شناسهٔ خبر: 66978681 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۹۸ درصد حریق‌های جنگل عامل انسانی دارد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: بنابر آمار سال گذشته ۹۸ درصد عامل حریق‌ها انسانی بوده که ۹۴ درصد آن سهوی و ۴ درصد عمدی رخ داده است.

صاحب‌خبر -

علی ملکی آهنگران گفت: با توجه به فصل حریق‌ها و مطالعات ما از حریق‌های سال گذشته، ۹۸ درصد حریق‌ها عامل انسانی داشتند که ۹۴ درصد آن سهوی و ۴ درصد آن عمدی بوده است.

به گفته او، بنابر آمار  ۸۰ درصد از حریق‌ها سطحی و ۱۸ درصد در تنه و دو درصد در حد تاج درختان رخ داده است و از نظر مساحت سطح پوشش گیاهی ۵۷ درصد حریق‌ها  در مراتع، ۳۱ درصد جنگل‌های طبیعی و مابقی دست کاشت بوده است.

آهنگران با بیان اینگه ۷۶ درصد حریق‌ها در منطقه رویشی زاگرس و مابقی سایر مناطق بوده است، افزود: با افزایش بارندگی در فصل بهار، تراکم پوشش گیاهی در سطح کشور بویژه مناطق هیرکانی و زاگرس است که مناطق زاگرس سطح پوشش روبه خشکی است که همین امر منجر به آغاز حریق‌ها در این عرصه شده است. به عنوان نمونه ۲ روز گذشته در سه شهرستان گچساران، باشت و دهدشت استان استان کهگیلویه و بویر احمد حریق رخ داد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ادامه داد:با توجه به وقوع حریق در سه نقطه به‌صورت طبیعی باید نیروی انسانی و تجهیزات  بین مناطق درگیر تقسیم می‌شد تا حریق مدیریت شود.

بیش از ۴۶۰ هزار نفر همیار طبیعت برای اجرای رزمایش مقابله با حریق داریم

او با اشاره به نقش مردم در اطفای حریق افزود:  بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی به‌صورت ویژه در دستورکار است چراکه علی رغم  تلاش‌های صورت گرفته در منابع طبیعی، توانمندی ما برای مقابله با آتش‌سوزی بدون مشارکت مردم بسیار پایین خواهد بود، اما با کمک تشکل‌های مردمی توان ما افزایش زیادی می‌یابد، از این رو به کمک مردم نیاز داریم و در این راستا اقداماتی از قبل در دستور کار گذاشتیم که به فعال شدن ستاد‌های اطفای حریق و اجرای رزمایش‌های مقابله با حریق در سطح شهرستان‌ها کمک می‌کند.

آهنگران با بیان اینکه بیش از ۴۶۰ هزار نفر همیار طبیعت برای اجرای رزمایش‌های مقابله با حریق داریم، گفت: همیاران طبیعت در سه سطح مروج، محافظ و دانش‌آموز سطح بندی شده‌اند و آموزش‌هایی را هم به آنان و هم به تشکل‌های مردمی و ماموران خود برای اطفای حریق عرصه‌های طبیعی داده‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در سال‌های گذشته به استان‌ها برای اطفای حریق تجهیزاتی تخصیص داده شده است، به‌زودی ۲۴۰ دمنده و ۲۴۰ کوله پشتی مخصوص حریق به آنها واگذار می‌شود.  

به گفته او، امسال در صورت نیاز به بالگرد برای اطفای حریق از این وسیله بهره خواهیم برد و پایگاه‌های مختلفی در کشور به عنوان پایگاه‌های اطفای حریق در نظر گرفته شده است. همچنین تفاهم نامه‌ای با نیرو‌های مسلح جهت استفاده از بالگرد برای اطفای حریق داریم.

۶۶۵ نقطه بحرانی حریق در عرصه‌های جنگلی شناسایی شد

آهنگران  با بیان اینکه ۶۶۵ نقطه بحرانی حریق شناسایی و به استان‌ها ابلاغ شده است، افزود: براین اساس ۱۱ پهپاد فانتوم ۴ برای ارزیابی منطقه و شناسایی حریق و واگذاری ۱۱ سبد حمل هوایی آب به استان‌ها برای پیشگیری و مقابله با حریق در عرصه‌های جنگلی انجام شده است.

فرمانده یگان حفاظت ادامه داد: اجرای تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع باید توسط عوامل کشوری و لشکری در دستور کار قرار بگیرد. براساس این تبصره در موقع آتش سوزی در جنگل‌ها کلیه مامورین دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای مامورین جنگلبانی یا ژاندارمری یا بخشداری موظفند با کلیه وسایل دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در آتش نشانی کمک کنند. ماموران کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه مسامحه و قصور کنند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات می‌شوند.  

افراد از روشن کردن آتش در عرصه‌های جنگلی اجتناب کنند

آهنگران با بیانکه اکثر حریق‌ها عامل انسانی دارد، افزود: بنابر آمار‌های اعلامی مبنی بر آتش سوزی عرصه‌ها به افراد توصیه می‌شود که در مراتع و جنگل‌ها از روشن کردن آتش خودداری کنند  یا در صورت روشن کردن گودالی را ایجاد، دور آن را سنگچین و داخل گودال آتش را روشن کنند و قبل از ترک محل نسبت به خاموش کردن  آن اقدام و از خاموشی اطمینان حاصل کنند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی ادامه داد: افراد از رها کردن فیلتر سیگار، اجسام صیقلی مثل بطری‌های شیشه‌ای و فلزات که ممکن است نقش ذره‌بین را در روز‌های گرم سال ایفا  می‌کند، خودداری نمایند.

او ادامه داد: اگر افراد متوجه حریق در مراحل اولیه شدند، نسبت به اطفای آن بپردازند و در صورت گسترش حریق با تلفن‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ حتما تماس بگیرند تا ماموران منابع طبیعی در کم‌ترین زمان به اطفای حریق بپردازند. همچنین کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش در مزارع اجتناب کنند چراکه در صورت گسترش آن به عرصه‌های طبیعی، اطفا دشوار خواهد بود.

 آهنگران تاکید کرد:  با توجه به آنکه بیش از ۵۷ درصد آتش سوزی‌ها در سطح مراتع رخ می‌دهد و به جنگل‌ها سرایت می‌یابد، اکثر آتش سوزی‌های سطحی و پوشش گیاهی دچار حریق می‌کند. از این روضروری است مردم و مسئولان دست به دست هم بدهند تا کمک یکدیگر بر تهدید حریق در عرصه‌های طبیعی پیروز شویم.

خبرنگار: آزاده محبی

نظر شما