شناسهٔ خبر: 66963996 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عباس زارع مطرح کرد؛

رشد 3 برابری تحویل پروژه‌های مدارس تهران در سال ۱۴۰۲

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: در سال گذشته ۱۱۱ مدرسه با هزار و ۲۷۳ کلاس درس را تحویل دانش‌آموزان و ادارات آموزش و پرورش استان تهران دادیم و در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نزدیک به ۲۱۴ مدرسه تحویل دانش‌آموزان شد که سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد سه برابری داشتیم.

صاحب‌خبر -
عباس زارعبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری عباس زارع، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران امروز یکشنبه ۱۲ خردادماه در سالن جلسات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران برگزار شد.
 
زارع ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای خدمت در این نشست بیان کرد: در سال گذشته ۱۱۱ مدرسه با هزار و ۲۷۳ کلاس درس را تحویل دانش‌آموزان و ادارات آموزش و پرورش استان تهران دادیم و در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نزدیک به ۲۱۴ مدرسه تحویل دانش‌آموزان شد. سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد سه برابری داشتیم.
 
وی ادامه داد: طی این مدت شاهد کاهش مدارس‌ فرسوده بودیم و 500 مدرسه در سال ۱۴۰۲ استاندارد و بازسازی شدند. کوتاه شدن زمان اجرای پروژه‌ها از جمله دستاوردهای اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران بوده است که زمان تحویل پروژه‌ها به کمتر از دو سال رسیده است. عملیاتی شدن پروژه‌های مصوب سفر رییس‌جمهور از جمله دستاوردهای دیگر بود که در سال گذشته حدود ۹ مدرسه از ۲۲ مدرسه تحویل داده شد. 
 
جمع‌آوری گرمایش شعله مستقیم از مدارس
 
زارع افزود: صنعتی‌سازی از دیگر اقداماتی بود که در سال گذشته انجام پذیرفت و امسال در حال امضای قراردادهای جدید با وزارت دفاع هستیم تا مقاومت و کیفیت مدارس ارتقا یابد. حذف بخاری شعله مستقیم از جمله اقدامات دیگر است که می‌توان گفت هیچ مدرسه‌ای در استان تهران وجود ندارد که دارای گرمایش شعله مستقیم باشد. سال گذشته یک میلیون متر مربع اجرای آسفالت و ایزوگام مدارس را داشتیم و حدود ۲۱۵ مدرسه تعمیر شدند.
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اظهار کرد: سال گذشته طرح شهید عجمیان در مدارس استان تهران عملیاتی و تجهیزات ۲۷۹ مدرسه در این طرح بازسازی شد؛ همچنین استانداردسازی سیستم گرمایشی ۱۴۵ مدرسه انجام شد. در حال حاضر اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ۱۲۶ مدرسه در حال ساخت دارد که صد مدرسه در شهرستان‌ها و ۲۶ مدرسه در استان‌ تهران است و در تلاشیم تا مهر ماه هزار کلاس را تحویل آموزش و پرورش دهیم.
 
وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه ساخت و تجهیز مدارس، پروژه‌های غیر آموزشی هم انجام می‌شود ادامه داد: برای نمونه پروژه بزرگ مقیاس اردوگاه باهنر را در دست اقدام داریم که در تلاشیم امسال این پروژه را تحویل دهیم.
 
برگزاری جشنواره تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز
 
وی اضافه کرد: بیست‌وششمین جشنواره تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز ۲۱ خرداد برگزار خواهد شد تا از خیرین بزرگوار تکریم و خیرین جدید نیز جذب شوند. سال گذشته در جشنواره بیست‌‌وپنجم یک همت تعهدات خیرین بود که ۶۵ درصد آن تحقق پیدا کرد و تعهدات خیرین حقوقی با ۲۰۰ میلیارد تومان بود که با میزان صد درصدی تحقق یافت. از مدارسی که سال گذشته تحویل شد تقریبا ۵۵ درصد به صورت مشارکتی با خیرین بود ولی از نظر ریالی، سی درصد پروژه‌ها با آورده خیرین و هفتاد درصد نیز با بودجه دولتی انجام شد. بر موضوع مقاوم سازی متمرکز هستیم و از خیرینی که آورده‌های اندک دارند در این پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.
 
وی با اشاره به چالش‌های موجود بیان کرد: بیش از پنج هزار مدرسه دولتی با بیش از ۵۵ هزار کلاس درس و بیش از یک میلیون دانش‌آموز در استان تهران وجود دارد که ۱۳.۸ درصد این کلاس‌های موجود نیازمند تخریب و بازسازی است که بیشتر در شهر تهران است و بیش از ۱۳ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی است. 

۴.۷۴ متر مربع متوسط سرانه فضای آموزشی تهران
 
زارع تصریح کرد: با تحویل مدارس در سال ۱۴۰۲، سرانه فضای آموزشی استان تهران از ۳.۸ متر مربع به ۴.۷۴ متر مربع رسید و اکنون سرانه شهر تهران ۶.۱ مترمربع و شهرستان‌ها ۳.۳۸ مترمربع است. مناطق ۱۵،۱۷،۱۸ از سرانه متوسط استان تهران پایین‌تر است. در شهرستان‌های استان تهران ۶۹۵ مدرسه 15 کلاسه و در تمام استان‌ تهران ۸۲۹ مدرسه 15 کلاسه با اعتباری بیش از ۲۴ همت نیاز داریم.
 
وی ادامه داد: بیش از ۹ همت برای بحث مقاوم‌سازی و بیش از ۱۶ همت برای مشکل تخریب و بازسازی در استان تهران نیازمندیم و برای مجموع این موارد بودجه‌ای نزدیک به ۵۰ همت نیازمندیم تا مشکل تخریب، بازسازی و سرانه آموزشی حل شود. برنامه داریم سالانه 900 کلاس را تخریب و بازسازی و 800 کلاس را مقاوم سازی و هزار و ۲۰ کلاس درس احداث کنیم‌.
 
حل مشکل فضای آموزشی در برنامه هفتم و هشتم

زارع افزود: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران دستگاه اجرایی است؛ این مبالغ زمانی محقق می‌شود که اعتبارات استانی، ملی و خیرین تحقق پیدا کند و تورمی وجود نداشته باشد. پیش‌بینی شده در برنامه هفتم و هشتم مشکل فضای آموزشی استان تهران حل شود. فقدان اعتبار مکفی یکی از چالش‌هاست؛ اعتبار تعیین شده براساس شاخص‌های استانی است و براساس پایتخت بودن استان تهران نیست در صورتی که باید این استان به صورت ویژه دیده شود. آموزش و پرورش باید در نگهداری مدارس کوشا باشد. نیازمندیم که کارگروه‌های استانی تشکیل شود و از ظرفیت مولدسازی استفاده شود.
انتهای پیام

نظر شما