شناسهٔ خبر: 66981109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آتش سوزی از عوامل تهدید عرصه‌های طبیعی در آغاز فصل گرما + فیلم

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: یکی از عوامل تخریب و آسیب در عرصه‌های منابع طبیعی، آتش سوزی است که با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ غلامحسین کرمی گفت: برخورداری از افزون بر یک میلیون و ۱۸۰ هزار هکتار مراتع، ۳۲۰ هزار هکتار عرصه جنگل‌های طبیعی و دست کاشت، ۱۰۲ هزار هکتار عرصه بیابانی از آن جمله است.

وی افزود: همه آنها منابع بسیار ارزشمندی برای حفظ منابع آب و خاک و بهبود فضای محیط زیست، ایجاد یک فضای گردشگری برای مردم و مراتع به عنوان عرصه‌های چرای دام و بهره برداری مرتع داران به شمار می‌رود که نقش موثری در توسعه پایدار استان دارد.

کرمی با اشاره به اینکه این عرصه‌های منابع طبیعی از جهاتی مورد تهدید، تخریب و آسیب واقع می‌شوند افزود: یکی از عوامل این تخریب و آسیب در عرصه‌های منابع طبیعی، آتش سوزی است که گاه از طریق عوامل طبیعی، چون بالا رفتن دمای محیط و عوامل انسانی ودر مواردی به صورت عمدی و یا سهوی رخ می‌دهد.

وی اظهارداشت: در ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۳، باوجود بارندگی‌های خوبی که در استان داشتیم موجب شد تراکم پوشش گیاهی و وضعیت علوفه‌های یکساله و چندساله و گیاهان در مراتع به لحاظ تراکم افزایش یابد.

کرمی بیان کرد: با توجه به افزایش دمای محیط و همچنین با توجه به اینکه در ماه‌های آغازین سال دامداران از مراتع خارج شده و چرای دام قانونمند صورت نمی‌گیرد فضایی برای آتش سوزی در مراتع مهیا می‌کند که آتش سوزی اتفاق بیفتد.

وی از مردم و گردشگران، مرتع داران و جنگل نشینان که به دامان طبیعت می‌روند، درخواست کرد: از ایجاد شرایطی که موجب توسعه آتش سوزی شود خودداری کرده و مواد و اشیایی که به آتش سوزی دامن می‌زنند را جمع آوری کنند.

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد:در صورتی که آتشی در مراتع، عرصه‌های جنگلی، جنگل‌های دست کاشت و جنگل‌های حاشیه جاده‌های مواصلاتی رخ داد مردم اقدام به خاموش کردن آتش کرده و دراسرع وقت منابع طبیعی، پاسگاه‌های جنگل بانی وبه آتش نشانی‌های دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای خاموش کردن حریق اطلاع دهند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان نیز گفت: با گرم شدن هوا و شروع آتش سوزی هم معمولا در خرداد ماه در طبیعت اتفاق می‌افتد که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شرایط خوبی داشته ایم.

سرهنگ فیض الله رزمجو افزود: در همین زمینه رزمایش (مانور) در شهرستان تنگستان به صورت استانی داشتیم که یگان‌های امدادی و یگان‌های حفاظت استان نیز حضور داشتند و آموزش‌ها را فرا گرفتند.

وی از انجام اقدامات پیشگرانه از حریق، در همه مناطق بحرانی، مناطق کوهستانی، جنگل‌های دست کاشت خبرداد و اضافه کرد: در سالجاری ۵ مورد حریق داشتیم که مجموع وسعت آنها ۶۰ هکتار بود و بیشترین فراوانی در شهرستان دشتستان، شهرستان جم و دو مورد هم در شهرستان دیر بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان ادامه دارد: این آتش سوزی‌ها عمدی بوده و آتش سوزی‌های غیرعمد معمولا در اثر صاعقه، رها کردن شیشه یا مواد پلاستیگی آتش زا رخ می‌دهد و البته در صورت وقوع آتش سوزی به صورت عمدی با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

رزمجو توصیه کرد: تحت هیچ شرایطی در باد گرم آتش روشن نکنند و در صورت این اتفاق آن را سرد کنند و اجازه ندهند که به مناطق دیگر سرایت کند.

وی بیان کرد: کشاورزانی که زمین‌های کشاورزی آنها با اراضی ملی هم مرز است کاه و کُلش کشاورزی خود را آتش نزنند و و برای این کار، آنرا به فصل زمستان موکول کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گفت: دو سامانه ۱۳۹ در مرکز و ۱۵۰۴ در استان آماده دریافت تماس مردم در مورد گزارش آتش سوزی در طبیعت است.

<div id="video-display-embed-code_11178607"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4249966/11178607?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما