شناسهٔ خبر: 67077565 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی فارس اعلام کرد:

پرونده صنایع دستی ۱۵ شهر و روستای فارس در نوبت ثبت ملی

زهرا عسگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان اینکه این استان بیشترین تعداد شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع‌دستی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: پرونده ۱۵ شهر و روستا در این استان در نوبت ثبت ملی رشته‌های صنایع دستی قرار دارند.

صاحب‌خبر -

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۱۹ خردادماه در حاشیه مراسم افتتاح بازارچه دائم صنایع دستی زندیه در شیراز گفت: امروز همزمان با آغاز بزرگداشت روز و هفته جهانی صنایع دستی بازارچه دائمی صنایع دستی زندیه در شیراز افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در این بازارچه هنرمندان صنایع دستی استان در رشته‌های آیینه‌کاری، جوک‌کاری، مینای مس و ساخت سازهای سنتی مشغول به کار شدند و به صورت کارگاهی به تولید محصولات خود می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به شعار امسال روز جهانی که «پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی» نامگذاری شده است، از عموم مردم به ویژه علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع دستی خواست برای آشنایی بیشتر با مقوله صنایع دستی از این بازارچه‌های تخصصی و خانه صنایع دستی بازدید داشته باشند و از نزدیک روند ساخت محصولات و تولیدات دستی هنرمندان را ببینند.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح ۱۲ خانه صنایع دستی در شهرستان‌های شیراز، فسا و لار نیز در هفته جاری اشاره کرد و گفت: هدف از راه‌اندازی این خانه‌ها و بازارچه‌ها توسعه، ترویج، فروش محصولات صنایع دستی و معرفی هنرمندان صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه استان فارس دارای ۲ شهر جهانی، شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و آباده شهر جهانی منبت است، گفت: در این استان فیروزآباد، شهرملی  دست‌بافت‌های داری و خشت شهر ملی حصیربافی و همچنین روستای کندازی روستای ملی رواربافی و تنگ چوگان روستای ملی رندبافی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با تاکید بر اینکه فارس رتبه نخست کشوری از نظر تعداد شهرها و روستاهای ملی و جهانی را داراست، به تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی این استان هم اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۶۰۰ هنرمند صنایع دستی استان فارس بیمه شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، امروز همزمان با آغاز بزرگداشت روز و هفته جهانی صنایع دستی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و تنی چند از مدیران کل حوزه معاونت صنایع دستی کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بازارچه دائم صنایع دستی زندیه در بلوار سیبویه شیراز افتتاح شد.

انتهای پیام

نظر شما