شناسهٔ خبر: 60639688 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارشی از دومین همایش همزیستی مسالمت آمیز؛ رئیس دانشکده لکنهو هند: توافق ایران و عربستان نوید بخش اقتدار جهان اسلام است/ رئیس سابق دانشگاه زیتونه تونس: امروز نشانه های مثبتی از تقریب را در جهان اسلام شاهد هستیم/ رئیس دانشگاه تهران: نگذاریم تندروی ها به وحدت اسلامی ضربه بزند

صاحب‌خبر -

شفقنا – دومین همایش همزیستی مسالمت آمیز تحت عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی اینده با محوریت مقاصد شریعت» صبح امروز از سوی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مؤسسه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا، دکتر ذوالفقار طلب، رییس کنفرانس در ابتدای این کنفرانس ضمن خوش آمد گویی به میهمانان، به چالش های امت اسلامی اشاره کرده و بر ضرورت وحدت مسلمانان در نیل به تمدن نوین اسلامی تاکید کرد.

وی در ادامه گزارشی از نتایج اولین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز به حضار ارائه داد و برای کنفرانس حاضر آرزوی موفقیت کرد.

رئیس دانشگاه تهران: نگذاریم تندروی ها به وحدت اسلامی ضربه بزند

در این مراسم دکتر سیدمحمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران بیان کرد: پیام انقلاب اسلامی وحدت میانه ملت‌هاست اما دشمنان اجازه نمی دهند که این پیام آن طور که شایسته است در جهان اسلام شنیده شود.

وی گفت: تمدن اسلامی در جهان بیش از ۵۰۰ سال سروری می کرد، ولی اروپایی‌ها امروز با ناسپاسی نسبت های را به دین اسلام می دهند ولی گذشته خود را فراموش کرده‌اند، پس این وظیفه ما دانشمندان و نخبگان جهان اسلام است که همه را به سوی همگرایی و یکدلی هدایت کنیم.

وی اظهار داشت: برای اینکه اسلام و جهان اسلامی به اوج خود باز گردد باید آسیب شناسی کرده و راهکارهای مختلفی را ارائه کرد، دانشگاه تهران این آمادگی را دارد تا به این هدف مقدس کمک کند.

وی تاکید کرد: به قول امام راحل ما باید روی هدف مشترک، دشمن مشترک و وحدت کلمه متمرکز شویم و نگذاریم تندروی ها به وحدت اسلامی ضربه بزند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم جهان اسلام را به اوج تمدنی گذشته خود برگردانیم.

وی با اشاره به تلاش برای تفرقه افکنی میان مسلمانان، گفت: مهمترین مصلحت امروز مسلمانان این است که همگرایی داشته باشند و باید بتوانیم با کمک علمای اسلام به راهکارهای عملی در این زمینه دست یابیم.

آقای مقیمی تصریح کرد: هدف اصلی انقلاب اسلامی دست یابی به وحدت مسلمانان است و این وحدت را از مسیرهای مختلف دنبال می کند. وظیفه نخبگان است که پیام انقلاب را به درستی به دنیا منتقل کنند‌.

وی گفت: همگرایی گامی برای رسیدن به وحدت است و باید در این راستا تلاش کنیم و آسیب شناسی کنیم که چرا تمدن اسلامی دچار افول شد و علل بیرونی و درونی از جمله عدم انسجام جامعه اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم و نخبگان دانشگاهی باید با عقل گرایی جامعه اسلامی را از انزوا خارج کنند.

آقای مقیمی خطاب به اندیشمندان جهان اسلام گفت: دانشگاه تهران آمادگی دارد، شبکه همگرایی نخبگان جهان اسلام را ایجاد کند تا به عنوان یک نهاد مدنی توسط خود اعضا مدیریت شود و در فضای حقیقی و مجازی فعال شود.

در ادامه این مراسم دکتر محمود واعظی، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بیان کرد: باید همه ظرفیت های علمی را جهت تعامل با جهان اسلام تجمیع کرد.

وی گفت: باید عقلی محوری را سر لوحه کارهای خود قرار دهیم، و برای حل چالش‌ها و مشکلات به ویژه در جهان اسلام تلاش کنیم.

رئیس دانشکده لکنهو هند: توافق ایران و عربستان نوید بخش اقتدار جهان اسلام است

سلمان حسینی ندوی رئیس دانشکده لکنهو هند در دومین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این کنفرانس بر ضرورت همزیستی مسالمت آمیز و وحدت بین مسلمانان تاکید کرد.

وی در ادامه به اشتراکات موجود بین مسلمانان و آیات قرآنی وارد شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: همه ما بر وحدانیت خدا اشتراک داریم و خداوند انبیاء را برای هدایت بشریت فرستاد و توحید، پیام هدایت بخش همه مسلمانان است.

حسینی ندوی، احادیث متواتر پیرامون اشتراکات بین مسلمانان را مورد اشاره قرار داد و گفت: حضرت محمد(ص) امام علی (ع) را در نزد خود به منزله هارون برای موسی(ع) معرفی می کند و می گوید هر کسی من مولای او بوده ام اینک علی(ع) مولای اوست.

وی تاکید کرد: امت اسلامی باید به اصول اولیه خود از جمله قرآن و اهل بیت و سیره رسول اکرم(ص) بازگردد و با همبستگی در برابر دشمنان بایستد و برای آزادی قدس و مسجد الاقصی تلاش کند و درگیریهای بین خود را کنار بگذارد تا به اهداف پیش بینی شده امت اسلامی دست یاید.

وی در بخشی از سخنان خود به توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: این توافق نوید بخش اقتدار جهان اسلام است و امیدوارم قدرت جهان اسلام با این تواقق بیش از بیش شود‌.

رئیس جمعیت التوحید لبنان: امروز تفکر نادرستی از دینداری و وحدت به ذهن فرزندان ما القا می کنند


شیخ بلال سعید شعبان، رئیس جمعیت التوحید لبنان در دومین همایش همزیستی مسالمت آمیز، اظهار داشت: پروژه وحدت ما را قبل از بهشت آخرت، به بهشت دنیا می کشاند و بر قدرت ما می افزاید.

وی اظهار داشت: جهان اسلام امروز از همه جهات محاصره شده است، بنابراین باید در همه زمینه ها از جمله اقتصادی، اجتماعی و … همبستگی داشته باشیم.

دکتر بلال سعید شعبان تصریح کرد: ما مسلمانان جمعیت زیاد و اشتراکات زیادی داریم و باید دوست و دشمن خود را بشناسیم؛ وحدت اسلامی و انسانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه ما یکی و برادر هستیم، تصریح کرد: امروز تفکر نادرستی از دینداری و وحدت به ذهن فرزندان ما القا می کنند، حال آنکه وحدت از ضروریات انکار ناپذیر است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: مسئولیت ایران امروز مسئولیت بزرگی است؛ کشوری است با ادیان و مذاهب مختلف که بین همه عدالت برقرار می کند. تعدد مذهبی، دینی و قومی نعمت است و خداوند فرموده است ما شما را متفاوت آفریدیم تا شناخته شوید.

رئسی جمعیت التوحید لبنان به سیاست ایجاد ترس دشمنان در بین مسلمانان و همچنین به هجمه های صورت گرفته علیه زن مسلمان اشاره کرد و گفت: دشمنان می خواهند زن را از نقش و جایگاه اصلی خود دور کنند که باید هوشیار بود و جلو توطئه های دشمن در این زمینه را گرفت.

رئیس سابق دانشگاه زیتونه تونس: امروز نشانه های مثبتی از تقریب را در جهان اسلام شاهد هستیم

سالم عبدالجلیل، رئیس سابق شوون دینی تونس و رئیس سابق دانشگاه زیتونه تونس، در دومین همایش همزیستی مسالمت آمیز تاکید کرد: اسلام دین توحید و مقصد نهایی آن توحید است.

وی اظهار داشت: تفرقه بین امت در قرآن و اسلام مردود است، اما متاسفانه گاهی شاهد این تفرقه در بین مسلمانان هستیم که تاثیر منفی بر تحقق تمدن اسلامی دارد.

عبدالجلیل گفت: امروز ما نشانه های مثبتی از تقریب را در جهان اسلام شاهد هستیم، همانند آنچه بین ایران و عربستان شاهد بودیم که اگر به وحدت روی آوریم دشمن نمی تواند به مقابله با ما برخیزد.

وی با بیان اینکه، دین پیوسته ما را به وحدت و برادری تشویق می کند، خاطر نشان کرد: امروز موضع ایران در حمایت از وحدت و فلسطین به عنوان محور وحدت بی نظیر است.

رئیس سابق شوون دینی تونس در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: رهبران سیاسی باید بیش از پیش با هم متحد شوند، چرا که ما جز از طریق وحدت قوی نمی شویم.

