شناسهٔ خبر: 66932308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش سوزی های امسال به ۹۰ هکتار از عرصه های طبیعی کهگیلویه وبویراحمد خسارت زد

یاسوج - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت:آتش سوزی های ابتدای بهار امسال تاکنون به ۹۰ هکتار از عرصه های طبیعی استان خسارت زده است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ ابراهیم جانی نسب روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۶ فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع شهرستان های گرمسیری گچساران،بهمئی و باشت با تلاش نیروهای منابع طبیعی،جوامع محلی و تلاشگران ستاد بحران مهار شده است.

وی بیان کرد: آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آن به جنگل ها و مراتع از مهمترین دلایل آتش سوزی های امسال در عرصه های طبیعی استان بوده است.

جانی نسب با اشاره به اینکه براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغستان داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است تاکید کرد: در صورتی که در نتیجه‌ کوتاهی افراد حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از ۲ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد همچنین براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع هر فردی در جنگل به صورت عمدی آتش ‌سوزی ایجاد کند به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

جانی نسب تصریح کرد:در موقع آتش‌ سوزی در جنگل ها همه نیروهای دولتی شامل لشکری،کشوری و شهرداری ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای‌ مأموران جنگلبانی یا بخشداری موظفند با تمام ظرفیت به اطفای حرق کمک کنند.

وی ابراز کرد:مأموران ‌کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه کوتاهی کنند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات‌ می ‌شوند و در مورد مأمورین لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: به منظور برنامه ریزی و انجام عملیات اطفای حریق بهتر امسال۲۳ نقطه بحرانی مستعد آتش سوزی در استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه کوه های خامی، دیل ،نارک خاییز،پهن و نیر و همچنین مناطقی مانند پیچاب، لوداب و شلال دان از جمله مناطق بحرانی شناسایی شده در خصوص آتش سوزی هستند از جوامع محلی خواست حساسیت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

جانی نسب ابراز کرد: همچنین 40 نقطه نیمه بحرانی مستعد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان شناسایی شده است.

آتش سوزی های امسال به ۹۰ هکتار از عرصه های طبیعی کهگیلویه وبویراحمد خسارت زد

وی تشکیل تعداد ۴۲ تیم واکنش سریع با تجهیزات، اجرای عملیات آتش بر در۳۵۰ کیلومتر از مناطق بحرانی و نیمه بجرانی ،برگزاری مانورهای پیشگیری و اطفای حریق به‌منظور آمادگی و پاسخ به عملیات حریق،برپایی نشست با دهیاران و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌منظور استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی در پیشگیری، برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری و اطفای حریق برای جوامع محلی از مهمترین اقدام های دولت برای کاهش خسارت های آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان است.

وی ادامه داد:سازمان‌دهی نیروها،تعیین دقیق مختصات جغرافیایی تعداد ۱۵ مورد حوضچه‌های آبگیر طبیعی و مصنوعی برداشت آب جهت استفاده بالگردها در عملیات اطفای حریق،بررسی و سرویس تجهیزات موجود مانند خودروها، دستگاه های دمنده،فلاکس بک ها و ...) ،تقویت و افزایش گشت‌های مراقبتی به‌صورت شبانه‌روزی و تشدید نیروهای حفاظتی به ویژه در روزهای تعطیل در نقاط بحرانی و حساس از دیگر اقدام های منابع طبیعی برای کاهش خسارت های آتش سوزی ها در جنگل و مراتع استان است.

جانی نسب از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه های کهگیلویه وبویراحمد مراتب را به شماره های تماس رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش کنند.

استان کهگیلویه وبویراحمد به عنوان بخشی از طبیعت زاگرس دارای 880 هزار هکتار جنگل و 550 هزار هکتار مرتع است.

نظر شما