شناسهٔ خبر: 67146184 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد؛

اختتامیه ششمین جشنواره ملی ترنم فتح و دومین جشنواره ملی ترنم حماسه

ششمین جشنواره ملی ترنم فتح و دومین جشنواره ملی ترنم حماسه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگزیدگان خود را معرفی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی «ترنم فتح»، ویژه یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و اختتامیه دومین جشنواره ملی «ترنم حماسه» ویژه گروه‌های سرود مردمی، شامگاه سه‌شنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.


در این مراسم ابتدا سردار نادر ادیبی مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سخنانی گفت: گروه‌های موزیک نیرو‌های مسلح وظیفه مهمی برعهده دارند. آن‌ها روح حماسه را در کشورمان زنده کردند.


مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد: گروه‌های موزیک با تولید موزیک‌های مختلف لطافت حماسه و روح هنر را درهم می‌آمیزند؛ کار و تلاش این گروه‌ها که در راستای تقویت و به وجود آوردن روح حماسه است، بسیار ارزشمند است.


سردار ادیبی در پایان گفت: در دوران دفاع مقدس نیرو‌های مسلح باعث سربلندی و عزت ملت ایران شدند و شما در یگان‌های موزیک نمایندگان این ملت هستید که می‌توانید روح حماسی را با هنر زنده نگه‌دارید.


در ادامه این برنامه، یگانه‌های موزیکی که از نقاط مختلف به مرحله نهایی و سراسریِ این جشنواره راه یافته بودند، روی صحنه حاضر شدند و به اجرای برنامه پرداختند.


در بخش دیگری از این مراسم سرهنگ علیرضا امجدیان دبیر جشنواره ملی «ترنم فتح» برای بیان صحبت‌هایش، روی صحنه آمد و گفت: موسیقی حماسی و آئینی، بخشی از آداب و فرهنگ یک کشور محسوب می‌شود که حاصل آهنگ‌های ملی، حماسی و آئینی آن ملت است. سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به پاسداشت هنر موسیقی حماسی با هدف بازآفرینی حماسه‌های دوران هشت سال فداکاری، افزایش روحیه ایثار و مقاومت در بین جوانان، ایجاد طراوت، شادی و نشاط در جامعه و ارتقاء کیفی و توسعه هنری در حوزه آهنگ و موسیقی حماسی اقدام به برگزاری دو جشنواره ملی، ترنم فتح و ترنم حماسه ویژه گروه‌های سرود مردمی دفاع مقدس و مقاومت کرده است.


دبیر جشنواره ترنم فتح تاکید کرد: موسیقی یکی از مهم‌ترین جلوه‌های هنر دفاع مقدس است. آنچه هدف و غایت موسیقی حماسی است بی‌شک مفاهیمی، چون اقتدار، امنیت، خلق حماسه، همبستگی، تقویت روحیه ایثار و مقاومت، و مقابله با تهاجم فرهنگی است.


وی ادامه داد: دسته‌های موزیک نظامی نماد روحیه حماسی، نظم و انضباط در نیرو‌های مسلح هستند که در این رویداد تلاش شده که با اشعار و آهنگ‌های حماسی، توانایی‌های موجود در گروه‌های موزیک ارتقاء یابد.


سرهنگ امجدیان تاکید کرد: جشنواره‌های ملی ترنم فتح و ترنم حماسه با همکاری نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور برگزار می‌شود.


او گفت: طرح برگزاری جشنواره ملی ترنم فتح اگرچه در ابتدا در سال ۱۳۹۶ بیشتر به منظور ارزیابی توان علمی، هنری، تجربی و اجرایی یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح پی‌ریزی شد، اما در ادامه برگزاری، این رویداد برکات فراوانی را باخود به همراه داشت و موجی از شور و شوق و صمیمیت و تحرک و پویایی را در تمامی ابعاد در یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح در سراسر کشور شاهد بودیم.


امجدیان درباره سطح کمی و کیفی آثار رسیده به جشنواره تاکید کرد: آثار رسیده به ششمین دوره جشنواره ملی ترنم فتح هم به لحاظ کمی و هم کیفی امیدوار کننده و شوق‌آفرین بود و نوید گشوده شدن فصلی شکوهمند در عرصه موزیک نظامی و حماسی را به همراه داشت که از جمله موفقیت‌های کسب شده می‌توان به حضور و اجرای یگان موزیک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سی و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اشاره کرد.


