شناسهٔ خبر: 67151885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

توافقات اقتصادی و تجاری محوریت سفر استاندار کرمانشاه به اقلی... -

اقتصاد ایران: کرمانشاه- در پی سفر استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان محوریت، رویکرد و توافقات اصلی در دیدارها و نشست‌های صورت گرفته با مقامات عراقی بر سر مسائل اقتصادی، تجاری و ترانزیتی انجام گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در روز ۱۶ خرداد ماه استاندار کرمانشاه در سفری به کشور عراق به منظور حضور در نشست منطقه‌ای اربیل به منطقه اقلیم کردستان عزیمت کرد، این نشست با حضور استان‌های هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق برگزار شد که سال گذشته به میزبانی شهر ارومیه و با حضور وزیر کشور و استانداران استان‌های کشور همسایه برگزار شده بود.

در سفر سه روزه استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان به منظور توافقات ۲ جانبه بر سر رفع موانع و زیر سازی‌ها در حوزه‌های مختلف هشت دیدار و چهار نشست تخصصی با مقامات عراقی و استانداران استان‌های همسایه در کشور عراق صورت گرفت.

بر همین اساس محمد طیب صحرایی عصر سه شنبه در نشست خبری که با اصحاب رسانه به منظور تبیین اهمیت این سفر برگزار کرد به تشریح دستاوردها و توافقات خوب انجام گرفته پرداخت و اظهار کرد: روابط بین همسایگان به عنوان یک عرف و ضرورت در جامعه امروز بشر قدمت دیرینه‌ای داشته که تنها مختص کشور ما نیست بلکه در شرق و غرب جهان پیش فرض بر ارتباط با همسایگان است.

وی افزود: در منطقه ما در همسایگی خود مردمی ساکن‌اند که طی قرن‌ها ر وابط ریشه‌دار قومی، قبیله‌ای، تاریخی، سیاسی و فرهنگی با آنها داشتیم و که اشتراکات ریشه‌دار و تمدن عمیقی در این بین خود دارد.

استاندار کرمانشاه به اشتراکات کرمانشاه با ۲ بخش اقلیم و بخش مرکزی کشور عراق و تاکید و تصریح کرد: در این ۲ بخش پنج استان با کشور عراق مرز مشترک دارند که در هر ۲ بخش شامل اقلیم و بخش مرکزی استان کرمانشاه حضور دارد که همین امر سبب ایجاد ظرفیت‌های فراوانی برای استان کرمانشاه شده است.

صحرایی خاطر نشان کرد: با توجه به اشتراکات و قرابت‌های زیادی که استان کرمانشاه با کشور عراق به دلیل همسایگی دارد باید توجه داشت که مردم این ۲ سرزمین فارغ از تقسیمات مرزی که سابقه چندان دوری ندارد و پیش از این تقسیمات مرزی مردمان این ۲ سرزمین کنار هم زندگی می‌کردند بر اثر تحریکات بیرون منطقه‌ای آثار زیادی بر مردم این ۲ منطقه تحمیل شد و در تازه‌ترین این رخدادها جنگ تحملی هشت ساله‌ای بود که بر اثر ظلم صدام صدمات جان و مالی زیادی متوجه این مردمان در عراق و کرمانشاه شد.

وی در ادامه از اقدامات مسالمت آمیز مبنی بر تقویت روابط و همکاری‌های توسط رئیس جمهور شهید در دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: بر همین اساس به منظور رفع موانع و مشکلات و آسیب‌های موجود باید با سرعت هرچه بیشتر مسیر پیشرفت را طی کرد و با تقویت نقاط قوت علاوه بر رفع خرابی‌های گذشته آینده پیش رو را بهتر و جدی تر بسازیم.

استاندار کرمانشاه اذعان داشت: رویکرد و محور اصلی در سفر به اقلیم کردستان در حوزه مباحث ترانزیتی، مرزی و تجاری بود که توافقات خوبی در این راستا برای هر ۲ طرف حاصل شد که با پیگیری از سوی چند کارگروه ویژه پیشنهادات و توافقات در دست اقدام گرفته است.

صحرایی به استقبال مقامات عراقی نسبت به پیشنهادات مطرح شده اشاره کرد و ادامه داد: سیاست ما افزایش تعاملات روز افزون تجاری و اقتصادی است که در همین راستا نقطه اوج ارتباط ایران و عراق عتبات عالیات و اربعین است که نسبت به حفظ پ تقویت هرچه بیشتر آن باید اهتمام ورزید.

وی همچنین به وضعیت ترانزیتی و صادرات کرمانشاه به ویژه در مرز پرویز خان به عنوان نقطه قوت و نقطه عطف ارتباطات تجاری با کشور عراق اشاره و بیان کرد: مرز «پرویزخان» به عنوان مرز مشترک کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق ۲ ماهه نخست امسال به مرز اول ترانزیتی کشور تبدیل شد در حالی که سال گذشته رتبه دوم را داشت و این مسئله گویای ظرفیت‌های موجود در این مرز است که برای تقویت و توسعه آن نیازمند همکاری ۲ جانبه خواهیم بود.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: ساماندهی رفت و آمد و تسهیلات بیشتر در مرزها به ویژه پرویزخان برخی توافقات سودمند را در این مرز به همراه خواهد داشت که زمینه بهره‌مندی و حضور اثربخش بخش بخش خصوصی را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد.

صحرایی به توافقات اثر بخش هر ۲ کشور بر سر بهبود زیر ساخت‌های مرزی تاکید و خاطر نشان کرد: بهسازی جاده‌های اقلیم منتهی به مرز پرویز خان، کف سازی از طرف هر ۲ کشور در هر سوی مرز، جلوگیری از قاچاق سوخت و ممنوعیت ورود کامیون‌های بدون بارنامه از سمت اقلیم به مرز پرویزخان از جمله توافقات مرزی این سفر بود.

کرمانشاه آماده همکاری در زمینه ضعف‌های حوزه کشاورزی کشور است

وی در ادامه از توافقات انجام شده مناطق آزاد تجاری یاد و عنوان کرد: راه اندازی منطقه آزاد مشترک، بازارچه و شهرک‌های صنعتی مشترک از دیگر مباحث مطرح شده‌ای بود که با استقبال مقامات عراقی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

استاندار کرمانشاه به اهمیت مباحث کشاورزی و صنایع تبدیلی نیز تاکید داشت و مطرح کرد: کشاورزی، دامداری و باغبانی از دیگر مباحثی بود که در سفر به اقلیم کردستان مطرح شد و با توجه به اهمیت این مسئله برای طرف عراقی خود و همچنین جذابیت پیشنهادات داده شده از سوی ما به آنها قرار است وزیر این حوزه به زودی به استان کرمانشاه سفر کرده و توافقات نهایی و جدی‌تری را دنبال کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید گندم در اقلیم کردستان به صورت دیم انجام می‌گیرد اما به دلیل کمبود سیلو و کارخانجات تولید آرد بسیاری از تولیدات مردم در صف انتظار قرار دارد که استان کرمانشاه با پیشنهاد خود برای انجام این فرآوری‌ها توانست توجه همسایه عراقی خود را جلب کند و با تولید گندم به آرد در کارخانجات خود محصول فرآوری شده را به آنها بازگرداند.

اسب «اصیل کُرد» به صورت مشترک با اقلیم عراق ثبت جهانی می‌شود

استاندار کرمانشاه به توافقات و مباحث مربوط به ثبت جهانی اسب اصیل کُرد نیز اشاره کرد و افزود: اگرچه این نژاد از اسب در استان کرمانشاه به ثبت ملی رسیده اما برای ثبت جهانی ان به صورت مشترک با گشور عراق باید در گام نخست در اقلیم کردستان نیز به ثبت برسد و پس از آن برای ثبت مشترک است نژاد اقدام شود.

صحرایی در پایان با بیان اینکه درآمدزایی و نگاه صنعت گونه به اسب و پرورش آن مسئله‌ای فانتزی و تخیلی نبوده، بیان کرد: در صورت ثبت این نژاد از اسب و توجه به ظرفیت‌های موجود در این عرصه می‌تواند ۳۰ نوع فرصت شغلی در زمین‌های مختلف ورزشی و رویدادی و… ایجاد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما