شناسهٔ خبر: 67136462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دبیر ششمین جشنواره ترنم حماسه:

فصل شکوهمند موزیک نظامی و حماسی گشوده شد/ غایت موسیقی حماسی خلق حماسه و مقابله با تهاجم فرهنگی است

سرهنگ امجدیان با تاکید براینکه به‌واسطه برگزاری موفق جشنواره ترنم فتح، فصلی شکوهمندی در عرصه موزیک نظامی و حماسی گشوده شده است، گفت: غایت موسیقی حماسی بی‌شک مفاهیمی، چون اقتدار، امنیت، خلق حماسه، همبستگی، تقویت روحیه ایثار و مقاومت، و مقابله با تهاجم فرهنگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی «ترنم فتح»، ویژه یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و اختتامیه دومین جشنواره ملی «ترنم حماسه» ویژه گروه‌های سرود مردمی، شامگاه (سه‌شنبه، ۲۲ خرداد) موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

فصل شکوهمند موزیک نظامی و حماسی گشوده شد/ غایت موسیقی حماسی خلق حماسه و مقابله با تهاجم فرهنگی است

سرهنگ «علیرضا امجدیان» دبیر جشنواره در این مراسم با بیان اینکه موسیقی حماسی و آئینی، بخشی از آداب و فرهنگ یک کشور محسوب می‌شود که حاصل آهنگ‌های ملی، حماسی و آئینی آن ملت است، اظهار داشت: سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به پاسداشت هنر موسیقی حماسی با هدف بازآفرینی حماسه‌های دوران هشت سال فداکاری، افزایش روحیه ایثار و مقاومت در بین جوانان، ایجاد طراوت، شادی و نشاط در جامعه و ارتقاء کیفی و توسعه هنری در حوزه آهنگ و موسیقی حماسی اقدام به برگزاری دو جشنواره ملی، ترنم فتح و ترنم حماسه ویژه گروه‌های سرود مردمی دفاع مقدس و مقاومت کرده است.

دبیر جشنواره ترنم فتح موسیقی را یکی از مهم‌ترین جلوه‌های هنر دفاع مقدس برشمرد و تصریح کرد: آنچه هدف و غایت موسیقی حماسی است بی‌شک مفاهیمی، چون اقتدار، امنیت، خلق حماسه، همبستگی، تقویت روحیه ایثار و مقاومت، و مقابله با تهاجم فرهنگی است. 

وی ادامه داد: دسته‌جات موزیک نظامی نماد روحیه حماسی، نظم و انضباط در نیرو‌های مسلح هستند که در این رویداد تلاش شده که با اشعار و آهنگ‌های حماسی، توانایی‌های موجود در گروه‌های موزیک ارتقاء یابد.

سرهنگ امجدیان تاکید کرد: جشنواره‌های ملی ترنم فتح و ترنم حماسه با همکاری نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: طرح برگزاری جشنواره ملی ترنم فتح اگرچه در ابتدا در سال ۱۳۹۶ بیشتر به منظور ارزیابی توان علمی، هنری، تجربی و اجرایی یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح پی‌ریزی شد، اما در ادامه برگزاری، این رویداد برکات فراوانی را باخود به همراه داشت و موجی از شور و شوق و صمیمیت و تحرک و پویایی را در تمامی ابعاد در یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح در سراسر کشور شاهد بودیم.

وی به سطح کمی و کیفی آثار رسیده به جشنواره پرداخت و گفت: آثار رسیده به ششمین دوره جشنواره ملی ترنم فتح هم به لحاظ کمی و هم کیفی امیدوار کننده و شوق‌آفرین بود و نوید گشوده شدن فصلی شکوهمند در عرصه موزیک نظامی و حماسی را به همراه داشت که از جمله موفقیت‌های کسب شده می‌توان به حضور و اجرای یگان موزیک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سی و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اشاره کرد. 

سرهنگ امجدیان به‌تشریح روند برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: ششمین دوره جشنواره ملی ترنم فتح در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شد که ۹۴ یگان رزم‌نواز در مرحله استانی در فضایی سرشار از صمیمیت و همدلی با هم به رقابت پرداختند و ۲۱ یگان موزیک آن به مرحله منطقه‌ای و سه یگان به مرحله کشوری راه یافتند؛ و یگان‌های مستقر در تهران به صورت مجزا ارزیابی شدند که سه یگان به عنوان یگان‌های برتر برگزیده شدند که اکنون در این مراسم در حال اجرا هستند.

دبیر جشنواره ترنم حماسه درباره ابعاد این رویداد مهم عنوان کرد: با توجه به اهمیت سرود و همخوانی در ایجاد وحدت و همدلی و شور آفرینی و امید بخشی دومین دوره جشنواره ملی ترنم حماسه ویژه گروه‌های سرود مردمی دفاع و مقاومت نیز در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شد که در مرحله استانی۵۶۰ گروه سرود مردمی با هم به رقابت پرداختند و ۳۱ گروه آن به مرحله منطقه‌ای و ۷ گروه از آن به مرحله کشوری راه یافتند و سه گروه به عنوان گرو‌های برتر جشنواره معرفی شدند که امروز در مراسم آیین اختتامیه این دو جشنواره با رای هیئت محترم داوران از یگان‌های موزیک و گروه‌های سرود مردمی برتر تجلیل به عمل خواهد آمد.

دبیر جشنواره ترنم فتح درپایان گفت: از همه عزیزانی که ما را در اجرای این حرکت فرهنگی و هنری یاری کردند بویژه هنرمندان سراسر کشور قدردانی می‌کنیم و ضمن تاکید بر ادامه قدرتمندتر این جشنواره‌ها در دوره‌های آینده از متولیان حوزه فرهنگ و هنر و فرماندهان نیرو‌های مسلح درخواست می‌کنیم توجه و حمایت بیشتر به تسریع در روند روبه رشد موسیقی حماسی کشور کمک کنند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما