شناسهٔ خبر: 67284488 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

درآمد ۱۰ میلیارد دلاری حج برای اهالی مکه

در مرکز خرید الصفا، در کنار مسجد الحرام در مکه، مغازه ها به صورت شبانه روزی باز هستند و زائران عطر، لباس، سجاده، خرما و سوغاتی‌هایی دیگر از این دست را می‌خرند.

صاحب‌خبر -

با ورود حجاج به مکه در آستانه آغاز مراسم حج در اواخر این هفته، تجارت در عربستان سعودی رونق دوچندان پیدا خواهد کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، اتاق بازرگانی مکه پیش‌بینی می‌کند که عربستان سعودی از حج امسال به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. هتل‌ها و رستوران‌های مکه به ویژه در اطراف مسجدالحرام در طول حج و عمره ماه رمضان تقریباً به طور کامل رزرو می‌شوند.

در مرکز خرید الصفا، در کنار مسجد الحرام در مکه، مغازه ها به صورت شبانه روزی باز هستند و زائران عطر، لباس، سجاده، خرما و سوغاتی‌هایی دیگر از این دست را می‌خرند.

 مقامات سعودی اعلام کردند که بیش از یک و نیم میلیون زائر خارجی تا روز سه‌شنبه وارد این کشور شده‌اند. صدها هزار شهروند سعودی نیز به این تعداد که تا آغاز مراسم افزایش چشمگیری خواهد داشت افزوده خواهند شد.

بندر قویری، یکی از مغازه‌داران، تجارت را «عالی» می‌خواند. او می‌گوید: «گردش تجاری عالی، زائران از مکه مقدس که یکی از پاک‌ترین نقاط زمین است برای تبرک سوغاتی می‌خرند. آن‌ها همه چیز در کشورهایشان دارند، اما تلاش می‌کنند تا از برکت سرزمین مقدس بهره‌مند شوند.»

زین علی ناصر از دیگر مغازه‌د اران مکه نیز فصل حج را برای کل سال کافی می‌داند و اضافه می‌کند:‌«این بسیار بسیار مهم است. موسم حج (از نظر مالی) بقیه سال را پوشش می‌دهد. موسم حج، الحمدلله، گردش تجاری مهمی دارد.»

جمال محمد که عطرفروش است تایید می‌کند: «شکر خدا، حج رونق دارد. قبل از آغاز مراسم حج هم حضور زائران خوب بود، به خصوص در دو سال گذشته که تعداد زیادی از آنها اینجا بودند. من هجده سال است در بازار اطراف مسجدالحرام کار می‌کنم و گردش تجاری امروز با گذشته تفاوت زیادی پیدا کرده است.»

طبق چشم انداز۲۰۳۰ که محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی برای کشورش تبین کرده، هدف جذب سالیانه بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ میلادی است. هدف این چشم انداز کاهش اتکا به نفت با تقویت بخش‌های گردشگری و خدمات است.

نظر شما