شناسهٔ خبر: 67086388 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

بازارچه دائم صنایع‌دستی زندیه در شیراز افتتاح شد

بهپور کریمیان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه این استان بیشترین تعداد شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع‌دستی در سطح کشور را به خود اختصاص داده، گفت: پرونده ۱۵ شهر و روستا در این استان در نوبت ثبت ملی رشته‌های صنایع‌دستی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، محمد ثابت اقلیدی در مراسم افتتاح بازارچه دائم صنایع‌دستی زندیه در شیراز گفت: امروز هم‌زمان با آغاز بزرگداشت روز و هفته جهانی صنایع‌دستی بازارچه دائم صنایع‌دستی زندیه در شیراز افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در حال حاضر در این بازارچه هنرمندان صنایع‌دستی استان در رشته‌های آیینه‌کاری، جوک کاری، مینای مس و ساخت سازهای سنتی مشغول به کار هستند و به‌صورت کارگاهی به تولید محصولات خود می‌پردازند.

او  با اشاره به شعار امسال روز جهانی صنایع دستی که (پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی) نام‌گذاری شده است از عموم مردم به‌ویژه علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع‌دستی خواست برای آشنایی بیشتر با مقوله صنایع‌دستی از این بازارچه‌های تخصصی و خانه صنایع‌دستی بازدید کنند و از نزدیک با روند ساخت محصولات و تولیدات دستی هنرمندان آشنا شوند.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح ۱۲ خانه صنایع‌دستی در شهرستان‌های شیراز، فسا و لار نیز در هفته جاری اشاره و تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این خانه‌ها و بازارچه‌ها توسعه، ترویج، فروش محصولات صنایع‌دستی و معرفی هنرمندان صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد:  استان فارس دارای ۲ شهر جهانی؛ شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و آباده شهر جهانی منبت است.

او گفت: در این استان فیروزآباد  شهر ملی دست‌بافت‌های داری و خشت شهر ملی حصیربافی و همچنین روستای کندازی روستای ملی روار بافی و تنگ چوگان روستای ملی رندبافی است.

ثابت اقلیدی با تاکید بر اینکه فارس رتبه نخست کشوری از نظر تعداد شهرها و روستاهای ملی و جهانی را داراست، اظهار کرد: هم اکنون ۶۰۰ هنرمند صنایع دستی استان فارس بیمه شدند.

همزمان با آغاز بزرگداشت روز و هفته جهانی صنایع دستی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و تنی چند از مدیران کل حوزه معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بازارچه دائم صنایع دستی زندیه در بلوار سیبویه شیراز افتتاح شد.

انتهای پیام/

نظر شما