شناسهٔ خبر: 67137943 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

از ابتدای سال جاری تا کنون؛

پرویز خان به مرز اول ترانزیتی کشور تبدیل شده است

از ابتدای سال جاری تا کنون؛ استاندار کرمانشاه گفت: مرز پرویزخان مرز مشترک کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق در دو ماهه سال جاری توانسته به مرز اول ترانزیتی کشور تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، محمدطیب صحرایی درنشست خبری بعدظهر امروز  در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های سفر سه روزه به اقلیم کردستان عراق، اظهار داشت: اقلیم کردستان با سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه هم مرز بوده و بخش مرکزی عراق هم با استانهای کرمانشاه، ایلام و خوزستان هم مرز است، بنابراین تنها استان کشور که با هر دو بخش اقلیم و مرکزی عراق مرز مشترک دارد استان کرمانشاه است و همین امر ظرفیت‌های بسیاری برای استان فراهم کرده است.

وی با اشاره به اشتراکات مذهبی، قومی، زبانی، سیاسی، اجتماعی و ... کرمانشاه با مردمان این اقلیم اشاره و تصریح کرد: دو نکته در این همسایگی حائز اهمیت است و آن اینکه تقسیمات مرزی موجود قدمت چندانی ندارد و ما مردمانی هستیم که در گذشته در کنار هم زندگی می‌کرده‌ایم و از طرفی هر دو آسیب های بسیاری از تحریکات و تحمیل‌های بیرون منطقه دیده‌ایم که مهمترین آن هشت سال جنگ تحمیلی بوده که با حضور یک عنصر دست نشانده صورت گرفته و هم مردم ایران و بویژه کرمانشاه آسیب دیده و هم مردم اقلیم کردستان متضرر شده و از صدام و حزب بعث آسیب های جانی و مالی فراوان دیده‌اند.

استاندار کرمانشاه افزود: با توجه به این شرایط باید سعی کنیم با سرعت هرچه بیشتر مشکلات را پشت سر گذاشته و با تقویت روابط، خرابی‌ها را رفع کنیم و بتوانیم با هم افزایی زمینه پیشرفت هرچه بیشتر دو طرف را فراهم کنیم. تاکید شهید رییسی و دولت سیزدهم هم تقویت این همکاری ها بوده است.

صحرایی با اشاره به جلسات، دیدارها و نشست‌های متعدد در این سفر، گفت: در این سفر هشت دیدار با مسئولین اقلیم کردستان از جمله رییس، نخست وزیر، وزیر داخلی و رییس گمرکات اقلیم و نیز استانداران اربیل، حلبچه و سلیمانیه عراق داشته و در چهار نشست از جمله نشست اصلی استانداران استان های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی با استانداران اقلیم کردستان حضور یافتیم که خوشبختانه این دیدارها و نشست‌ها با دستاوردهای خوبی برای استان همراه بود.

استاندار کرمانشاه افزود: محور عمده بحث در دیدارها و نشست‌های مختلف عمدتا حول مباحث ترانزیتی، مرزی و تجاری بود و توانستیم با توافقات خوبی با مسئولین اقلیم برسیم.

صحرایی گفت: در این نشست‌ها پیشنهادهایی در قالب چندین بسته ارائه شد که مورد استقبال مسئولین اقلیم قرار گرفت و قرار شد توسط نمایندگان دو طرف که مدیران کل حوزه های کاری مطرح شده هستند، پیگیری شود.

وی با بیان اینکه یکی از بسته‌های مطرح شده بسته «تجاری و ترانزیتی» بود، گفت: مرز «پرویزخان» که مرز مشترک کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق است در دو ماهه امسال توانسته به مرز اول ترانزیتی کشور تبدیل شود و همین امر نشان دهنده ظرفیت‌های بینظیر این مرز است که باید برای تقویت و توسعه آن تلاش شود و این امر مستلزم همکاری دو طرف است.

استاندار کرمانشاه گفت: در این بسته پیشنهاد ساماندهی، تسهیل و تسریع تردد در مرز را ارائه کرده و با قول مساعد مسئولین اقلیم قرار شد بهره‌مندی بخش خصوصی از این مرز بیشتر شود.

وی تصریح کرد: کف سازی هر دو طرف مرز که وسعت چند هکتاری داشته هم مورد تاکید قرار گرفت، از طرفی جاده‌های اقلیم که به مرز پرویزخان منتهی می‌شود وضعیت مناسبی نداشته و مسئولین اقلیم قول مساعد دادند که با قید فوریت بحث بهسازی این محورها را انجام دهند.

صحرایی افزود: همچنین توافقاتی درخصوص جلوگیری از قاچاق سوخت صورت گرفت که از جمله آن ممنوعیت ورود کامیون‌های بدون بارنامه از سمت اقلیم به مرز است.

استاندار کرمانشاه گفت: بسته و محور دیگر بحث در دیدار با مسئولان اقلیم، حوزه «کشاورزی، دامداری و باغبانی» بود که استان از ظرفیت‌های بسیاری در آن برخوردار است و طبق توافقات و گفت و گوهای صورت گرفته قرار است رییس اقلیم در آینده‌ای نزدیک به کرمانشاه سفر کرده و برخی توافقات در این حوزه را قطعی کنیم.

وی افزود: یکی از مواردی که مورد بحث قرار گرفت، بهره مندی اقلیم از سیلوها و صنایع تبدیلی استان در حوزه گندم و تولید آرد بود. اقلیم کردستان تولید گندم بسیاری دارد که به دلیل نداشتن سیلو و محدودیت صنایع تبدیلی نمی‌تواند بهره کامل را از آن داشته باشد و پیشنهاد شد این گندم ها به کرمانشاه آورده شده و در صنایع تبدیلی ما به آرد تبدیل شده و به اقلیم برگردانده شود.

صحرایی گفت: همچنین کرمانشاه محصولاتی دارد که می‌تواند به اقلیم صادر شود که از جمله آن زعفران است که ۲.۵ تن در سال از ۶۰۰ هکتار اراضی استان به دست می آید و مورد مطلوب مردمان اقلیم است و می‌تواند به این منطقه صادر شود.

استاندار کرمانشاه گفت: بسته دیگر مباحث «صنعتی، تجاری و بخش خصوصی» بود و راه اندازی منطقه آزاد مشترک و شهرک های صنعتی مشترک از جمله پیشنهادات جذاب استان در قالب این بسته بود که قرار است پیگیری شود.

استاندار کرمانشاه بسته دیگر استان در این سفر را حوزه «گردشگری و صنایع دستی» عنوان و تصریح کرد: بیش از سه هزار دانشجو مهمان خارجی در استان داریم که همین تعداد می‌توانند مشوق خوبی برای برقراری خط هوایی بین کرمانشاه- سلیمانیه و اربیل باشد و راه اندازی آن علاوه بر تسهیل تردد این تعداد دانشجو، میتواند کمک موثری در بحث تقویت گردشگری سلامت باشد و خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال مسئولان اقلیم همراه بود.

وی افزود: در راستای تقویت گردشگری سلامت، همچنین یکی از پیشنهادهای ما شناسایی، نوبت دهی و تریاژ بود که هم می‌تواند از سرگردانی بیماران اقلیم در استان جلوگیری کرده و هم دست دلالان را از این حوزه کوتاه کند.

استاندار کرمانشاه گفت: در این طرح پیشنهاد شد که بیماران اقلیم شناسایی و نوبت دهی شده و سپس در بیمارستان‌های استان پذیرش شوند تا هر بیمار بداند دقیقا در چه تاریخی و کجا پذیرش می شود.

وی افزود: در این حوزه همچنین بحث برپایی نمایشگاه‌ها، بازارچه‌ها و برگزاری هفته‌های فرهنگی در اقلیم هم مطرح شد.

صحرایی از تلاش دو طرف برای ثبت جهانی «اسب کُرد» هم خبر داد و گفت: این نژاد اصیل باید در اقلیم کردستان هم ثبت اولیه شود تا بتوانیم برای ثبت جهانی آن اقدام کنیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به درآمدزایی این طرح گفت: ثبت جهانی اسب کُرد یک اقدام فانتزی نیست، بلکه صنعتی پولساز است که میتواند ۳۰ نوع شغل در استان ایجاد کند و می توانیم انواع مسابقات، بازارها، نمایشگاه و رویدادها را در این زمینه برگزار کنیم.

صحرایی در ادامه در خصوص زمانبندی و نحوه پیگیری و اجرای توافقات و گفت و گو های صورت گرفته در این سفر، گفت: بخشی از اقدامات از جمله بهسازی و کف سازی مرزپرویزخان از هم اکنون درحال انجام است و با این گفت و گو ها سرعت بیشتری می گیرد، اما بخش عمده توافقات توسط نمایندگانی که مشخص شده‌اند پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه های مختلف مدیران کل متناظر در هر دو طرف مسئول پیگیری توافقات و پیشنهادات هستند، بطور مثال در حوزه اقتصادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه پیگیر توافقات و صحبت‌های صورت گرفته از طرف استان است.

استاندار کرمانشاه در پایان با مثبت ارزیابی کردن نتایج این سفر اظهار داشت: امیدواریم در آینده شاهد نتایج و آثار اجرایی این سفر برای استان باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما