شناسهٔ خبر: 60639942 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه تهران:

شبکه همگرایی نخبگانی جهان اسلام تشکیل شود

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران از آمادگی این دانشگاه برای ایجاد شبکه همگرایی نخبگانی جهان اسلام خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، سیدمحمد مقیمی روز شنبه ۲۰ خرداد در دومین کنفرانس بین‌المللی «همزیستی مسالمت آمیز» در دانشگاه تهران گفت: ما آمادگی داریم شبکه همگرایی نخبگانی جهان اسلام را ایجاد کنیم تا بدون وابستگی به دولت ها در بستر فضای مجازی و حقیقی در قالب موسسات مردم نهاد فعالیت کند.

وی با اشاره به ویژگی های امت واحد اسلامی خواستار آسیب شناسی در این زمینه شد و گفت: عوامل بیرونی مانند دشمنان اسلام قرن ها با این دین مشکل داشتند و هجوم تمدن ها و جنگ هایی که از بیرون جهان اسلام تحمیل شد از دیگر عوامل خارجی است ولی بی لیاقتی حاکمان در کشورهای اسلامی و جهل توده مردم از عوامل داخلی است که نقش آن کمتر از عوامل بیرونی نیست.

مقیمی ادامه داد: افراد و گروه های مختلفی برای این همگرایی سالها تلاش کردند و امروز خبرهای خوبی برای این همگرایی شنیده می شود ولی نخبگان دقت کنند که به عقل گرایی بپردازند و به عنوان کنش‌گران ویژه وظیفه خود را انجام دهند.

وی افزود: تشتت و تفرقه ای که در جهان اسلام ایجاد شده در حالی است که مسلمانان ۵۰۰ سال تمدن درخشانی داشتند. این همایش به دنبال همگرایی برای همزیستی مسالمت آمیز در جهان اسلام است و دانشگاه تهران آمادگی دارد تا به این هدف مقدس کمک کند.

وحدت ملت های مسلمان و فلسفه وجودی انقلاب

مقیمی افزود: فلسفه وجودی انقلاب اسلامی دستیابی به وحدت ملت های مسلمان است که آن را در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دنبال می کند.

وی افزود: عوامل داخلی و خارجی تلاش کردند که پیام انقلاب اسلامی به خوبی در جهان شنیده نشود. من مقاله ای درباره مدیریت تعارض در این زمینه نوشتم. در همین دانشگاه سطوحی از تعارض داریم ولی باید مواظب باشیم این تعارض به اختلاف و تفرقه منجر نشود.

وی از هدف و دشمن مشترک و همچنین وحدت کلمه به عنوان راه های از بین بردن اختلاف یاد کرد و گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که نخبگان وظیفه دارند از تشتتی که در جامعه اسلامی وجود دارد، جلوگیری کنند.

رییس دانشگاه تهران با استناد به آیات وحدت بخش مانند آیه آخر سوره فتح گفت: همگرایی یک گام برای رسیدن به وحدت است ولی برای رسیدن به این هدف راه های بسیاری داریم.

وی با اشاره به ویژگی های امت واحد اسلامی خواستار آسیب شناسی در این زمینه شد و گفت: عوامل بیرونی مانند دشمنان اسلام قرن ها مشکل داشتند و هجوم تمدن ها و جنگ هایی که از بیرون جهان اسلام تحمیل شد ولی بی لیاقتی حاکمان در کشورهای اسلامی و جهل توده مردم از عوامل داخلی است که نقش آن کمتر از عوامل بیرونی نیست.

مقیمی ادامه داد: افراد و گروه های مختلفی برای این همگرایی سالها تلاش کردند و امروز خبرهای خوبی برای این همگرایی شنیده می شود ولی نخبگان دقت کنند که به عقل گرایی بپردازند و به عنوان کنش‌گران ویژه وظیفه خود را انجام دهند.

رییس دانشگاه تهران گفت: دانشکده الهیات از دانشکده های فعال در حوزه بین المللی است و امروز شاهد حضور اندیشمندانی از جهان اسلام هستیم.

قبل از سخنرانی رئیس دانشگاه تهران، مصطفی ذوالفقارطلب رئیس کنفرانس و محمود واعظی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گزارشی از روند شکل گیری این کنفرانس و فعالیت های صورت گرفته ارائه دادند.

پیام هدایت بخش همه مسلمانان چیست؟ 

سلمان حسینی ندوی رئیس دانشکده لکنهوی هند با اشاره به نقاط اشتراک مانند توحید و نبوت در میان مسلمانان و سایر ادیان اظهار داشت: همه ما بر وحدانیت خدا اشتراک داریم و خداوند انبیا را برای هدایت بشر فرستاد و توحید، پیام هدایت بخش همه مسلمانان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به حدیث منزلت افزود: پیامبر اعظم (ص) جایگاه حضرت علی (ع) را در نزد خود همچون حضرت هارون برای حضرت موسی ذکر کرده و فرمود هر کس من مولای او بوده ام، اینک علی(ع) مولای اوست.  

وی افزود: امت اسلامی باید به اصول اولیه خود از جمله قرآن و اهل بیت و سیره رسول اکرم(ص) بازگردد و با همبستگی در برابر دشمنان بایستد و برای آزادی قدس و مسجد الاقصی تلاش کند و درگیری های بین خود را کنار بگذارد تا به اهداف پیش بینی شده امت اسلامی دست یاید.

حسینی ندوی با اشاره به توافق بین ایران و عربستان گفت: این توافق نوید بخش اقتدار جهان اسلام است و امیدوارم قدرت جهان اسلام با این تواقق بیش از گذشته شود.

سخنران بعدی این مراسم آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری بود و سپس رضوان درویش شاعر سوری که در ماه مبارک رمضان با حضور در برنامه محفل به یک چهره شناخته شده، تبدیل شده به ابتهال خوانی با موضوع اسلام دین سلام پرداخت. همچنین یوسف نارویی از خراسان اشعاری را در مدح پیامبر اکرم (ص) به زبان های مختلف قرائت کرد.

ایران یک قاره است نه یک کشور

بلال سعید شعبان رئیس جمعیت التوحید لبنان گفت: وحدت از ضروریات انکارناپذیر است و باید در همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی تحقق یابد.

وی از ایران نه به عنوان یک کشور که به عنوان یک قاره و جامعه ای بزرگ یاد کرد که مجموعه ای از اقوام و فرهنگ ها را تشکیل می دهد و سایر کشورها می توانند این کشور را الگوی خود قرار دهند.

شعبان اضافه کرد: دشمن به دنبال آن است که کشورهای اسلامی و همچنین مذاهب اسلامی را از هم بترساند و لذا مساله ای به عنوان تفکیک پیامبران و صحابه نقشه دشمن است و دشمن از وحدت مسلمانان می ترسد.

مساله فلسطین با حرف حل نمی شود

صلاح ابوالحاج رییس اتحادیه علمای حنفی با ارائه یک بحث علمی درباره اصول صدور فتوا در فقه حنفی به موضوع فلسطین اشاره کرد و خود را یک مسلمانی دانست که اصالتا فلسطینی است.

وی افزود: امروز در دنیا همه آوازه حمایت از فلسطین سر داده اند اما امروز روز عمل است و با حرف و سخن مشکلی حل نمی شود.

حمایت ایران از فلسطین به عنوان محور وحدت بی نظیر است

سالم عبدالجلیل رئیس سابق شئون دینی تونس گفت: دین، پیوسته ما را به وحدت و برادری تشویق می کند و رهبران سیاسی کشورهای اسلامی باید بیش از پیش با هم متحد شوند. چون ما فقط از طریق وحدت می توانیم قوی شویم.

وی از مساله فلسطین به عنوان موضوعی یاد کرد که که جهان اسلام بر آن تاکید دارد و می تواند موضوع همگرایی باشد.

این اندیشمند مذهبی افزود: امروز موضع ایران در حمایت از وحدت و فلسطین به عنوان محور وحدت بی نظیر است.

سالم عبدالجلیل از اسلام به عنوان دین توحید یا کرد که مقصد نهایی آن وحدانیت الهی است و افزود: تفرقه بین امت در قرآن و اسلام مردود است،  اما متاسفانه گاهی شاهد این تفرقه در بین مسلمانان هستیم که تاثیر منفی بر تحقق تمدن اسلامی دارد.

رئیس سابق دانشگاه زیتونه تونس افزود: آنچه بین ایران و عربستان شاهد بودیم که اگر به وحدت روی آوریم دشمن نمی تواند به مقابله با ما برخیزد. تفرقه بین مسلمانان تاثیر منفی بر تحقق تمدن نوین اسلامی دارد

عبدالجلیل گفت:امروز ما نشانه های مثبتی از تقریب را در جهان اسلام شاهد هستیم، همانند آنچه بین ایران و عربستان شاهد بودیم که اگر به وحدت روی آوریم دشمن نمی تواند به مقابله با ما برخیزد.

چه چیزی قدرت مسلمانان را افزایش می دهد؟

احمد قشلان استاد فقه دانشگاه بلاد شام گفت: فرهنگ وحدت، قدرت ما را در همه زمینه ها افزایش می دهد و باعث ایجاد احترام‌ متقابل می شود. از طرف دیگر مقابله با ظلم و دشمنی و آزادی سرزمینی همانند آنچه در فلسطین شاهد آن هستیم، جزئی از حیات امت است.

نارویی از رهبران دینی کشورهای مسلمان میخواهیم که یک برنامه راهبردی و کامل را برای تحقق وحدت به کار گیرند و فقط به شعار اکتفا نکنند؛ ایجاد تقریب بین مذاهب مسئله بسیار مهمی است و باید همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار گیرند.

ژاله حیدری مقدم مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به توان نقش‌آفرینی زنان آگاه و مسلمان در مدیریت جامعه اسلامی گفت: نگرش روادارانه مبتنی بر همزیستی مسالمت‌آمیز نگاهی فراجنسیت، فراجناحی و فرانژادی است و مادامی که از این زاویه به مقوله همزیستی مسالمت‌آمیز نگریسته شود زنان از مهمترین بازوهای همگرایی جهان اسلام با رویکرد همزیستی مسالمت‌آمیز می‌باشند. این زنان هستند که می‌توانند عامل ترویج این رویکرد فکری و عملی باشند.

وی با استناد به اصل کرامت انسانی و توجه ویژه به جایگاه زن در اندیشه اسلامی، زنان را تمدن‌ساز دانست، چرا که جریان‌ساز هستند و توان هدایت و رهبری جامعه را دارا می باشند. زن با تربیت و آموزش و اثرپذیری دینی توان اثرگذاری در قالب نقش‌آفرینی و پذیرش مسئولیت را برای تشکیل تمدن اسلامی دارا است.

حیدری مقدم با اشاره به آیات پایانی سوره تحریم که درباره زنان حضرت نوح و لوط به عنوان عامل گمراهی و همچنین مریم و آسیه به عنوان عامل ترییت امت گفت: این آیات تایید کننده توان نقش آفرینی زن آگاه و توانمند مسلمان در مدیریت جامعه اسلامی و پاسداشت فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای اصیل و بلند اسلام حقیقی است؛ همان زنانی که در عصر پیامبر از مجاهدان و حامیان اسلام بودند و همان زنانی که در عصر صحابه مکرم از مفتیان و مجتهدان بودند و همان زنان توانمند فقیهی که در عین حال مادران همسران و دختران مبارزان و شهیدانی همچون شهدا و مبارزان فلسطین، قلب امت اسلام هستند.

این استاد دانشگاه با ارائه پیشنهادهایی گفت: طراحی و تدوین روشی آموزشی با هدف تربیت و ساخت زنان مجتهد و فقیه، چیزی است که در امت اسلام نسبت به آن خلا داریم. مهمترین مرحله بعد از ساخت و تربیت زنان مجتهد جانمایی درست آنها و سازماندهی آنها در جایگاه‌هایی است که قابلیت کاربردی کردن و به خدمت گرفتن این توانمندی را در زنان دارا باشد.

وی از امید به عنوان سومین پیشنهاد یاد کرد و اظهار امیدواری کرد تا این همایش بتواند نگرش‌ها را نسبت به توانمندی زنان در جامعه اسلامی اصلاح کند و آغازگر برگزاری سلسله مجامع فقهی با رویکرد زنان و حمایت از آنان در راستای پروش زنان دارای اندیشه و رای باشد. 

همایش هایی برای نشان دادن چهره واقعی اسلام

ماموستا عبدالرحمن محمدپور مدرس مدارس علوم دینی با اشاره به جایگاه انسان در دین اسلام گفت: اگر اندیشمندان، دانشگاهیان و هنرمندان در راستای نشان دادن چهره درست دین اسلام تلاش نکنند، برخی خود را نماینده دین اسلام معرفی کرده و دین اسلام را هم محدود به مساجد، حسینیه‌ها و هیات‌ها خواهند کرد.

وی برگزاری چنین همایش هایی را برای نشان دادن چهره واقعی اسلام ضروری دانست و گفت: تفسیر ناصحیح از دین، مصیبت‌های بسیاری را به بار می‌آورد و به همین دلیل باید به سمت آگاهی‌سازی درست از دین و مقاصد آن برویم.

قسمت دوم این همایش با برگزاری برنامه های علمی تا ساعت ۱۸ ادامه دارد و مراسم اختتامیه نیز تا قبل از نماز به پایان می رسد. قرار است حجت الاسلام عبدالکریم بی آزار شیرازی عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام حسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم و ناصرقلی سارلی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در اختتامیه سخنرانی کنند و قبل از قرائت بیانیه، از مقاله های برتر تجلیل شود.

دومین همایش بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز با حضور برخی از شخصیت های عملی و فرهنگی داخل و خارج کشور به بررسی مسائلی همچون کاربرد قواعد مقاصد شریعت در اجتهادات فقهی، جلوه های اندیشه های اعتدالی مبتنی بر مقاصد شریعت، مقاصد شریعت و آینده وحدت جهان اسلام، هم افزایی جریانات و احزاب اسلامی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی در پرتو مقاصد شریعت، نقش زنان مسلمان در همگرایی جهان اسلام با رویکرد افق تمدنی آینده و رسانه و آینده وحدت اسلامی، فرصت ها و چالش ها پرداختند

نخستین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز با محوریت ظرفیت های راهبردی آموزه های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز در سال ۹۸ برگزار شد.

نظر شما