شناسهٔ خبر: 67372701 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

چه عواملی منجر به ناباروری مردان می‌شود؟

متخصص جراحی کلیه و مجازی ادراری و ناباروری مردان گفت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی، تشعشعات ایکس یا فلزات سرب‌دار و قرار دادن لپ‌تاپ روی پا می‌تواند منجر به بروز ناباروری در مردان شود.

صاحب‌خبر -

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوامل بروز ناباروری در مردان اظهار کرد: ناباروری در مردان به‌دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به عفونت و التهاب، مشکلات هورمونی، تومورها و درمان آن‌ها، مشکلات ژنتیکی، سابقه جراحی و دلایل محیطی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه عفونت‌های جنسی و بیماری‌هایی همچون اچ‌آی‌وی نیز می‌تواند منجر به ناباروری در مردان شود، افزود: بر هم خوردن تعادل بعضی هورمون‌ها همچون تیروئید، هیپوتالاموس، آدرنال و هیپوفیز می‌تواند از دلایل دیگر ناباروری مردان باشد.

متخصص جراحی کلیه و مجازی ادراری و ناباروری مردان با اشاره به اینکه شیمی درمانی و انجام جراحی‌هایی که برای درمان تومورها انجام می‌شود می‌تواند از دیگر عوامل مؤثر در ناباروری مردان باشد، تصریح کرد: مشکلات ژنتیکی مهم‌ترین عامل مؤثر در ناباروری مردان است.

صالحی ادامه داد: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی، تشعشعات ایکس یا فلزات سرب‌دار، قرار دادن لپ‌تاپ روی پا نیز می‌تواند منجر به بروز ناباروری در مردان شود و سبک زندگی افراد تأثیر مؤثری بر توانایی باروری آن‌ها خواهد داشت.

وی گفت: استفاده از تنباکو، سیگار و مواد مخدر، چاقی و اضافه وزن، استرس و مصرف مشروبات الکلی می‌تواند منجر به بروز ناباروری شود و به‌منظور جلوگیری از ناباروری مردان، افراد باید توصیه‌هایی از جمله اجتناب از مصرف مواد مخدر، مصرف نکردن مشروبات الکلی، رعایت بهداشت شخصی، پرهیز از قرارگیری در معرض مواد سمی و اشعه‌ها را مد نظر قرار دهند.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با اشاره به اینکه افزایش سن افراد منجر به کاهش باروری آن‌ها خواهد شد، اضافه کرد: افراد مسن نه تنها در معرض خطر ناباروری قرار دارند، بلکه با احتمال بیشتری مشکلات ژنتیکی را به فرزندان خود منتقل می‌کنند و احتمال افزایش سقط جنین و خطر ابتلاء به بعضی نقص‌های هنگام تولد در فرزندان آن‌ها افزایش می‌یابد.

نظر شما