شناسهٔ خبر: 67296409 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ممنوعیت شنا در محل‌های انتقال آب و استخر‌های کشاورزی اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: شنا در محل‌های انتقال آب و استخر‌های کشاورزی اصفهان ممنوع است.

صاحب‌خبر -

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام رهاسازی، توزیع و تامین آب در باغ‌های غرب اصفهان، در باره شنا کردن در این محل‌ها هشدار داد.

 منصور شیشه‌فروش  افزود: با توجه به افزایش خروجی سد زاینده‌رود و رهاسازی آب از بامداد امروز در شبکه‌های آبیاری و انهار سنتی غرب رودخانه، شنا کردن در کانال‌های انتقال آب و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی ممنوع است.


او  ادامه داد: رودخانه‌های مناطق غرب، جنوب و بالادست زاینده‌رود و دریاچه سد‌های مخزنی استان به دلیل خطر پذیر بودن، نیاز به ایمنی دارد.


مدیرکل مدبریت بحران اصفهان تصریح کرد:کانال‌های انتقال آب بعلت شدت جریان آب، شیب و لغزندگی دیواره و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی بدلیل عمق زیاد، شیب دیواره و لایه پوششی لغزنده (ژئوممبران) عایق مقام پلیمری، محل مناسب و ایمنی برای شنا کردن نیست.


او تاکید کرد: شدت جریان آب، ناپایداری بستر، سردی آب و جریان گردابی رودخانه‌ها موجب بروز حوادث و غرق شدن افراد در مسیر رودخانه‌ها می‌شود.


شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری ۴۴ حادثه در رودخانه‌ها، کانال‌های انتقال آب و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی و داخل باغات شخصی در سطح استان بوقوع پیوسته که به غرق شدن ۱۴ نفر و یا امدادرسانی سرپایی و انتقال مصدومان به مراکز درمانی توسط عوامل آتش نشانی و اورژانس منجر شده است.


او گفت:  با افزایش دما و حضور گردشگران در عرصه‌های طبیعی و مجاور منابع آبی، میزان وقوع حوادث از جمله غرق شدن افراد در روز‌های تعطیل و پایان هفته افزایش یافته که برای پیَشگیری از آن، مراتب به شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، هلال احمر، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: با استقرار تیم‌های مجهز به امکانات امداد در آب و گشت و نظارت در مسیر کانال‌ها و رودخانه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به ساکنان و گردشگران در مناطق خطرپذیر، ضرورت توجه به اقدامات پیشگیرانه از وقوع حوادث توصیه شده است.


او  یادآور شد: رودخانه‌های خرسان، آب ملخ، ونک در سمیرم، گوکان، یلان و چشمه لنگان در فریدونشهر، زاینده‌رود در غرب استان و باغبهادران و کانال‌های انتقال آب شبکه نکوآباد و سد‌های باغکل خوانسار، قره قاچ گلپایگان و کوچری، خمیران از مناطقی است که می‌بایستی طرح‌های کاهش خطر و نصب حفاظ در اطراف کانال‌های آنها اجرایی شود.


شیشه‌فروش تاکید کرد: با نظارت سازمان جهاد کشاورزی باید نصب حفاظ و تابلو‌های هشداردهنده و تعبیه طناب نجات در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی توسط بهره برداران انجام و در این رابطه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم نیز ارائه شود.


او  تاکید کرد: مالکان باغ‌ها نیز باید در جهت ایمن کردن استخر اماکن خود اقدام کنند.

غرق‌شدن در کانال‌های آب و استخر‌های کشاورزی در چند ماه گذشته در اصفهان چندین قربانی به همراه داشته است.

نظر شما