شناسهٔ خبر: 67135787 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دستاوردهای سفر استاندار کرمانشاه به عراق

استاندار کرمانشاه، گفت: سفر به اقلیم کردستان عراق دستاوردهای مناسبی در زمینه تجاری، اقتصادی و ترانزیتی به همراه داشت که می‌تواند شرایط بهتری را برای مردم دو طرف ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی در نشست خبری که امروز در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در هفته گذشته سفری به اقلیم عراق با موضوع کلی مباحث اقتصادی، تجاری و ترانزیتی انجام شد که دستاوردهای بسیاری برای تقویت مراودات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین دو ملت به دنبال داشت.

وی با اشاره به همسایگی استان کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی، عنوان کرد: اقلیم کردستان عراق با سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه همسایگی دارد و ویژگی منحصر به فرد استان کرمانشاه این است که با دو قسمت عراق مرز مشترک دارد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به سفر اخیر خود به اقلیم کردستان عراق، گفت: آنچه که در این سفر و تعاملات مشابه دنبال می‌شود، استفاده حداکثری از فرصت مرز است و در هر دو سو تلاش می‌شود این استفاده پررنگ‌تر شود.

صحرایی افزود: در ارتباط با حکومت مرکزی تمام ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیتی، اجتماعی و سیاسی را بنای بر فعالیت داریم و سیاست های بنیادین و راهبردی جمهوری اسلامی نیز همین بوده و خواهد بود و تأکید شهید رئیسی نیز افزایش روزافزون این تعاملات و همراهی‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه نقطه اوج و قله ارتباط و یکی از نقاط جذاب و اثرگذار برای هر دو طرف ایران و عراق عتبات عالیات در عراق و پدیده بزرگ و تمدنی اربعین است گفت: البته این در کنار سایر ظرفیت‌های موجود است به طوری که در دو ماه ابتدای امسال ترانزیت کالا از مرز خسروی 33 درصد افزایش یافته است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه در بخش اقلیم ظرفیت‌های مختلفی فعال است که ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی پررنگ‌تر به نظر می‌رسد افزود: در این بخش ارتباطات قومی، نژادی و فامیلی‌های ریشه دار وجود دارد اما مراودات تجاری بسیار مهم و اثرگذار است به طوری که مرز پرویزخان در دو ماه ابتدای امسال مرز اول ترانزیتی کشور بوده است.

صحرایی با اشاره به سفر استانداران اقلیم عراق در سال گذشته به کشور ما و برگزاری اجلاس عنوان کرد: بعد از این اجلاس بازگشت سفر به صورت استانی و جمعی در دستور کار قرار گرفت به طوری که مدتی قبل سفر استانی به اقلیم داشتیم.

وی گفت: در سفر اخیر که از 16 خرداد ماه و با همراهی استانداران دو استان دیگر انجام شد، ضمن استفاده از فرصت گفت‌وگو با همسایگان در گرمیان و سلیمانیه اجلاس در استان اربیل برگزار شد و تلاش بر این شد مجموعه گفتگوهای قبلی در سطح بالاتری پیگیری شود و گفت‌وگوها ادامه یابد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه این سفر دستاوردهای مناسبی در عرصه‌های مختلف داشت و گفت‌وگوهایی انجام شد افزود: در این سفر هشت دیدار با رئیس اقلیم کردستان عراق، نخست وزیر اقلیم، وزیر امور داخلی اقلیم، رئیس گمرکات اقلیم، استانداران اربیل، سلیمانیه و حلبچه و رئیس اداره مستقل گرمیان انجام شد و همچنین چهار نشست در استان سلیمانیه، اداره مستقل گرمیان، رئیس گمرکات کردستان عراق و نشست استانداران هم مرز با اقلیم برگزار شد.

صحرایی با اشاره به اینکه همه این جلسات نشان از اهتمام دو طرف برای توسعه ارتباطات داشت عنوان کرد: این سفر در حالت کلی رویکرد اقتصادی، تجاری و ترانزیتی داشت و از استان کرمانشاه غیر از هیئت همراه قرار بود افراد دیگری نیز حضور داشته باشند که به دلایل مختلف در نهایت با این گروه سفر انجام شد.

وی گفت: تمایل داشتیم افرادی نیز از بخش خصوصی در این سفر همراه بودند که به دلیل همزمانی با انتخابات و تغییرات درونی بخش خصوصی استان حضور نداشتند اما صحبت‌ها و توافقات انجام شده می‌تواند مقدمه‌ای برای حضور دو طرف به صورت گروه‌های کاری و تخصصی و پیگیری مباحث باشد و بخش خصوصی از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنند.

استاندار کرمانشاه افزود: یکی از موضوعات اصلی بحث در این سفر تبادلات مرزی با تمرکز بر مرز پرویزخان و البته مرزهای دیگر مشترک با اقلیم بود و ساماندهی بیشتر رفت و آمد مرزی، تسهیل و تسریع بیشتر در مرزها و انجام توافقاتی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در مرز مورد بحث قرار گرفت.

صحرایی با اشاره به اهمیت مرز پرویزخان برای دو طرف ایران و عراق گفت: این مرز برای اقلیم اهمیت دارد زیرا در میانه کشور قرار دارد و دسترسی به شبکه خوب جاده‌ای و شبکه ریلی، دسترسی به فرودگاه کرمانشاه و مسیر نزدیک پرویزخان به پایانه‌ها و مرزهای جنوبی کشور این مرز را مورد توجه اقلیم قرار داده است.

وی با بیان اینکه در پرویزخان توافق شد در هر دو طرف کف‌سازی و بهسازی مرز تقویت شود افزود: بین کامیون‌های حمل بار، تانکرهای حمل سوخت و محموله‌های میوه و تره‌بار باید جداسازی انجام شود که معطلی در مرز به حداقل برسد و با تدابیر انجام شده سرعت بالا می‌رود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه جاده‌های سمت اقلیم کردستان عراق نیاز به بهسازی جدی دارند که مقرر شد انجام شود عنوان کرد: توافقاتی برای جلوگیری از قاچاق کالا به ویژه قاچاق سوخت در مرز انجام شد، از جمله اینکه کامیون‌هایی که در مرز رفت‌و آمد می‌کنند با ایجاد خط مشترک برخط و 24 ساعته رصد شوند و در نتیجه کامیون‌هایی که بدون بارنامه باشند اجازه ورود نخواهند داشت.

صحرایی با اشاره به اینکه دیگر موضوعات مورد بحث در این سفر بسته پیشنهادی برای کشاورزی، باغداری و دامداری بود گفت: کشاورزی و صنایع تبدیلی یکی از موضوعاتی است که می‌‌تواند مورد توجه دو طرف باشد و توافق اولیه بر این شد که وزیر کشاورزی اقلیم برای نهایی کردن توافقات در آینده نزدیک به کرمانشاه سفر داشته باشد.

وی افزود: بخش اقلیم عراق تولیدات گندم بسیاری دارد اما از نظر سیلو و کارخانجات آرد محدودیت دارند و پیشنهاد داده شد که کارخانجات آرد کرمانشاه گندم را تحویل بگیرند و آرد را به اقلیم تحویل دهند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه سال گذشته 600 هکتار در استان زیر کشت زعفران رفته بود که منجر به برداشت 2.5 تن از این محصول شد عنوان کرد: این محصول برای اقلیم کردستان عراق بسیار مطلوب است اما متأسفانه زعفران یا دیگر تولیدات مرغوب استان به دلیل نبود بسته‌بندی مناسب در استان‌های دیگر بسته بندی و صادر می‌شود در صورتی که این محصولات باید با نشان تجاری استان صادر شوند.

صحرایی گفت: با توجه به صنایع مختلفی که در استان وجود دارد و آغاز به کار منطقه آزاد قصرشیرین و امکان سرمایه گذاری بسیار خوب به صورت مستقل و مشترک پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد و شهرک‌های صنعتی مشترک ارائه شد که در مراحل بعدی باید دنبال شود.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز پیشنهاداتی ارائه شد گفت: به عنوان نمونه اکنون بیش از 3000 نفر دانشجوی خارجی در استان کرمانشاه وجود دارد که می‌تواند مشوق برقراری خط هوایی بین کرمانشاه، سلیمانیه و اربیل باشد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه پیشنهاد شناسایی و نوبت‌دهی در بیمارستان‌های اقلیم نیز مطرح شد که از سرگردانی بیماران مراجعه کننده به کرمانشاه و دلالی‌های زائد گردشگری جلوگیری شود و افزود: در این طرح تیم اعزامی از استان در بیمارستان‌های منتخب اقلیم به صورت چند روز در ماه مستقر می‌شوند و بیماران را شناسایی و نوبت‌دهی می‌کنند.

صحرایی با بیان اینکه راه‌اندازی بازارچه‌ها، نمایشگاه‌ها و برگزاری هفته‌های فرهنگی در اقلیم از دیگر پیشنهادات بود گفت: یکی دیگر از پیشنهادات جذاب که بسیار مورد توجه قرار گرفت تلاش برای ثبت جهانی اسب اصیل کرد بود که نیاز داشت در اقلیم و کشور عراق ثبت اولیه شود و در مرحله بعد برای ثبت جهانی به صورت مشترک اقدام شود.

وی افزود: موضوع اسب کرد را باید به عنوان صنعت جدی در اشتغالزایی در نظر بگیریم زیرا این صنعت بیش از 30 نوع شغل مولد و مفید ایجاد خواهد کرد و در صورت ثبت جهانی اسب کرد انواع بازارچه‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات و رویدادهای بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه گفت: گذشته از مباحث اقتصادی در این سفر ابراز صریح رفاقت و همراهی مسئولان اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی بسیار مورد توجه بود که در سفرهای اخیر مقامات و مدیران اقلیم و دیدار با مقام معظم رهبری و حضور در مراسم شهید رئیسی خود را نشان داد و این موضوع در گفتار و استقبال آن‌ها نیز نمایان بود.

صحرایی با اشاره به قدردانی مسئولان اقلیم از ملت و مسئولان ایران گفت: مسئولان اقلیم این را به صراحت اعلام کردند که محبت مردم ایران را در زمان طاقت‌فرسای صدام خبیث، فاجعه انفال، حلبچه و دوران‌های بعد از آن و پایان حضور داعش فراموش نمی‌کنند و خود را مدیون تفکر انقلاب اسلامی و مردم ایران می‌دانند و بیان می‌کردند ما در ایران هیچگاه احساس غربت نکردیم و مردم ایران ما را در نهایت برادری پذیرفتند.

وی با بیان اینکه این زمینه‌ها مقدمات خوبی برای استفاده بهتر مردم دو طرف است افزود: در این گفت‌وگوها به صراحت اعلام شد که این روابط خوب دشمنانی دارد که در صف اول این دشمنی‌ها آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی قرار دارند که می‌توانند مخرب ارتباطات دو ملت باشند.

انتهای پیام/

نظر شما