شناسهٔ خبر: 60642309 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز به کار دومین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز

دومین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز، با عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مؤسسه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی در دانشگاه تهران، دومین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز را برگزار می‌کنند.

دکتر مصطفی ذوالفقار طلب رئیس کنفرانس در ابتدای این کنفرانس ضمن خوش آمد گویی به میهمانان، به چالش‌های امت اسلامی اشاره کرده و بر ضرورت وحدت مسلمانان در نیل به تمدن نوین اسلامی تاکید کرد. 

وی در ادامه گزارشی از نتایج نخستین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز ارائه کرد و برای کنفرانس حاضر آرزوی موفقیت کرد.

* باید تلاش کنیم جهان اسلام را به اوج تمدنی گذشته خود برگردانیم
همچنین رئیس دانشگاه تهران در همایش همزیستی مسالمت آمیز اظهار کرد: مهمترین مصلحت امروز مسلمانان این است که همگرایی داشته باشند و باید بتوانیم با کمک علمای اسلام به راهکار‌های عملی در این زمینه دست یابیم. 

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران گفت: باید تلاش کنیم جهان اسلام را به اوج تمدنی گذشته خود برگردانیم.

وی با اشاره به تفرقه موجود میان مسلمانان افزود: هدف اصلی انقلاب اسلامی دست یابی به وحدت مسلمانان است و این وحدت را از مسیر‌های مختلف دنبال می‌کند. وظیفه نخبگان است که پیام انقلاب را به درستی به دنیا منتقل کنند. 

مقیمی تصریح کرد: به قول امام راحل ما باید روی هدف مشترک، دشمن مشترک و وحدت کلمه متمرکز شویم و نگذاریم تندروی‌ها به وحدت بین مسلمانان ضربه بزند. 

رئیس دانشگاه تهران گفت: همگرایی گامی برای رسیدن به وحدت است و باید در این راستا تلاش و آسیب شناسی کنیم که چرا تمدن اسلامی دچار افول شد و علل بیرونی و درونی انسجام نداشتن جامعه اسلامی را بررسی کنیم و نخبگان دانشگاهی باید با عقلگرایی جامعه اسلامی را از انزوا خارج کنند.

وی خطاب به اندیشمندان جهان اسلام افزود: دانشگاه تهران برای ایجاد شبکه همگرایی نخبگان جهان اسلام آمادگی دارد، تا به عنوان نهادی مدنی، و مدیریت اعضا، در فضای حقیقی و مجازی فعال شود. 

* امت اسلامی باید به اصول اولیه خود از جمله قرآن و اهل بیت (ع) بازگردد
همچنین سلمان حسینی ندوی رئیس دانشکده لکنهو هند در این کنفرانس، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان، بر ضرورت همزیستی مسالمت آمیز و وحدت بین مسلمانان تاکید کرد. 

وی با اشاره به اشتراکات موجود بین مسلمانان و آیات قرآنی، گفت: همه ما بر وحدانیت خدا اشتراک داریم و خداوند انبیا را برای هدایت بشریت فرستاد و توحید، پیام هدایت بخش همه مسلمانان است.

حسینی ندوی، با اشاره به احادیث متواتر درباره اشتراکات میان مسلمانان، افزود: حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) را در نزد خود به منزله هارون برای موسی معرفی می‌کند و می‌گوید هر کس من مولای او بوده ام اینک علی (ع) مولای اوست. 

وی تاکید کرد: امت اسلامی باید به اصول اولیه خود از جمله قرآن و اهل بیت و سیره رسول اکرم (ص) بازگردد و با همبستگی در برابر دشمنان بایستد و برای آزادی قدس و مسجد الاقصی تلاش کند و درگیری‌های بین خود را کنار بگذارد تا به اهداف پیش بینی شده امت اسلامی دست یاید. 

رئیس دانشکده لکنهو هند به توافق میان ایران و عربستان اشاره و اضافه کرد: این توافق نوید بخش اقتدار جهان اسلام است و امیدوارم قدرت جهان اسلام با این تواقق بیش از بیش شود.

گفتنی است؛ محور‌های این همایش شامل کاربرد قواعد مقاصد شریعت در اجتهادات فقهی، جلوه‌های اندیشه‌های اعتدالی مبتنی بر مقاصد شریعت، مقاصد شریعت و آینده وحدت جهان اسلام، هم افزایی جریانات و احزاب اسلامی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی در پرتو مقاصد شریعت، نقش زنان مسلمان در همگرایی جهان اسلام با رویکرد افق تمدنی آینده و رسانه و آینده وحدت اسلامی، فرصت‌ها و چالش‌هاست.

آغاز به کار دومین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز آغاز به کار دومین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز آغاز به کار دومین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز

نظر شما