استاد فقه دانشگاه بلاد شام: زن نقش مهمی در اصلاح جامعه و اصلاح فکری دارد

احمد قشلان، استاد فقه دانشگاه بلاد شام در دومین همایش همزیستی مسالمت آمیز به پروژه های دشمن برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان اشاره کرد و گفت: چنین کنفرانس های علمی که شیعه و سنی در آن به دور هم جمع می شوند، اقدام بسیار خوبی برای ایجاد وحدت است.

وی ادامه داد: فرهنگ وحدت، قدرت ما را در همه زمینه ها افزایش می دهد، باعث ایجاد احترام‌ متقابل می شود و باید توجه داشته باشیم که حق دیگران را انکار نکنیم.

قشلان در بخشی از سخنان خود بر ضرورت حفظ حیات امت تاکید کرد و‌ گفت: مقابله با ظلم و دشمنی، آزادی سرزمینی و … جزئی از حیات امت است، همانند آنچه در فلسطین شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: زن نقش مهمی در نهضت امت و اصلاح جامعه و اصلاح فکری دارد که نباید از آن غافل شد.

استاد فقه دانشگاه بلاد شام گقت: از رهبران دینی می خواهیم که یک برنامه راهبردی و کامل را برای تحقق وحدت به کار گیرند و فقط به شعار اکتفا نکنند؛ ایجاد تقریب بین مذاهب مسئله بسیار مهمی است و باید همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار گیرند.

رئیس اتحادیه جهانی علمای حنفی: همبستگی مسلمانان موجب قدرت، عزت و سروری آنها می شود

صلاح ابوالحاج رئیس اتحادیه جهانی علمای حنفی، در دومین همایش همزیستی مسالمت آمیز، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جلسه، به تشریح مفاهیم مقاصد الشریعه و اصول صدور فتوی در فقه حنفی پرداخت و گفت: همبستگی مسلمانان موجب قدرت و عزت و سروری آنها می شود.

وی ادامه داد: هرجا مصلحت مسلمانان باشد، باید به سوی آن حرکت کرد که فلسطین از جمله مصالح و محور وحدت مسلمین است.

رئیس اتحادیه علمای حنفی با اشاره به نقش مهم زن در جامعه، تاکید کرد: باید تدابیر لازم برای این مسئله اندیشه شود تا زن به وظفیه اصلی خود به عنوان همسر و مادر به درستی عمل کند که آموزش دینی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی در بخشی از سخنان خود خاطر نشان کرد: امروز در دنیا همه ندای حمایت از فلسطین را سر داده اند حال آنکه باید به به اقدامات عملی در این زمینه روی آورد.

ماموستا عبدالرحمن محمدپور: اسلام عصاره همه ادیان الهی و نسخه شفابخش پیام رحمانی است

ماموستا عبدالرحمن محمدپور مدرس مدارس علوم دینی در دومین همایش همزیستی مسالمت آمیز با اشاره به اینکه اسلام عصاره همه ادیان الهی و نسخه شفابخش پیام رحمانی است، تاکید کرد: انسان به عنوان اشرف مخلوقات بسیار مورد تاکید دین اسلام است.

وی ادامه داد: ارزش مقام انسان را در هیچ مکتب مادی نمی‌توانید، پیدا کنید، در اسلام یک انسان به مثابه تمام انسان‌های روی زمین به شمار می‌رود و با این رویکرد، فارغ از هرنوع نژاد، دین و اعتقادی؛ عدالتی که اسلام‌ برای انسان‌ها آورد، باعث شد همه به دین اسلام روی بیاورند.

مدرس مدارس علوم دینی تصریح کرد: اگر اندیشمندان، اهل قلم، دانشگاهیان و هنرمندان در راستای نشان دادن چهره درست دین اسلام تلاش نکنند، برخی خود را نماینده دین اسلام معرفی کرده و دین اسلام را هم محدود به مساجد، حسینیه‌ها و هیات‌ها خواهند کرد.

ماموستا محمدپور اظهارکرد: کنفرانس‌هایی این چنینی باید غباری را که بر روی چهره دین مانده است بزداید؛ امروز کسانی که سر دیگران را می‌برند و مساجد را به آتش می‌کشند، چگونه می‌توانند ادعای اسلام کنند، حال آنکه حرمت خون مسلمانان از کعبه هم بالاتر است.

وی تأکید کرد: تفسیر ناصحیح از دین مصیبت‌های زیادی را به بار می‌آورد، بنابراین باید به سمت آگاهی‌سازی درست از دین و مقاصد آن برویم.

نظر شما