شناسهٔ خبر: 66693892 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

یک نویسنده مطرح کرد؛

درآمد پایین نویسندگان کیفیت کتاب‌هایشان را نزولی کرده است

خسرو باباخانی گفت:‌ برخی نویسندگان و منتقدان ادبی معتقدند آثار ادبی جدید از نظر کیفی به شدت افت کرده است و دلیل این امر را دوره‌های آموزشی ناموفق و عده‌ای دیگر مشکلات معیشتی نویسندگان می‌دانند که موجب شده نویسندگان نه به کیفیت، که به تعداد کتاب‌های چاپی اهمیت دهند.

صاحب‌خبر -

خسرو باباخانی، به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: برخی نویسندگان و منتقدان ادبی معتقدند آثار ادبی جدید از نظر کیفی به شدت افت کرده است و دلیل این امر را دوره‌های آموزشی ناموفق و عده‌ای دیگر مشکلات معیشتی نویسندگان می‌دانند که موجب شده نویسندگان نه به کیفیت، که به تعداد کتاب‌های چاپی اهمیت دهند. باتوجه به آثار ادبی موجود در نمایشگاه کتاب، به شدت سطح ادبیات ما نازل شده است و علت این امر دستمزد اندک نویسندگی و هزینه‌های بالای زندگی است. 

وی افزود: از انتشار هر کتاب تنها ۱۰‌درصد از قیمت پشت جلد به نویسنده می‌رسد. هر کتاب نیز ۵۰۰ جلد چاپ می‌شود. بیشترین دستمزد یک نویسنده حرفه‌ای برای کتابی عالی، ۱۵ میلیون تومان است. نگارش یک رمان متوسط حداقل دوسال زمان می‌برد. اگر متوسط دستمزد هر کتاب را برای نویسندگان معمولی ۱۰ میلیون تومان حساب کنیم، سالی ۵ میلیون تومان هر نویسنده درآمد دارد؛ به عبارتی ماهی ۳۰۰ هزارتومان!

باباخانی ادامه داد: هر کارگر روزمزد، روزانه ۳۰۰ هزارتومان دستمزد می‌گیرد و هر نویسنده ماهی ۳۰۰ هزارتومان. نویسنده برای نگارش یک کتاب زحمت بسیاری می‌کشد، اما عایدی اندکی دارد. 

او راهکار این مشکل را در موظف کردن کتابخانه‌های عمومی و نهادهای دولتی در خریداری کتاب‌های چاپی عنوان کرد و گفت: اگر تمامی کتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش و وزارت ارشاد موظف به خریداری کتاب‌های تازه چاپ شوند، تیراژ هر کتاب به یک میلیون نسخه نیز می‌رسد. در آن صورت نویسنده از انتشار هر کتاب ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارد نه ۱۰ میلیون تومان. 

باباخانی گفت: نویسنده‌ای را می‌شناسم که سالی ۱۵ رمان می‌نویسد؛ مشخص است که رمان با کیفیتی نمی‌نویسد. اما نویسنده هم هزینه زندگی دارد، کرایه‌خانه دارد و باید بتواند اینها را پوشش دهد. 

او در رابطه با راه‌های نگارش داستان خوب گفت: باید مطالعه کنید و شنونده باشید. در مترو، در ایستگاه اتوبوس و در مکان‌های عمومی به گویش و رفتار افراد باید دقت کنید. دوبرابر آنچه می‌گویید، گوش کنید. باید مشاهده‌گر باشید و متفاوت از افراد عادی بنگرید. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. 

نظر شما