شناسهٔ خبر: 67086463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست تخصصی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی مطرح شد:

لزوم توجه به صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت بنیان/ افتتاح ۱۲ خانه صنایع دستی در شیراز

میثم محجوبی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در نشست روز جهانی صنایع دستی در شیراز، از لزوم توجه به عرصه صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت بنیان سخن گفت و مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس از افتتاح ۱۲ خانه صنایع دستی در شیراز خبر داد. 

صاحب‌خبر -

نشست تخصصی دبیران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی امروز، ۲۰ خردادماه با حضور معاون وزارت میراث فرهنگی در ساختمان قدیم شهرداری شیراز برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در این نشست با بیان اینکه شیراز، شهر گنبدهای فیروزه‌ای و خاستگاه بسیاری از هنرهاست، گفت: علت اینکه محل این نشست ساختمان قدیم شهرداری شیراز قرار دادیم این بود که این مکان یکی از بناهای میراثی و ارزشمند شهرمان است که تا یکسال پیش شهرداری در همین مکان مستقر بوده و حالا در حال تبدیل شدن به موزه‌ای است که صنایع دستی هنرمندان این دیار را نیز در خود جای خواهد داد. 

لزوم توجه به صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت بنیان/ افتتاح ۱۲ خانه صنایع دستی در شیراز

محمدعلی چوبینی افزود: سناریوها و سوژه‌های این موزه نهایی شده و قرار است در هفته شیراز ۱۴٠۴ افتتاح شود.

 وی ضمن اشاره به اهمیت تعامل با شهرهای خواهرخوانده در کشور که تاثیر زیادی در معرفی و رشد صنایع دستی خواهد داشت، به اهمیت بحث اقتصاد در احیای این موضوع پرداخت و  گفت: در شهرداری ضمن پرداختن به بحث آموزش به صورت عمومی و مخصوصا صنایع دستی که در طرحی به عنوان مدرسه هنر دنبال می‌شود، خودمان هم جزو مشتری‌های صنایع دستی تولید شده خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس نیز با بیان اینکه این استان با ۶ اثر جهانی یکی از پایگاه‌های تمدنی کشور محسوب می‌شود، گفت: در بافت تاریخی شیراز، متناسب با زیست بومی که وجود دارد، هنرمندان هم حضوری موثر دارند و شاهد تولیدات صنایع دستی درخشانی هستیم. 

محمد ثابت‌اقلیدی افزود: معماری‌های شیراز نشان دهنده هنرپرور بودن این شهر در طول تاریخ است و در حوزه تولیدات صنایع دستی هم یک شهر بسیار پرآوازه محسوب می‌شود. 

وی به تعاملات خوب اداره میراث فرهنگی با شهرداری اشاره کرد و گفت: این دو ارگان در رویدادهای مختلف یک کار واحد انجام می‌دهند که یکی از آنها افتتاح دوازده خانه صنایع دستی در شیراز است. 

ثابت‌اقلیدی همچنین از احیای یک میدان توپخانه یا نقاره خانه شیراز خبر داد و گفت: قرار است تعدادی حجره هم برای عرضه محصولات صنایع دستی در این مکان احداث شود. 

وی با بیان اینکه میزبانی از رویدادها به‌عنوان یک محرک برای معرفی و توسعه صنایع دستی در استان فارس دنبال می‌شود، گفت: طی تعاملی که با شهرداری داریم، قرار است تعدادی المان در شیراز اجرا شود و این موضوع در کنار بناهای تازه تاسیس، منجر به ایجاد تحول در زمینه احیای تاریخی و فرهنگی شهر خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی نیز با بیان اینکه ۲٠ خرداد بهانه‌ای برای توجه به صنایع دستی است، گفت: این روز پاسداشت هویتی است که با هم‌گراییِ فرابخشی اتفاق می‌افتد. 

لزوم توجه به صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت بنیان/ افتتاح ۱۲ خانه صنایع دستی در شیراز

مریم جلالی افزود: صنایع دستی ایران در جهان نمونه است و تلاش در دولت سیزدهم این بوده که لزوم توجه به صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت بنیان، در دستور کار دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف قرار بگیرد که در این راستا اقدامات زیادی برای همگرایی بین بخشی و فرابخشی صورت گرفته است. 

وی با اشاره به توجه همیشگی رئیس جمهور  شهید به توسعه صنایع دستی کشور، اظهار کرد: مصوبات خوبی از جمله بیمه هنرمندان و دستور صریح برای ایجاد کانون‌های عرضه صنایع دستی در مبادی ورودی شهرها، با تلاش و تاکید آیت‌الله رئیسی  انجام شد. 

جلالی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های صنایع دستی باید از بالقوه به بالفعل درآید، افزود: در  ایران ۱۶ روستا و شهر جهانی داریم و شیراز به عنوان کانون و شهرجهانی صنایع دستی، امروز میزبان ۱۶ دبیرخانه شهرها و روستاهای جهانی است تا هم‌گرایی و هم‌افزایی لازم اتفاق بیفتد. 

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در پایان گفت: نقش‌آفرینی جهانی، رسالتی است که به عهده داریم و شهرداران وظیفه دارند این مسئولیت را به نحو احسن به دوش بکشند و امیدواریم نتایج این نشست منجر به هویت بخشی به هنرمندان صنایع دستی کشور شود. 

به گزارش ایسنا، در این نشست دبیران صنایع دستی شهرهای مختلف کشور به ارائه اقدامات انجام شده در مناطق خود پرداخته و تجربیات خود را دیگران به اشتراک گذاشتند. 

لزوم توجه به صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت بنیان/ افتتاح ۱۲ خانه صنایع دستی در شیراز

انتهای پیام

نظر شما