شناسهٔ خبر: 66968932 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سازمان منابع طبیعی: سطح پوشش گیاهی مناطق زاگرس رو به خشکی است

صاحب‌خبر -

شفقنا- فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: سطح پوشش گیاهی مناطق زاگرسی رو به خشکی است. طی روزهای اخیر در عرصه‌های طبیعی سه شهرستان گچساران، باشت و دهدشت استان استان کهگیلویه و بویر احمد حریق رخ داد.

به گزارش شفقنا از ایسنا سرهنگ علی ملکی آهنگران  امروز افزود: افزایش بارندگی در بهار سال جاری موجب افزایش پوشش گیاهی در کشور به‌ویژه در مناطق رویشی هیرکانی و زاگرسی شده است. سطح پوشش گیاهی مناطق زاگرسی رو به خشکی است و حریق‌ها در این عرصه آغاز شده است. به عنوان نمونه روز گذشته در سه شهرستان گچساران، باشت و دهدشت استان استان کهگیلویه و بویر احمد حریق رخ داد.

وی اضافه کرد: با توجه به وقوع حریق در سه نقطه به‌صورت طبیعی باید نیروی انسانی و تجهیزات باید بین مناطق درگیر تقسیم می‌شد. مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، فرمانده یگان حفاظت استان، جانشین فرمانده یگان حفاظت استان، مدیرکل مدیریت بحران استان و فرماندار هریک از شهرستان‌های درگیر حریق و … و حتی دادستان در محل‌های آتش‌سوزی حضور یافتند و به اطفای حریق از لحاظ فکری و اجرایی کمک کردند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به نقش مردم در اطفای حریق  برخی از مردم محلی نیز در اطفای حریق کمک کردند. نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای اطفای حریق هستیم. بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی به‌صورت ویژه در دستورکار ماست چون علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته در منابع طبیعی، توانمندی ما برای مقابله با آتش‌سوزی بدون مشارکت مردم بسیار پایین خواهد بود اما با کمک تشکل‌های مردمی توان ما افزایش زیادی می‌یابد.

وی درباره اقدامات انجام شده برای آمادگی به منظور اطفای حریق گفت: فعال شدن ستادهای پیشگیری و اطفای حریق، اجرای رزمایش‌های مقابله با حریق در استان‌ها و شهرستان‌ها و آموزش بیش از ۴۶۰ هزار همیار طبیعت از جمله اقدامات انجام شده است.

ملکی آهنگرانی اضافه کرد: همیاران طبیعت در سه سطح مروج، محافظ و دانش‌آموز سطح بندی شده‌اند و آموزش‌هایی را هم به آنان و هم به تشکل‌های مردمی و هم ماموران خود برای اطفای حریق عرصه‌های طبیعی داده‌ایم.

وی با اشاره به تجهیزات تامین شده برای اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی گفت: صرفنظر از تجهیزاتی که در سال‌های گذشته به استان‌ها برای اطفای حریق تخصیص داده شده است، به‌زودی ۲۴۰ دمنده و ۲۴۰ کوله پشتی مخصوص حریق به آن‌ها واگذار می‌شود. در سال جاری در صورت نیاز به  بالگرد برای اطفای حریق از این وسیله بهره خواهیم برد و پایگاه‌های مختلفی  در کشور به عنوان پایگاه‌های اطفای حریق  در نظر گرفته شده است و ۱۰ پایگاه فعال شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری شناسایی ۶۶۵ نقطه بحرانی و ابلاغ آن به استان‌ها و تخصیص ۱۱ پهپاد فانتوم ۴ برای ارزیابی منطقه و شناسایی حریق و واگذاری ۱۱ سبد حمل هوایی آب به استان‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده برای پیشگیری و مقابله با حریق عرصه‌های جنگلی برشمرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره آمار حریق در عرصه‌های طبیعی طی سال ۱۴۰۲ گفت:۹۸ درصد از حریق‌های رخ داده در عرصه‌های طبیعی طی سال گذشته عامل انسانی داشته و ۹۴ درصد از آن به صورت سهوی رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: ۸۰ درصد از حریق‌ها سطحی و ۱۸ درصد در تنه‌ و دو درصد در حد تاج درختان رخ داده علاوه بر آن ۵۷ درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع، ۳۱ درصد در جنگلهای طبیعی و بقیه در جنگل‌های دست‌کاشت به وقوع پیوسته است.

ملکی آهنگران ادامه داد: ۷۶ درصد حریق‌ها در منطقه رویشی زاگرسی و بقیه حریق‌ها در سایر مناطق رویشی رخ داده است.

وی با اشاره به بالگرد برای اطفای برخی از حریق‌های منابع طبیعی طی سال گذشته گفت: ما با توجه به تفاهمنامه‌ای که با نیروهای مسلح داریم، در سال گذشته از بالگرد برای اطفای حریق استفاده کردیم و بیش از ۱۲۰ سورتی پرواز برای این کار داشتیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه به بیان انتظارات خود پرداخت و اظهار کرد: انتظار داریم اجرای تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتغ توسط عوامل کشوری و لشکری در دستور کار قرار بگیرید و به کمک ما بیایند. بر اساس این تبصره در موقع آتش‌ سوزی در جنگل‌ها کلیه مأمورین دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای‌ مأمورین جنگلبانی یا ژاندارمری یا بخشداری موظفند با کلیه وسایل ممکنه دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در آتش نشانی کمک کنند. مأموران ‌کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه مسامحه و قصور کنند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات‌ می ‌شوند. در مورد مأمورین لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.

وی با اشاره به اقداماتی که مردم برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی می‌توانند انجام دهند، گفت: باتوجه به اینکه بیشتر حریق‌ها عامل انسانی دارد و به‌صورت سهوی رخ داده است، از آن‌ها خواهش می‌کنیم در مراتع و جنگل‌ها از روشن کردن آتش خودداری کنند و اگر این کار ضروری است، گودالی را ایجاد، دور آن را سنگچین و داخل گودال آتش را روشن کنند و قبل از ترک محل حتما آتش‌ را خاموش کنند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: مردم از رهاسازی فیلتر سیگار روشن در سطح منابع طبیعی خوددازی کنند. اجسام صیقلی مثل بطری‌های شیشه‌ای و فلزات که ممکن است نقش ذره‌بین را  در روزهای گرم سال ایفا کنند و موجب آتش‌سوزی شود را در طبیعت رها نکنند. اگر متوجه حریقی شدند که در مرحله اولیه است، بلافاصله شخصا به اطفای آن بپردازند. اگر حریق گسترش یافته است با تلفن‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ حتما تماس بگیرند تا ماموران منابع طبیعی در کم‌ترین زمان به اطفای حریق بپردازند علاوه بر آن مردم کاه و کلش مزارع خود را بدون هماهنگی با منابع طبیعی آتش نزنند چون ممکن است به عرصه‌های طبیعی گسترش یابد و اطفای آن دشوار شود.

ملکی آهنگران تاکید کرد: ضروری است مردم و مسوولان دست به دست هم بدهند تا ا کمک یکدیگر بر تهدید حریق در عرصه‌های طبیعی پیروز شویم.

نظر شما