شناسهٔ خبر: 60651967 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مساله فلسطین عامل همگرایی جهان اسلام

استقبال از پیشنهاد رئیس دانشگاه تهران برای ایجاد شبکه علمای جهان اسلام

دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز با عنوان همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت، با حضور شخصیت‌های علمی جهان اسلام از ۱۵ کشور در دانشگاه تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مصطفی ذوالفقارطلب، رئیس دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز در آغاز این همایش، گفت: حدود ۳۰۰ چکیده مقاله و ۱۵۰ مقاله کامل توسط دبیرخانه دریافت شد که پس از ارزیابی و بررسی علمی این مقالات ۱۸۰ چکیده و ۵۰ مقاله پذیرفته شد که مجموعه چکیده مقالات به صورت کتاب منتشر شده است.
استقبال از پیشنهاد رئیس دانشگاه تهران برای ایجاد شبکه علمای جهان اسلامبه گفته دکتر ذوالفقارطلب، در ۴ پنل که با عنوان «همگرایی جهان اسلام و مقاصد شریعت»، «ظرفیت مقاصد شریعت در همگرایی زنان مسلمان»، «ظرفیت مقاصد شریعت؛ همگرایی احزاب و جریانات اسلامی و رسانه‌ها» و «هم اندیشه علمای جهان اسلام» که در این کنفرانس برگزار می‌شود، حدود ۲۴ مقاله ارائه می‌شود.
وی گفت: در این کنفرانس ۵۰ شخصیت علمی و فرهنگی از ۱۵ کشور از جمله‌، تونس، الجزایر، سوریه، هند، عراق، بریتانیا، ترکیه، ‌افغانستان، پاکستان و لبنان … و در مجموع ۵۰۰ شخصیت علمی داخلی و بین‌المللی در این کنفرانس حضور دارند.
دکتر محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی نیز در این کنفرانس با اشاره به سابقه دانشگاه تهران و دانشکده الهیات و معارف اسلامی گفت: یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های این دانشکده، گروه فقه شافعی است که این کنفرانس نیز به همت این گروه برگزار می‌شود و امیدوارم که آشنایی شما با دانشکده الهیات و معارف اسلامی بتواند آغازی برای همکاری‌های بیشتر باشد.
دکتر واعظی گفت: رسالت دانشکده الهیات و معارف اسلامی در عصر حاضر برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، الهیات کاربردی است و این حداقل وظیفه‌ای است که ما به دوش خودمان حس می‌‌‌کنیم که همه ظرفیت‌های علمی‌مان را برای تعامل و تبادل علمی با جهان اسلام تجمیع کنیم.
وی خاطرنشان کرد: جهت همگرایی جهان اسلام و افق‌های تمدنی آینده برای تمدن‌سازی اسلامی به شاخصه‌های مدنظر مقام معظم رهبری در باب تمدن‌سازی توجه کنیم.
دکتر واعظی، محوریت قرآن کریم، ایمان و باور دینی، خردورزی، عقلانیت و علم و دانش را از شاخصه‌های مهم مورد نظر مقام معظم رهبری در تمدن‌سازی نوین اسلامی عنوان کرد و افزود: عقلانیت شاخصه اسلام است، همه رفتارها و گفتارها و اعمالی که به نام دین سر می‌زند ولی عقل‌مدار نیست از جرگه قرآن کریم خارج است و باید تأمل ما روی این موضوع باشد که عقل‌محوری را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
وی موفقیت علمی جمهوری اسلامی ایران را مرهون نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری به علم دانست و در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: برای شکل‌گیری گفت‌وگوی سازنده باید از پیش‌داوری در گفت‌وگو و اینکه من حق هستم خودداری کنیم.
در ادامه این کنفرانس در نوبت صبح ۸ سخنرانی برگزار شد که از جمله سخنرانان برنامه صبح، علامه سلمان حسینی ندوی، رئیس دانشکده لکنهو هند؛ دکتر احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری؛ دکتر بلال سعید شعبان، رئیس جمعیت التوحید لبنان؛ دکتر صلاح ابوالحاج، رئیس اتحادیه جهانی علمای حنفی؛ پروفسور سالم عبدالجلیل، رئیس اسبق دانشگاه زیتونه؛ دکتر احمد قشلان، ‌ استاد فقه دانشگاه بلاد شام؛ دکتر ژاله حیدری مقدم، ‌ مدرس حوزه و دانشگاه و ماموستا عبدالرحمان محمدپور، مدرس مدارس علوم دینی سخنرانی کردند که تمامی سخنرانان بر پرهیز از تشتت و تفرقه در جهان اسلام تاکید کردند. همچنین غالب سخنرانان از مساله فلسطین به عنوان مساله همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی و عامل وحدت‌بخش و همگرایی در جهان اسلام نام بردند.
استقبال از پیشنهاد رئیس دانشگاه تهران برای ایجاد شبکه علمای جهان اسلامدکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این همایش با ارائه پیشنهاد شبکه‌سازی در جمع اندیشمندان جهان اسلام، اظهار کرد: دانشگاه تهران آمادگی دارد یک شبکه همگرای نخبگانی امت اسلامی را ایجاد کند که این شبکه به عنوان یک نهاد مدنی و فارغ از وابستگی به دولت‌ها بتواند توسط اندیشمندان جهان اسلام مدیریت شود. امیدواریم این شبکه بتواند شبکه‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد را در کشورهای مختلف جهان اسلام ایجاد کند و این شبکه در فضای حقیقی و مجازی فعالیت داشته باشد.
ماموستا عبدالرحمان محمدپور که به عنوان آخرین سخنران برنامه صبح این کنفرانس سخنرانی می‌کرد، افراط‌گرایی و تشتت را بزرگترین خطر جهان اسلام برشمرد و بر نقش دانشگاهیان برای نشان دادن چهره واقعی و صحیح اسلام تاکید کرد.
وی افزود: این گونه کنفرانس‌ها باید بیشتر برگزار شود تا اهل قلم، علما و هنرمندان بتوانند افراط‌گری را از چهره دین مبین اسلام بزدایند و چهره واقعی را به جهانیان نشان دهند.
دکتر محمدپور همچنین با استقبال از پیشنهاد رئیس دانشگاه تهران برای تشکیل شبکه علمای جهان اسلام گفت: این پیشنهاد بسیار سازنده‌ای که از سوی رئیس محترم دانشگاه تهران مطرح شد، فرصت نمایندگی دین اسلام را از دست افراطیون خارج می‌کند.
 در این کنفرانس که با سخنرانی شخصیت‌های داخلی و بین‌المللی برگزار شد، سخنرانان بین‌المللی این کنفرانس، مساله فلسطین را به عنوان عامل همگرایی جهان اسلام نام بردند. در این زمینه عنوان شد مساله فلسطین مساله جهان اسلام است که می‌تواند عامل همبستگی و همگرایی جهان اسلام باشد.

نظر شما