شناسهٔ خبر: 66915447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

۵ شهرستان نقاط بحرانی آتش‌سوزی در لرستان هستند

آزیتا یوسفیان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه تشکیل نیروهای واکنش سریع برای اطفای حریق احتمالی در عرصه‌های استان انجام شده است، گفت: خرم‌آباد، چگنی، پلدختر، رومشکان و کوهدشت، بیشترین نقاط بحرانی در موضوع آتش‌سوزی هستند.

صاحب‌خبر -

حسین میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به‌دلیل پوشش گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی و مراتع امسال با آغاز شروع فصل گرما امکان آتش‌سوزی وجود دارد. در این زمینه از مردم درخواست داریم، همکاری لازم را با منابع طبیعی استان داشته باشند، چنانچه حریقی رخ دهد، مهار آن سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بحث آگاه‌سازی مردم و جوامع محلی، نیاز است رسانه‌ها و رسانه ملی پای کار باشند، گفت: در بحث آموزش و مسائل ترویجی نیز با همکاری اداره کل امور روستایی استانداری لرستان برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که با محوریت فرمانداری‌ها و دهیاران این تصمیم‌ها و برنامه‌ها اجرایی شوند.

میرزایی ۹۹ درصد عوامل انسانی را مسبب بروز حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی لرستان ارزیابی کرد و با بیان اینکه تمرکز منابع طبیعی استان بر موضوع فرهنگ‌سازی است، بیان کرد: یکی از اقدامات منابع طبیعی استان سازماندهی گروه‌های مردمی و سمن‌ها بود که سال گذشته در راستای اطفای حریق به این اداره کمک کردند.

وی ادامه داد: با هدف اطفای حریق احتمالی در مناطق جنگلی و عرصه‌های مرتعی تجهیزات و امکاناتی (دمنده) که از قبل داشتیم، آماده کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه در بحث حفاظت از عرصه‌های منابع‌طبیعی و مرتعی با کمبود نیروی انسانی مواجهیم، اظهار کرد: با این اوصاف یکی از اقدام‌های موثر منابع طبیعی استان، تشکیل نیروهای واکنش سریع که از خود مردم و جوامع محلی در قالب ۱۰۰ نفر بوده است.

میرزایی با بیان اینکه ۱۵۰ نقطه بحرانی در استان وجود دارد که شامل همه شهرستان‌های استان بود، اما چند شهرستان مانند خرم‌آباد، چگنی، پلدختر، رومشکان و کوهدشت، بیشترین نقاط بحرانی در زمینه آتش‌سوزی هستند، گفت: رصد و پایش‌ها انجام‌ شده است تا در حداقل زمان ممکن حریق‌های احتمالی را بتوانیم مهار کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۱۷۴ فقره آتش‌سوزی در ۱۲۰۰ هکتار از جنگل و مراتع استان رخ داده است، اظهار کرد: در هر سری آتش‌سوزی میزان حریق در کمتر از هفت هکتار گزارش شده و به محض اینکه حریقی رخ داده با مشارکت مردمی و تلاش شبانه‌روی منابع طبیعی این امر مدیریت و کنترل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: در جلسه‌ مدیریت بحران استان که با حضور استاندار لرستان برگزار شد، گزارش مفصلی  از وضعیت منابع طبیعی استان داده شد و گفتیم در بحث آتش‌سوزی نیازمند امکانات و تجهیزات سایر دستگاه‌های اجرایی لرستان هستیم و باید همه پای کار باشند تا با همکاری و همدلی بتوانیم میزان خسارت‌های ناشی از حریق را به حداقل برسانیم.  

انتهای پیام

نظر شما