شناسهٔ خبر: 67133266 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

امروز، اختتامیه جشنواره ملی ترنم حماسه و ترنم فتح

رئیس سازمان امور هنری و سینمایی دفاع مقدس گفت: امروز اختتامیه جشنواره ملی ترنم حماسه و ترنم فتح برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

امروز، اختتامیه جشنواره ملی ترنم حماسه و ترنم فتح

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان امور هنری و سینمایی دفاع مقدس از برگزاری اختتامیه جشنواره ملی ترنم حماسه و ترنم فتح خبر داد. آقای جوشقانی در گفتگو با رسانه ملی جزئیات این جشنواره را بازگو کرد.

­سوال: این جشنواره با چه هدفی شکل گرفته است و جزییات را بگویید. 

جوشقانی رئیس سازمان امور هنری و سینمایی دفاع مقدس: سرود تاثیر بسزایی دارد در شکل گیری فرهنگ، نفوذ باور‌ها و ارزش‌های یک جامعه، مقام معظم رهبری هم خیلی تاکید دارند نسبت به توجه ویژه به حوزه سرود، نفوذی که در ذهن جوانان، نوجوانان و آحاد جامعه دارد همین امر باعث شده که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بخش هنری در بخش سرود توجه ویژه‌ای داشته باشد و جشنواره ترنم فتح و ترنم حماسه را راه اندازی کرده، ترنم حماسه مربوط به گروه‌های سرود مردمی که اقشار مختلف شرکت می‌کنند، نوجوانان و جوانان، گروه‌های سرود مساجد، گروه‌هایی که مربوط به سازمان‌های مردم نهادند، گروه‌هایی که مورد حمایت وزارت ارشاد قرار گرفتندف دستگاه‌های مختلف با رویکرد مضامین دفاع مقدس و مقاومت.

جوشقانی: جشنواره ترنم فتح هم مربوط می‌شود به گروه‌های موزیک نیرو‌های مسلح که سبقه بسیار طولانی دارد و، اما در مناسبت‌ها و مراسم‌های مختلف می‌بینیم که این گروه‌های موزیک نیرو‌های مسلح ظهور و بروز دارند و بسیار بسیار مورد توجهند سال گذشته هم در اختتامیه جشنواره بین المللی سرود فجر گروه موزیک منتخب نیرو‌های مسلح شرکت کرد و به شدت مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت. جشنواره ترنم فتح ششمین دوره خودش را دارد پشت سر می‌گذارد اختتامیه اش امشب برگزار می‌شود. جشنواره ترنم حماسه یک مقدار جوان‌تر است دومین دوره خودش را دارد تجربه می‌کند و به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. 


سوال:، چون ششمین دوره است یکی و دیگری دومین سال است که برگزار می‌شود یک تجربه‌ای نهفته شده است از برگزاری این نوع جشنواره‌ها امسال وجه تمایزش نسبت به سال‌های گذشته چیست در جشنواره ترنم فجر هم در جشنواره ترنم حماسه؟
جوشقانی: جشنواره ترنم حماسه شاهد این بودیم که در دوره قبل ۱۹۷ گروه شرکت کرده بودند ولی در این دوره بالغ بر ۵۷۰ گروه یعنی در فاصله یکساله چه رشد چشمگیری داشتیم در توجه به این جشنواره و استقبال از این جشنواره.


سوال: ترنم حماسه همان جشنواره‌ای است که مردمی است و مردم در آن باید مشارکت کنند به لحاظ کیفی آثار چیست؟
جوشقانی: به همین ترتیب وقتی تعدد آثار را می‌بینیم در ادوار مختلف هرچه پیش می‌رویم کیفیت آثار هم ارتقا پیدا می‌کند هم به واسطه شاخص‌هایی که اعلام می‌شود مورد توجه گروه هاست و تجربه‌ای که خود گروه‌های مختلف پیدا می‌کنند و همین تجربه منتقل می‌شود به ویژه در بخش دانش آموزی الان مدارس به شدت استقبال کردند.

 
سوال: چند اثر آمده است؟
جوشقانی: ۵۷۰ تا در ترنم حماسه.


سوال: چند تا برگزیده شده است که در امروز اختتامیه از آن تجلیل خواهید کرد؟
جوشقانی: جشنواره ترنم حماسه در سه مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد مرحله استانی، مرحله منطقه‌ای و در نهایت می‌آید می‌شود مرحله کشوری. ۳۱ استان را به ۷ منطقه تقسیم بندی کردیم. این تقسیم بندی براساس همجواری استان‌ها می‌تواند باشد استعداد‌های استان‌ها و ظرفیت‌های استان ها، طرح و برنامه بنیاد حفظ آثار این تقسیم بندی را انجام داده، گروه‌ها از مرحله استانی وارد مرحله منطقه‌ای می‌شوند و در نهایت وارد مرحله کشوری می‌شوند. سه تا گروه در جشنواره ترنم حماسه انتخاب شدند به همین ترتیب به مرحله نهایی که کشوری است. در جشنواره ترنم فتح که ویژه گروه‌های موزیک و سرود نیرو‌های مسلح است به همین ترتیب امسال ۹۵ تا گروه را در سطح کشور داشتیم که آن هم مراحل.

 
سوال: تعداد افزایش پیدا کرده بود، چون نیرو‌های مسلح در گروه سرود خیلی فعال بودند؟
جوشقانی: نیرو‌های مسلح خیلی فعال بودند و به واسطه اینکه شاکله شان شاکله یکسانی دارد متفاوت با گروه‌های مردمی به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم خیلی اختلاف تعداد زیادی، چون عموما گروه‌ها ثابت است ولی بیشتر می‌آید در بحث‌های داوری که چقدر دقت نظر داشتند در بحث شعر، در بحث موسیقی، در بحث تنظیم آهنگ و این که تعداد گروه افرادی که دارند همخوانی می‌کنند چقدر آن نظم و هم آوایی را دارند این‌ها شاخص‌هایی است که مدنظر قرار می‌گیرد در مجموع ۹۵ تا گروه از نیرو‌های مسلح امسال شرکت کردند که، چون در حوزه نیرو‌های مسلح گروه‌های موزیکمان بیشتر چه بسا در استان تهران آن قابلیت‌های بالاتر و تجهیزات گسترده‌تر را دارند تهران را مجزا کردیم نسبت به مناطق دیگر در ترنم فتح می‌گویم.


سوال: پایتخت نشینان حق استان تعداد بیشتری دارند؟
جوشقانی: تعداد یگان‌ها متمرکز است بیشتر است به این دلیل، نه این که بخواهیم تبعیضی قایل بشیم به این ترتیب نیست. سه تا گروه از تهران است و سه تا گروه هم از سایر مناطق کشور است.

 

نظر شما