شناسهٔ خبر: 66925876 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اجرای مانور اطفای حریق در تمامی عرصه های منابع طبیعی استان سمنان

سرهنگ علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با حضور در رزمایش اطفای حریق در شهرستان سمنان گفت: با توجه به احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و از بین رفتن پوشش گیاهی در این عرصه ها ایجاد پایگاه های اطفاء حریق و تجهیز آنها در مناطق بحرانی امری ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان عنوان کرد : یازده (۱۱) مورد آتش‌سوزی در هفت هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان در سال ۱۴۰۲ مهار شد و این در حالی است که وسعت آتش‌سوزی در اراضی ملی این استان در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هکتار بود. طبق بررسی‌ها ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان به دلیل سهل‌انگاری عامل انسانی رخ می‌دهد و این داده‌ها گوش زدی برای تلاش بیشتر در آموزش ، آگاه‌سازی و اطلاع رسانی جامعه در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی است.
سرهنگ علیرضا ابوطالبی با اشاره به وجود سامانه های پیش بینی و هشدار سریع پیشگیری از حریق با استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی جهت مقابله با حریق های احتمالی گفت: با این اقدام اطلاعات مهمی برای هشدارهای زودهنگام آتش سوزی در دسترس قرار گرفته و از بروز بحران در سطح وسیع تر این عرصه ها جلوگیری خواهد شد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به با اجرای رزمایش اطفای حریق در تمام عرصه های جنگلی و نقاط بحرانی استان سمنان تصریح کرد: اجرای این رزمایش بزودی و در همه شهرستانها برگزار خواهد شد.
وی اظهار داشت: این مانور عملیاتی باهدف دسترسی سریع به تجهیزات و کارآمدی امکانات و ابزار اطفای حریق، افزایش توان نیروهای امدادی و عملیاتی برای مقابله با مخاطرات احتمالی در عرصه‌های طبیعی، ارزیابی عملکرد دستگاه های امدادی و مردمی در زمان حریق، شناسایی نقاط ضعف، قوت، بررسی کمبودها و کاستی‌ها ، ابزارآلات و نیروهای مورد نیاز، رفع عیوب و موانع اداری پیش از وقوع آتش سوزی به اجرا گذاشته شد.
جعفر مرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان دررزمایش اطفای حریق شهرستان سمنان نیز هدف از برگزاری این رزمایش را آمادگی هرچه بیشتر نیروهای عملیاتی و شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه ها و نیز آمادگی اعضای ستاد مدیریت بحران استان سمنان در مواقع ضروری عنوان کرد و گفت: شرایط اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع به گونه ای است که اگر در مراحل اولیه اطفای حریق نشود باعث سرایت آتش به جنگلها ومراتع دیگر و حتی مناطق مسکونی شده که این موضوع خسارت های زیاد و جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
مرادی حقیقی در ادامه با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال وقوع حریق از مردم و طبیعت دوستان شهرستانها خواست نسبت به پیشگیری از وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها حساسیت نشان داده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک بویژه حریق در این عرصه ها مراتب را به شماره رایگان ۱۳۹ و یا ۱۵۰۴یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

دکتر صدر نماینده فرماندار شهرستان سمنان نیز در این مراسم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر صیانت از منابع طبیعی و ارزش والای این منابع خدادادی گفت: در این راستا همه ما مسئولیم چراکه شهیدان زیادی با گذشتن از جان و مال و خانواده خود، دلسوزانه در راستای حفظ و صیانت از این ثروت خدادادی به شهادت رسیدند تا این عرصه ها از گزند نابودی در امان بماند.
وی افزود: با تدابیر بعمل آمده هماهنگی و همکاری بین مجموعه منابع طبیعی و همراهی مردم امیدواریم شاهد هیچ آتش سوزی در این عرصه ها نباشیم.
جناب آقای کرم الدین دیگرنماینده فرماندار شهرستان سمنان با حضور در این رزمایش با بیان اینکه اساسی ترین رسالت منابع طبیعی حفاظت از این عرصه هاست گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه منابع طبیعی در بین سایر ادارات استان داشتن صلاحیت حقوقی و قضایی ماموران یگان حفاظت این مجموعه است که بر اساس ماده ۵۴قانون حفاظت و بهره برداری ماموران منابع طبیعی در ردیف ضابط خاص دادگستری محسوب شده و هر گونه تخریب و تصرف در اراضی ملی و منابع طبیعی اتفاق بیفتد می‌توانند با نظر دادستان آن را متوقف و نسبت به تشکیل پرونده و معرفی فرد خاطی اقدام نمایند.
لازم به ذکر است این رزمایش با حضور دستگاه های اجرایی و امدادی ، همیاران طبیعت ، در مرتع آهوان شهرستان سمنان با هدف پیشگیری از وقوع حریق در اراضی جنگلی و مرتعی انجام گرفت.

۴۶

نظر شما