صنعتی پولساز است که میتواند ۳۰ نوع شغل در استان ایجاد کند و می توانیم انواع مسابقات، بازارها، نمایشگاه و رویدادها را در این زمینه برگزار کنیم.

صحرایی در ادامه در خصوص زمانبندی و نحوه پیگیری و اجرای توافقات و گفت و گو های صورت گرفته در این سفر، گفت: بخشی از اقدامات از جمله بهسازی و کف سازی مرزپرویزخان از هم اکنون درحال انجام است و با این گفت و گو ها سرعت بیشتری می گیرد، اما بخش عمده توافقات توسط نمایندگانی که مشخص شده‌اند پیگیری می‌شود.

استاندار کرمانشاه گفت: در حوزه های مختلف مدیران کل متناظر در هر دو طرف مسئول پیگیری توافقات و پیشنهادات هستند، بطور مثال در حوزه اقتصادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه پیگیر توافقات و صحبت‌های صورت گرفته از طرف استان است.

صحرایی گفت: در مجموع گفت و گوهای خوبی در این سفر صورت گرفت و ملاقات‌ها نشان از استقبال مسئولین اقلیم از همکاری با ایران و استان داشت و امیدواریم در آینده شاهد نتایج و آثار اجرایی این سفر برای استان باشیم.

در این سفر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، دستیار استاندار در امور عراق، مدیران کل امنیتی، انتظامی استانداری، گمرکات، جهاد کشاورزی، راهداری و میراث فرهنگی استاندار کرمانشاه را همراهی کردند.

سفر استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق چه دستاوردهایی داشت؟

سفر استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق چه دستاوردهایی داشت؟

سفر استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق چه دستاوردهایی داشت؟

انتهای پیام

نظر شما