شناسهٔ خبر: 67771128 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رفلاکس معده در دراز مدت چه عوارض به همراه دارد؟

در حال حاضر حدود ۴۰ درصد افراد جامعه دچار رفلاکس معده هستند و همه افراد درجاتی از رفلاکس معده را ممکن است در طول روز تجربه کنند، اما این نوع رفلاکس برای فرد آزاردهنده نیست و یک روند فیزیولوژیک و طبیعی بدن است.

صاحب‌خبر -

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: از پیامدهای ناگوار رفلاکس معده ایجاد تنگی مری در بدن است و موجب فساد زودرس دندان‌ها می‌شود، بروز مشکلات ریوی، فیبروز ریه، کاهش حجم ریه و تنگی نفس از دیگر عوارض دراز مدت رفلاکس معده است.

به گزارش ایمنا، محسن شریفی با اشاره به شیوع بیماری‌های معده در افراد جامعه اظهار کرد: در حال حاضر شیوع بیماری‌های گوارشی از جمله بیماری‌های معده در جامعه رو به افزایش است و این اتفاق وابسته به علل متفاوتی است، رفلاکس معده از بیماری‌هایی بوده که امروز بیشتر مردم با آن درگیر هستند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد افراد جامعه دچار رفلاکس معده هستند و همه افراد درجاتی از رفلاکس معده را ممکن است در طول روز تجربه کنند، اما این نوع رفلاکس برای فرد آزاردهنده نیست و یک روند فیزیولوژیک و طبیعی بدن است.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: گاهی ممکن است رفلاکس معده تکرارشونده باشد و احساس سوزش پشت جناق سینه یا سر دل اتفاق بیفتد یا اینکه فرد مزه نامطلوب و نامطبوعی را در دهان احساس کند.

شریفی با تاکید بر اینکه امروزه بیماری رفلاکس معده بسیار شایع شده و کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، گفت: این روند باعث می‌شود که بسیاری از مراجعه‌های بیماران به متخصصان گوارش به دلیل وجود رفلاکس مری و معده باشد، افرادی هستند که اسید معده آنها از معده به سمت مری بازمی‌گردد و پیامدهای بسیار بدی را دراز مدت برای بیمار به دنبال دارد.

وی در خصوص اینکه علت اصلی بروز بیماری رفلاکس معده ژنتیک است، خاطرنشان کرد: کسی که به این بیماری مبتلا می‌شود، به طور معمول زمینه ژنتیکی دارد، اما ممکن است این زمینه ژنتیکی در تمام افراد بروز پیدا نکند و بعضی از عوامل محیطی باعث شروع این حالت در فرد شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با بیان اینکه شیوه زندگی و الگوی تغذیه نامناسب افراد در زندگی باعث شیوع بیماری رفلاکس معده است، ادامه داد: یکی از الگوهای افزایش رفلاکس معده این است که افراد از سبد غذایی خانوار ایرانی دور می‌شوند و به سبک غذاهای غربی روی می‌آورند.

مصرف غذاهای کم کالری، چرب و پر فیبر در خانواده رواج بیشتری دارد و این اتفاق برای دستگاه گوارش آن‌ها مضر است و موجب بروز سرطان‌های گوارشی و شیوع بیماری رفلاکس معده می‌شود.

شریفی عنوان کرد: چاقی و اضافه وزن افراد هم امروزه رو به افزایش است، تا جایی که گسترش چاقی و اضافه وزن به کودکان هم رسیده است و این اتفاق می‌تواند یکی از عوامل در ایجاد بیماری رفلاکس معده باشد، استفاده دخانیات به خصوص شیوع مصرف قلیان در جوانان، مصرف سیگار و الکل نیز در بروز و تشدید بیماری رفلاکس معده مؤثر است.

وی با تاکید بر اینکه استرس هم در شیوع این بیماری بسیار اثر گذار است، گفت: علت زمینه‌ای بروز این بیماری کاهش قدرت دریچه بین مری و معده است که ممکن است به طور ژنتیکی به وجود آید، البته در افرادی که استرس دارند، نیز این دریچه به طور کامل قدرت خود را از دست می‌دهد و علائم بیماری رفلاکس معده تشدید می‌شود.

اثرات نامناسب رفلاکس معده بر سیستم گوارشی

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان خاطرنشان کرد: از نظر درمانی به بیمارانی که برای کاهش رفلاکس معده مراجعه دارند، توصیه می‌شود سبک زندگی و تغذیه خود را اصلاح کنند و بسیاری از بیماران با تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی بهبود پیدا کرده و نیاز به دارو ندارند.

شریفی در خصوص اثرات نامناسب رفلاکس معده بر سیستم گوارشی اظهار کرد: افرادی که رفلاکس معده خود را کنترل نمی‌کنند و به آن بی‌توجهی می‌کنند، احتمال دارد دچار پیامدهای بسیار بدی شوند، افزایش سرطان مری یکی از این موارد است و شایع‌ترین علت بروز این نوع سرطان به دلیل رفلاکس طولانی مدت و کنترل نشده است.

وی اظهار کرد: بیماران باید رفلاکس معده خود را زیر نظر پزشک متخصص کنترل و درمان کنند، از جمله پیامدهای ناگوار این بیماری ایجاد تنگی مری در بدن است و موجب فساد زودرس دندان‌ها می‌شود و بسیاری از بیماران رفلاکس معده به دلیل فساد زودرس دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، بروز مشکلات ریوی، فیبروز ریه، کاهش حجم ریه و تنگی نفس از دیگر عوارض دراز مدت رفلاکس معده است.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: لازم است بدانیم افرادی که هنگام خواب زیر سر خود را بلند نگه نمی‌دارند و به شکل صاف می‌خوابند، مستعد این بروز رفلاکس معده می‌شوند و اسید وارد ریه آنها شده و بزاق افزایش پیدا کرده و قطره‌های آن وارد ریه می‌شود و حالت آسم را برای بیمار ایجاد می‌کند.

نظر شما