سرهنگ امجدیان در تشریح روند برگزاری جشنواره گفت: ششمین دوره جشنواره ملی ترنم فتح در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شد که ۹۴ یگان رزم‌نواز در مرحله استانی در فضایی سرشار از صمیمیت و همدلی با هم به رقابت پرداختند و ۲۱ یگان موزیک آن به مرحله منطقه‌ای و سه یگان به مرحله کشوری راه یافتند؛ و یگان‌های مستقر در تهران به صورت مجزا ارزیابی شدند که سه یگان به عنوان یگان‌های برتر برگزیده شدند که اکنون در این مراسم در حال اجرا هستند.
دبیر جشنواره ترنم حماسه درباره ابعاد این رویداد مهم تاکید کرد: با توجه به اهمیت سرود و همخوانی در ایجاد وحدت و همدلی و شور آفرینی و امید بخشی دومین دوره جشنوارهملی ترنم حماسه ویژه گروه‌های سرود مردمی دفاع و مقاومت نیز در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شد که در مرحله استانی ۵۶۰ گروه سرود مردمی با هم به رقابت پرداختند و ۳۱ گروه آن به مرحله منطقه‌ای و ۷ گروه از آن به مرحله کشوری راه یافتند و سه گروه به عنوان گرو‌های برتر جشنواره معرفی شدند که امروز در مراسم آیین اختتامیه این دو جشنواره با رای هیئت محترم داوران از یگان‌های موزیک و گروه‌های سرود مردمی برتر تجلیل به عمل خواهد آمد.

دبیر جشنواره ترنم فتح درپایان گفت: از همه عزیزانی که ما را در اجرای این حرکت فرهنگی و هنری یاری کردند بویژه هنرمندان سراسر کشور قدردانی می‌کنیم و ضمن تاکید بر ادامه قدرتمندتر این جشنواره‌ها در دوره‌های آینده از متولیان حوزه فرهنگ و هنر و فرماندهان نیرو‌های مسلح درخواست می‌کنیم توجه و حمایت بیشتر به تسریع در روند روبه رشد موسیقی حماسی کشور کمک کنند.

تجلیل از خانواده شهدا
در بخش دیگری از این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم سید حسین میردوستی و خانواده شهید علیرضا یاسینی تجلیل شد.

برگزیدگان ششمین جشنواره ملی ترنم فتح - ویژه یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح به این شرح اعلام شدند:


یگان‌های موزیک برتر مناطق ۷ گانه کشوری:
رتبه اول - لوح افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی - به استان مازندران - یگان موزیک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر - نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران_ ناوسروان علی نجفی


رتبه دوم - لوح سپاس جشنواره - استان بوشهر - یگان موزیک پایگاه نیروی دریایی بوشهر _ ناوبان یکم غلام عباس تسلیمی


رتبه سوم - لوح سپاس جشنواره - استان کرمان - یگانه موزیک مرکز آموزش ۰۵ امام رضا (ع) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران - ستوانیکم مصیب افشارمنش

یگان‌های برگزیده استان تهران:
رتبه اول - لوح افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی_ به دانشگاه تربیت پلیس امام حسن مجتبی ع فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران _ سرهنگ فاضل عالیشان


رتبه دوم_ لوح سپاس، تندیس جشنواره و جایزه نقدی_ به ستاد فرماندهی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران _ سرهنگ جواد داوطلب
رتبه سوم_لوح سپاس، تندیس جشنواره و جایزه نقدی_ به مرکز آموزش‌های هوایی ایر سرلشکر خلبان شهید محمود خضرایی_ سرهنگ علی اصغر شمس آبادی

برگزیدگان دومین جشنواره ملی ترنم حماسه (ویژه گروه‌های سرود مردمی دفاع مقدس و مقاومت):
رتبه اول_ استان خراسان رضوی_ گروه سرود آسمان به سرپرستی سید مجتبی ذبیحی با اجرای سرود شهیدان
رتبه دوم_ استان لرستان_ گروه سرود نغمه‌های افلاکی به سرپرستی طاهر مرادی با اجرای سرود شهید عاشق
رتبه سوم_ استان زنجان_ گروه سرود شاهد مهدیه به سرپرستی اکرم اخباری با اجرای سرود مهد دلیران

تجلیل از پیشکسوتان موسیقی نظامی
حسین کیان - استاد موسیقی نظامی از فراجا
سرهنگ محمدرضا فاضلی - نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
دکتر مصطفی محدثی خراسانی (سراینده شعر شکوه سادگی)
سرگرد سعید نیازی (آهنگساز و تنظیم کننده) _ فرمانده هنرستان موسیقی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
رهبر موزیک برتر ۶ دوره جشنواره ملی ترنم فتح - سرهنگ فاضل علیشان فرمانده موزیک دانشگاه تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع) فراجا

نظر شما