شناسهٔ خبر: 67284237 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

نفس تنگی مسافران در اتوبوس های بدون کولر

صاحب‌خبر -

گرمای هوا در میان انبوهی از مسافران در اتوبوس های بسیار شلوغ پایتخت نفس همه را بریده گویا نفس کشیدن در این مکان همانند بسیاری از فعالیت های روزانه به وقفه افتاده است.

نفس تنگی مسافران در اتوبوس های بدون کولر
تین نیوز

گرمای هوای پایتخت به خصوص در آخرین روزهای فصل بهار که گاهی به ۴۰ درجه در اوج گرما هم رسید همه را به نوعی کلافه کرده بویژه زمانی که انبوهی از مردم در اتوبوس حتی نفس های شان به هم نزدیک است، چاره چنین کاری استفاده از کولر و جلوگیری از گرمای بیش از حد هواست اما برخی رانندگان اتوبوس های شرکت واحد از این کار امتناع می ورزند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، گرمای هوا در میان انبوهی از مسافران در اتوبوس های بسیار شلوغ پایتخت نفس همه را بریده گویا نفس کشیدن در این مکان همانند بسیاری از فعالیت های روزانه به وقفه افتاده است، حاضران در این وسایل نقلیه با این نفس ها چنان گرمایی را نصیب همدیگر می کنند که بدترین شکل آن عصبانیت و خشم است.

زمانی که ما انسان ها گرمای هوا را احساس می کنیم ناخودآگاه به سطحی از خشم و عصبانیت می رسیم اما بدترین حالت آن زمان است که در یک محیط بسیار کوچک مانند اتوبوس، گاهی در سربالایی های خیابان ولیعصر در سخت ترین شرایط، مسافران چنان به هم چسیبده اند که مجبورند هم گرمای هوا و هم نفس همدیگر را تحمل کنند و شرایط بسیاری سختی را باید در چنین لحظاتی تحمل و تجربه کرد.

در چنین شرایطی که هوای گرم اَمان همه را بریده حتی برخی از رانندگان هنگام بیان این جمله که چرا کولر خاموش است با پاسخی همراه با اوج عصبانیت، مسافر را از بیان دوباره این حرف منصرف می کنند، ناگفته نماند که در بسیاری از خیابان های پایتخت رانندگان تمایلی برای استفاده از کولر ندارند اما گاهی برخی رانندگان که برای خود و دیگران ارزش قایل هستند در ساعات اوج گرما کولرها را روشن می کنند.

نفس تنگی مسافران در اتوبوس های بدون کولر 1

 

تردد سه هزار دستگاه اتوبوس در پایتخت

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اشاره به اینکه اکنون سه هزار و ۷۱ دستگاه اتوبوس فعال وظیفه جابجایی مسافران در پایتخت را بر عهده دارند، گفت: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۳.۶ سال است.

مهدی علیزاده پیش تر اظهار کرد: در مجموع پنج هزار و ۳۱۹ هزار دستگاه ناوگان فعال و غیرفعال اتوبوسرانی در تهران است که سه هزار و ۱۰۹ دستگاه مربوط به ناوگان بخش خصوصی و ۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه نیز به ناوگان بخش عمومی تعلق دارد از این تعداد بیش از ۲ هزار دستگاه بدلایل فنی و عدم نوسازی در حوزه حمل و نقل مسافری مورد استفاده قرار نمی گیرند.

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش تر درباره استفاده از کولر در اتوبوس ها گفته است: همه اتوبوس ها بررسی و اگر کولر آنها خراب باشد تعمیر می شود ولی با این وجود اتوبوس هایی که با کولر خریداری شده به خصوص دوکابین ها، تاکید بر استفاده از کولر برای مسافران است.

رانندگان و مسافران همه کلافه

ناگفته نماند که برخی رانندگان استفاده نکردن از کولر را برای خود بسیار طاقت فرساتر می دانند زیرا آنها مجبور به رانندگی از ۱۰ تا ۱۲ ساعت در طول روز هستند اما مسافران فقط چندین دقیقه در اتوبوس حضور دارند، این وضعیت خاموش بودن کولر در کوتاه ترین زمان ممکن بخاطر تعداد زیاد مسافران برای هیچ یک از این گروه ها قابل تحمل نیست در همین راستا باید رانندگان را در صورت خرابی کولر ملزم به تعمیر آن کرد.

حجم زیادی از مسافران که در یک اتوبوس در خطوط شلوغ پایتخت از میدان آزادی تا تهرانپارس و خط میدان راه آهن تا پارک وی حضور دارند بطور یقین مشکلات جدی برای همدیگر ایجاد خواهند کرد اما بهترین راهکار این است که حداقل رانندگان اتوبوس بتوانند با تعیر کولر خودروی خود مشکلات را به کمترین حد ممکن برسانند.

با توجه به اینکه برخی از افراد مسیرهای طولانی از جنوب به شمال یا برعکس برای رسیدن به محل کار یا منزل را با این وسایل نقلیه عمومی طی می کنند بنابراین نیاز به استفاده از فضای مطلوب همراه با کولر در داخل اتوبوس های سطح پایتخت دارند زیرا در بیشتر اوقات جایی برای نشستن ندارند و طولانی مدت سرپا ماندن و تحمل هوای نامطبوع برای مسافران غیرقابل تحمل است.

نفس تنگی مسافران در اتوبوس های بدون کولر 2

 

تاکسی و اتوبوس های پایتخت ملزم به استفاده از کولر هستند

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران استفاده از کولر در ناوگان حمل و نقل عمومی را الزامی دانست و به شهروندان توصیه کرد در صورت مشاهده تخلف به سامانه ۱۳۷ شکایت کنند.

سیدجعفر تشکری هاشمی گفت: با توجه به افزایش دمای هوا و پیش بینی گرما برای تهران استفاده از کولر در ناوگان حمل و نقل عمومی یک امر طبیعی است و رانندگان موظف هستند تا سیستم های سرمایشی را در مترو، اتوبوس و برخی از تاکسی ها برای مسافران روشن کنند.

وی با اشاره به گرمای هوای تهران و لزوم استفاده از سیستم های سرمایشی در ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: به دلیل فرسوده بودن عمده تاکسی ها چندان امیدوار نیستیم که آنها بتوانند از کولر استفاده کنند البته آن دسته از تاکسی هایی که فرسوده نیستند هم به دلیل آنکه عمدتا از جمله خودروهای ضعیف داخلی هستند شاید قابلیت استفاده از کولر در فصل تابستان را نداشته باشند.

تشکری هاشمی ادامه داد: خودروهای دوگانه سوز که از گاز استفاده می کنند هم به طور معمول با مشکلات فنی در خصوص استفاده از کولر مواجه هستند اما از همه رانندگان می خواهیم در فصل گرما حتما با مسافران همکاری داشته و تا جایی که می توانند کولر خودروی خود را روشن کنند.

 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره فعالیت کولر اتوبوس و مترو تاکید کرد: در حوزه اتوبوسرانی و مترو داستان متفاوت است و رانندگان موظف هستند تا سیستم های سرمایشی را روشن کنند.

به گفته وی، شورای شهر بودجه مناسبی را برای تعمیر و نگهداری اعم از شرکت بهره برداری مترو و شرکت واحد اتوبوسرانی در اختیار شهرداری قرار داده است، بنابراین رانندگان و شرکت واحد اتوبوسرانی باید تاکنون همه نقص های سیستم های سرمایشی خود را رفع می کردند و اگر نقصی هم باقی مانده باشد باید در کوتاه ترین زمان ممکن به فوریت رفع شود تا دیگر بهانه ای برای روشن نکردن کولر وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: اگر اتوبوس های شرکت واحد یا اتوبوس های شرکت خصوصی و همین طور قطارهای مترو در زمان گرمای هوا سیستم سرمایشی خود را روشن نکنند، شهروندان باید این موضوع را به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند تا پیگیری شود.

تشکری هاشمی تاکید کرد: شورای شهر این گزارش ها را دریافت می کند و به شکایت شهروندان در این حوزه رسیدگی خواهد کرد تا شاهد مشکلاتی در بخش مربوط به استفاده از کولر در وسایل نقلیه عمومی پایتخت در تابستان نباشیم.

اتوبوس شهری

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت

تردد روزانه سه میلیون اتوبوس در پایتخت با حجم بالای جابجایی مسافران این موضوع را می طلبد که مسوولان و متولیان امر به موضوعات مهمی همچون وجود اتوبوس ها با تجهیزات کامل در سطح شهر توجه داشته باشند تا مسافران و رانندگان به واسطه نبود امکانات کلافه نشوند.

اگر چه بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس در سطح شهر تهران تردد دارد اما حدود ۲ هزار اتوبوس فرسوده هم در پایتخت داریم که لازمه رفع مشکلات این حوزه، توسعه، نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است همانگونه که مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران گفت: امید داریم در سال جاری و تا سال ۱۴۰۴، پنج هزار دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شود.

مهدی علیزاده افزود: سال گذشته قرارداد تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با تولید کنندگان داخلی منعقد شد که ۲ هزار مورد بر اساس استاندارد و معیارهای روز دنیاست و ۵۰۰ مورد آن هم برقی است که تا پایان سال تحویل شرکت واحد داده می شود.

وی اظهار کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز توسط شرکت چینی ساخته می شود تا در مجموع تعداد اتوبوس های جدید تهران به پنج هزار دستگاه تا سال ۱۴۰۴ برسد، برای رفاه عمومی شهروندان تهرانی و سرویس دهی مناسب باید هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشیم لذا با اضافه شدن اتوبوس های نو، اتوبوس های فرسوده از خطوط خارج می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

برچسب‌ها:

نظر شما