شناسهٔ خبر: 66960740 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل سازمان نوسازی مدارس استان تهران:

۱۲۶۳ کلاس درس در استان تهران تحویل آموزش و پرورش شد

تهران- ایرنا- مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: سال گذشته ۱۱۱ مدرسه در قالب هزار و ۲۶۳ کلاس درس ساخته شد و در اختیار ادارات کل شهرستان‌های استان تهران و شهر تهران قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، عباس زارع روز شنبه - ۱۲ خردادماه - در نشست خبری اظهار داشت: از مجموع این تعداد واحد آموزشی ساخته شده در سال گذشته، ۸۶ مدرسه مربوط به شهرستان‌های استان تهران و ۲۵ مدرسه نیز در شهر تهران بوده است.

وی با بیان اینکه از ۱۱۱ مدرسه تحویلی در سال گذشته، ۵۵ درصد با مشارکت خیران ساخته شده که ۳۰ درصد آن آورده خیران و مابقی سهم دولت بوده است، افزود: ۱۰ درصد این مدارس در بازه زمانی کمتر از ۶ ماه تحویل داده شده است.

مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه مدارس فرسوده کاهش داشته است، ادامه داد: همچنین در این مدت تخریب و بازسازی ۵۰۰ کلاس درس انجام شده است.

زارع با تاکید بر اینکه در برنامه‌های سال گذشته صنعتی سازی مدنظر قرار داشته و اکنون در حال انعقاد قرارداد با وزارت دفاع هستیم، افزود: قرار است روش نوینی برای ساخت مدرسه به کار گرفته شود.

وی یادآورشد: همچنین حذف بخاری شعله مستقیم در مدارس استان تهران انجام شده است و اگر در مدرسه‌ای بخاری گازی یا نفتی باشد، جزو مدارس استیجاری است.

مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اضافه کرد: قرار است امسال ۱۲۶ مدرسه در قالب ۱۴۳۳ کلاس درس ساخته شود که از این تعداد یکصد مدرسه در شهرستان‌های استان تهران و ۲۶ مدرسه در شهر تهران است.

زارع با اشاره به اینکه هزینه مقاوم سازی یک سوم هزینه ساخت است، تصریح کرد: تلاش داریم خیران با آورده کم را به سمت مقاوم سازی ببریم.

وی با بیان اینکه در استان تهران ۵ هزار و ۶۲۹ مدرسه دولتی و ۵۹ هزار و ۴۰۰ کلاس درس وجود دارد، گفت: ۱۳.۸ درصد کلاس‌های موجود که عمدتا در شهر تهران در مناطق ۱۰، ۱۱ ،۱۲، ۱۳، ۱۶ ،۱۹ ، ۶ ، ۸ و ۹ قرار دارند به تخریب و بازسازی نیاز دارند و این مدارس در شهرستان‌های تهران در شهریار، شهرری، دماوند و پاکدشت هستند.

مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اضافه کرد: قرار است امسال ۱۲۶ مدرسه در قالب ۱۴۳۳ کلاس درس ساخته شود که از این تعداد یکصد مدرسه در شهرستان‌های استان تهران و ۲۶ مدرسه در شهر تهران است.

مدیر کل سازمان نوسازی مدارس استان تهران یادآور شد: ۱۳ هزار و ۵۸۵ کلاس درس در استان تهران نیازمند مقاوم سازی هستند یعنی در مجموع ۲۲.۸ درصد کلاس‌های موجود نیازمند مقاوم سازی هستند.

زارع ادامه داد: سرانه فضای آموزشی در استان تهران ۴.۷۴ متر مربع است و در ۴ منطقه ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ سرانه از این مقدار هم پایین تر است، ۱۳۴ مدرسه ۱۵ کلاسه در شهر تهران و ۶۹۵ مدرسه ۱۵ کلاسه در شهرستان‌های استان تهران نیاز داریم و در مجموع به ۸۲۹ مدرسه ۱۵ کلاسه برای رسیدن به سرانه متوسط ۴.۷۴ متر مربع با اعتبار ۲۴ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی با بیان اینکه ۸ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی است، گفت: برای حل این مشکل به ۵۵۰ مدرسه ۱۵ کلاسه با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است تا مشکل مدارس در استان تهران حل شود.

مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران یادآورشد براساس برنامه هفتم توسعه باید سالیانه ۹۰۰ کلاس درس را تخریب و بازسازی و ۸۰۰ کلاس درس را مقاوم سازی کرده و  ۱۰۲۰ کلاس درس از محل اعتبارات استانی، ملی، خیران و مولد سازی بسازیم و پیش‌بینی می‌شود مشکل بازسازی مدارس در برنامه هفتم و هشتم حل شود.

زارع ادامه داد: در استان تهران مشکل تامین زمین برای ساخت مدرسه داریم و باید برای اختصاص زمین پیگیری لازم صورت گیرد همچنین اعتباراتی که برای استان تهران تأمین می‌شود براساس شاخص‌های استانی است در حالی که بحث مدارس متفاوت است و آموزش و پرورش هم باید در نگهداری مدارس تلاش کند.

وی درباره مولدسازی مدارس نیز توضیح داد: مدرسه شهید رجایی واقع در میدان ونک دو سال قبل ۴ همت ارزش گذاری شده بود و جزو اموال مولدسازی است که با فروش آن ۱۵۲ مدرسه را مقاوم سازی کرده و مدارس استاندارد تحویل می‌دهیم.

نظر شما