شناسهٔ خبر: 67062279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ناتو طرح کمک ۱۰۰ میلیارد یورویی به اوکراین را کنار می‌گذارد

مهر

بلومبرگ اعلام کرد که دبیرکل ناتو به علت اختلاف‌نظرها در بین اعضای این سازمان نظامی، در حال کنارگذاشتن طرح کمک نظامی ۱۰۰ میلیارد یورویی به کی‌یف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نشریه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دلیل اختلافات درونی در این ائتلاف نظامی، در حال کنارگذاشتن طرح اختصاص بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی برای کمک به اوکراین است.

در ۳۰ آوریل، استولتنبرگ یک پیشنهاد رسمی به اعضای ناتو برای جمع آوری ۱۰۰ میلیارد یورو طی پنج سال برای کمک نظامی به اوکراین در یک صندوق ویژه ارائه کرد.

اوایل همان ماه بلومبرگ گزارش داد که این وجوه می تواند به عنوان بخشی از توافقنامه هایی که رهبران کشورهای عضو قصد دارند در نشست واشنگتن در ۹ تا ۱۱ ژوئیه امضا کنند، به اوکراین منتقل شود.

اخیراً شورای اتحادیه اروپا ایجاد صندوق کمک به اوکراین (UAF) را تصویب کرد . به دنبال این تصمیم، شورای اتحادیه اروپا ۵میلیارد یورو (۵.۴ میلیارد دلار) برای اوکراین اختصاص داد.

این تصمیم در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گرفته شد. وزرای اروپا در نشست خود حمایت از اوکراین و اوضاع خاورمیانه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد این صندوق به اتحادیه اروپا این امکان را می دهد تا از نیازهای رو به گسترش نیروهای مسلح اوکراین حمایت بیشتری به عمل آورد. این کار از طریق تامین تجهیزات و ارائه آموزش های نظامی به این نیروها صورت می گیرد.

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا بیش از ۱۳۸ میلیارد یورو به اوکراین کمک کرده که ۲۸ میلیارد یورو آن حمایت نظامی بوده است.

تلویزیون فرانسه دیروز جمعه نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور وعده داد که پاریس جنگنده های میراژ ۲۰۰۰ را برای اوکراین ارسال خواهد کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، رئیس جمهور فرانسه در این خصوص اضافه کرد که پاریس در صدد است تا خلبانان اوکراینی را نیز را آموزش دهد. وی پس از دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌ جمهور اوکراین در کاخ الیزه افزود که فرانسه ۴ هزار و ۵۰۰ نظامی اوکراینی را آموزش می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماکرون در سخنان صبح جمعه خود مشخص نکرد که فرانسه چه تعداد میراژ، تا چه زمانی یا تحت چه شرایط مالی به اوکراین ارائه خواهد کرد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در ادامه افزود که به طور معمول بین ۵ تا ۶ ماه برای آموزش نظامیان اوکراینی زمان لازم است و بنابراین آموزش خلبانان تا پایان سال میلادی طول خواهد کشید. همکاری بین دو کشور آغاز شده و انتقال جنگنده های میراژ ۲۰۰۰ ساخت شرکت فرانسوی «داسو» به اوکراین انجام خواهد شد.

نظر شما